יום האישה הבינלאומי

יום האישה הבינלאומי – International Women’s Day, 8 March

0
0

ב-8 במרץ 1857 החליטו מאות פועלות במפעלי הטקסטיל בניו-יורק שנמאס להן משעות העבודה הארוכות, מהשכר הנמוך ומתנאי העבודה הבלתי אנושיים – ופתחו בשביתה. הרושם שהותירו אותן נשים אמיצות היה כה עז ומפתיע, עד שהוחלט למסד את התאריך ולציין אותו מאז בעולם כולו.
יום האישה הבינלאומי - International Women’s Day, 8 March
יום האישה הבינלאומי – International Women’s Day, 8 March

יום האישה הבינלאומי מצוין במדינות רבות בעולם, ובהן ישראל, היום ה-8 במרץ, והוא מוקדש לבחינת השתלבותן של נשים בכלכלה, בפוליטיקה ובחברה ולציון הישגיהן בתחומים אלה. הרעיון של “יום האישה הבינלאומי” החל להתגבש בשלהי המאה ה-19, עם התרחבות התיעוש והמחאה נגד תנאי העבודה.

ב-8 במרץ 1857 החליטו מאות פועלות במפעלי הטקסטיל בניו-יורק שנמאס להן משעות העבודה הארוכות, מהשכר הנמוך ומתנאי העבודה הבלתי אנושיים – ופתחו בשביתה. הרושם שהותירו אותן נשים אמיצות היה כה עז ומפתיע, עד שהוחלט למסד את התאריך ולציין אותו מאז בעולם כולו. ההפגנה פוזרה בכוח על ידי המשטרה. אותן נשים הקימו כעבור שנתיים בדיוק את ארגון העובדים הראשון.

ההפגנות הפכו למסורת ונערכו שנה אחר שנה וב-8 במרץ 1908, צעדו 15,000 נשים ברחובות ניו יורק בקריאה ליום עבודה קצר יותר, שכר טוב יותר וזכות הצבעה. בשנת 1910 נערך בעיר קופנהגן לראשונה כינוס נשים בינלאומי בחסות האינטרנציונל השני, והוכרז על יום האישה הבינלאומי.

שנה לאחר מכן, צוין יום זה על ידי מיליון בני אדם באוסטריה, דנמרק, גרמניה ושווייץ. שישה ימים לאחר הפגנה זו, בשריפה בביח”ר לבגדים בניו יורק, נספו 140 נשים, בגלל חוסר תנאי בטיחות בבניין. באירוע המכונה Triangle Factory Fire.

הפגנות לרגל יום האישה הבינלאומי ברוסיה, היו צעד הפתיחה למהפכה הרוסית. לאחר מהפכת אוקטובר, שכנעה הפמיניסטית אלכסנדרה קולונטאי (Alexandra Kollontai) את לנין להפוך יום זה ליום חג רשמי. בתקופת השלטון הסובייטי, המשיכו לחגוג את “יום האישה העובדת ההירואית”. זהו היה יום חג ברוסיה, בו נהגו הגברים לקנות מתנות לנשים. המנהג נשאר עד היום ונשים רבות מקבלות מתנות ממשפחותיהן.

לאחר שיום האישה הבינלאומי, צוין בשנות העשרים של המאה העשרים, דעך העניין בו, והוא חודש בשנות השישים, עם התעוררות הפמיניזם. בשנת 1975 החל ארגון האו”ם לתמוך ביום האישה הבינלאומי.

בשנת 2004, צוין יום האישה הבינלאומי בהבלטה רבה באמצעי התקשורת בישראל. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, פרסמה מידע השוואתי לקראת יום זה, שהראה, בין השאר, כי שכרו השבועי הממוצע של גבר גבוה ב-63% מזה של אישה. תוצאה זו, נובעת משעות עבודה רבות יותר של הגבר, אך גם מתעריף שעה גבוה יותר (תעריף שעה ממוצע לגבר גבוה ב-23% מזה של אישה).

למרות החשיבות שנותנים ליום זה, יש אלו הרואים בו כמנציח את אי השוויון בין המינים השונים. משמע, עצם קיומו של יום זה מבטא את חוסר השוויון בין נשים וגברים. הטענה היא, שאם היה שוויון לא היה צריך לציין יום זה, ולכן הוא סממן נוסף של אפליה. (מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית).

◄ האתר הבינלאומי ליום האישה

◄ יום האישה הבינלאומי באתר האו”ם

◄ יום האישה הבינלאומי באתר הכנסת

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן