מחקרי רפואה

94% מצוותי הרפואה ברמב”ם פיתחו לחצים וחרדות במהלך מלחמת לבנון השנייה

0
0

סקר של רמב”ם בחיפה בשיתוף אוניברסיטת חיפה, מעלה, כי יחד עם זאת, הממצאים מראים גם שרק מיעוט קטן יחסית מכלל אנשי הצוות (פחות מ-6%) מפתח רמות גבוהות של מצוקה ופגיעה בתפקוד המצדיקות אבחנה של הפרעת דחק ברמה קלינית
94% מצוותי הרפואה ברמב
94% מצוותי הרפואה ברמב”ם פיתחו לחצים וחרדות במהלך מלחמת לבנון השנייה

המחלקה לפסיכיאטריה במרכז הרפואי רמב”ם בעיר חיפה, בראשות פרופ’ אהוד קליין, בשיתוף עם פסיכולוגים מאוניברסיטת חיפה, פרסמו שבוע, לפני תחילת המלחמה בעזה, מחקר שמסכם סקר מיוחד בקרב צוותי רפואה בבית החולים רמב”ם. הסקר, שכלל 430 רופאים, אחיות וצוותים לוגיסטיים בדק עד כמה הושפעו הצוותים ברמב”ם מהעבודה בבית חולים שהיה נתון לאיום טילי חיזבאללה במלחמת לבנון השנייה, בזמן שהצוותים עצמם מטפלים בנפגעי מלחמה – חיילים ואזרחים.

במהלך חמשת השבועות של מלחמת לבנון השנייה, הצוות הרפואי והמנהלי במרכז הרפואי רמב”ם בחיפה טיפל בכ-850 אנשים (חיילים ואזרחים) עם פציעות גופניות ובעוד כ-350 אנשים עם “פגיעות חרדה” כתוצאה מהמלחמה.

לאורך כל התקופה הזאת, בית החולים היה נתון תחת מתקפה ישירה של טילים שנפלו בתחומו ובשכונות הסמוכות לו. על פי נתונים רשמיים של פיקוד העורף, כ-45 טילים נפלו ברדיוס של 500 מטרים ממרכז בית החולים במהלך המלחמה.

עורכי המחקר פרופ’ אהוד קליין, ביה”ח רמב”ם, ד”ר דני קורן, איש אוניברסיטת חיפה, מספרים, כי; “על מנת לאמוד את ההשפעות המצטברות של טיפול בנפגעי מלחמה תחת מצב מתמשך של איום ישיר על החיים, ערכנו סקר בקרב הצוות הרפואי והמנהלי של בית החולים בשבוע האחרון למלחמה.

ממצאי המחקר שהתפרסמו לאחרונה בכתב עת מדעי מראים שבתנאי לחץ מתמשכים כמו אלו שהיו בבית החולים באותה תקופה, כמעט כל האנשים (94%) מפתחים לפחות “תסמין לחץ” אחד (בעיקר עוררות יתר), עם מספר ממוצע של תסמיני לחץ שנע בין שמונה לתשעה תסמינים לאדם (מתוך שבעה עשר עליהם שאלנו)”.

רק מיעוט קטן יחסית מכלל אנשי הצוות (פחות מ-6%) מפתח רמות גבוהות של מצוקה

“יחד עם זאת, – מציינים עורכי הסקר, כי; “הממצאים מראים גם שרק מיעוט קטן יחסית מכלל אנשי הצוות (פחות מ-6%) מפתח רמות גבוהות של מצוקה ופגיעה בתפקוד המצדיקות אבחנה של הפרעת דחק ברמה קלינית.

הממצאים הללו מצביעים על כך שעבודה מתמשכת תחת חשיפה לאיום ישיר על החיים, מעלה באופן משמעותי את הסיכון לפתח “תסמיני לחץ”, אבל בו זמנית גם רומזת לקיומם של גורמים הבולמים מצוקה ומקדמים עמידות ותפקוד תחת לחץ”.

עורכי המחקר פרופ’ קליין, ועמיתו ד”ר קורן, מבהירים, כי; “אמנם לא בדקנו זאת באופן ישיר, אבל אחת ההשערות המרכזיות שלנו היא שזה יכול להיות מוסבר על ידי האופי הקולקטיבי של הטראומה והלכידות של הצוות. מאחר שמצבים כאלו יישנו גם בעתיד, ישנה חשיבות לזיהוי של אותם פרטים המפתחים תגובת דחק ברמה קלינית המחייבת עזרה וטיפול מחד, ולזיהוי ולחיזוק גורמים המשפרים עמידות מאידך”.

יצוין, כי מתברר, כי המחקר רלוונטי כעת למתרחש בבתי החולים בדרום הארץ (תחת מתקפת טילי החמאס), בעיקר בבית החולים ברזילי בעיר אשקלון, שם מקיימים כיום סדנאות לטיפול בלחץ לסגל!

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן