בעולם

אמנסטי אינטרנשיונל ישראל קורא לנשיא סודן להסגיר עצמו ולעמוד למשפט

0
0

החלטת בית הדין הפלילי הבינ”ל להוציא צו מעצר כנגד אל-באשיר היא איתות חשוב – לדארפור ולשאר העולם – שחשודים בהפרת זכויות אדם מועמדים לדין גם אם הם מחזיקים בעמדות כוח והשפעה; אף אחד אינו נמצא מעל החוק.
אמנסטי אינטרנשיונל ישראל קורא לנשיא סודן להסגיר עצמו ולעמוד למשפט
אמנסטי אינטרנשיונל ישראל קורא לנשיא סודן להסגיר עצמו ולעמוד למשפט

בתגובה להחלטת בית הדין הפלילי הבינלאומי על הוצאת צו מעצר כנגד נשיא סודן, עומר אל-באשיר באשמת פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות, אומר היום (ד’) אמנסטי אינטרנשיונל, כי הנשיא הסודני, חייב להסגיר עצמו כדי לעמוד למשפט. “החוק ברור. הנשיא חייב להופיע בפני בית הדין ולהגן על עצמו. אם הוא מסרב לעשות כן, על הרשויות הסודניות לדאוג למעצרו ולהסגרתו לבית הדין הבינ”ל” כך אומרת איירין קאן, מזכ”ל אמנסטי אינטרנשיונל.

צו המעצר שהוצא היום (רביעי) הוא צעד חסר תקדים בתולדות הקונפליקט בסודן שבו נהרגו עד כה למעלה מ- 300,000 איש, אלפים נאנסו ומיליונים נעקרו מבתיהם. “ההודעה הזו היא איתות חשוב – לדארפור ולשאר העולם – שחשודים בהפרת זכויות אדם יועמדו לדין גם אם הם מחזיקים בעמדות כוח והשפעה” – אמרה איירין קאן.

חוקתה הנכחית של סודן, מאפשרת לנשיא חסינות בפני תביעה בזמן כהונתו, אולם אף מוסד בינ”ל לא מכיר בחסינות מפני העמדה לדין במקרים של רצח עם, פשעי מלחמה או פשעים נגד האנושות.

על השלטונות הסודניים, חלה החובה לעצור כל מי ששמו מצוין בצו מעצר של בית הדין הבינ”ל, וזאת לפי החלטת מועצת הביטחון 1593 משנת 2005, אשר דורשת מסודן לשתף פעולה עם בית הדין הבינ”ל.

אמנסטי אינטרנשיונל, אומר, כי אם יעזוב הנשיא אל באשיר את סודן, כל ממשלה של מדינה זרה שבה הוא יימצא תהיה מחויבת למנוע ממנו מקלט, ויהיה עליה לעוצרו באופן מיידי בעוון הימלטות מפני הדין, ולהסגירו מיידית לבית הדין הבינ”ל.

“אף אחד אינו נמצא מעל החוק. אם אדם מואשם בביצוע פשע, עליו לעמוד ולהתייצב בפני ההאשמות הללו בבית המשפט. לנשיא אל באשיר תהיה ההזדמנות לעשות זאת בפני בית הדין הפלילי הבינ”ל” – הוסיפה איירין קאן.

רקע:

בנוסף לתיק כנגד הנשיא אל באשיר, בבית הדין הפלילי הבינ”ל נבחנים שני תיקים נוספים הקשורים למצב בדרפור:

• באפריל 2007 הוציא בית הדין הפלילי הבינ”ל צו מעצר כנגד השר הסודני אחמד חרון ומנהיג מיליציית הג’אנגאוויד עלי קושייב. שניהם חשודים בביצוע פשעי מלחמה ופשעים כנגד האנושות. עד כה סירבה הממשלה הסודנית לעוצרם ולמסרם לידי רשויות בית הדין הבינ”ל.

• ב- 20 בנובמבר 2008, התובע בבית הדין הפלילי הבינ”ל הגיש בקשה להוצאת צו מעצר כנגד שלושה מפקדים בקבוצות האופוזיציה החמושות הפועלות בדארפור. התובע לא חשף את שמותיהם. המפקדים הואשמו בביצוע פשעי מלחמה לאחר התקפה על האיגוד האפריקני (AMIS) בסודן בדצמבר 2007, בה נהרגו 12 משקיפים.

מי זה עומר חסן אחמד אל-בשיר

עומר אל-באשיר, נשיא סודן

עומר חסן אחמד אל-בשיר (בערבית: عمر حسن احمد البشي) (נולד ב-1 בינואר 1944) הוא נשיא סודאן.

אל-בשיר התגייס לצבא סודאן ב-1960 בגיל 16, והתאמן במלזיה ומצרים, למד באקדמיה הצבאית במצרים ושירת בצבא מצרים במלחמת יום כיפור ב-1973. עם שובו לסודאן, הוא מונה להוביל את המבצעים בדרום סודאן לחיסול הארגון המכונה “צבא השחרור של העם בסודאן”.

ב-1989 חולל אל-בשיר – שבאותה עת היה קולונל – הפיכה צבאית נגד ראש הממשלה סדיק אל-מהדי, אשר נבחר בבחירות דמוקרטיות. אל-בשיר הפך לנשיא, ראש הממשלה ומפקד הכוחות המזוינים. מאז הונהג בסודאן משטר צבאי וחוקי שריעה, אשר פיזר את האסיפה הלאומית, אסר על קיום מפלגות ואיגודים מקצועיים, חיסל את המערכת המשפטית ואסר על עיתונות חופשית. ב-1996 נערכו בסודאן בחירות לנשיאות, שבהן זכה אל-בשיר.

ב-14 ביולי 2008, הוגשה נגד אל-בשיר תביעה רשמית בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג על רצח עם, אשר לפי כתב האישום מתבצע עד לימים אלה בחבל דארפור. בעקבות הפעילות הנמשכת בדארפור ביקש לואיס מורנו-קמפו, התובע הראשי של בית הדין הבינלאומי, להוציא צו מעצר בינלאומי נגד אל-בשיר. עוד על אל-בשיר גלשו אל ויקיפדיה

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן