רפואת עיניים

ב”הלל יפה” חדרה הוחזרה לאדם ראייתו בטיפול מהיר בקריש דם

0
0

הקריש גרם לאדם כבן 70, שהגיע עם תלונה של איבוד ראיה מוחלט בעינו הימנית, היחידה לסתימה בעורק העין ◄ ד”ר אבינועם אופיר, מנהל היחידה: אסור להמתין במצבים כאלו יותר משעתיים על מנת שלא לגרום לנזק בלתי הפיך לראייה
ב
ב”הלל יפה” חדרה הוחזרה לאדם ראייתו בטיפול מהיר בקריש דם

בשבוע החולף הגיע למרכז הרפואי ע”ש “הלל יפה” אדם כבן 70 עם תלונה של איבוד ראייה פתאומי ומוחלט בעינו היחידה. אבחון של הצוות ביחידת העיניים של המרכז הרפואי ע”ש הלל יפה, חדרה, גילה, כי הוא סובל מחסימה בזרימה העורקית של רשתית העין עקב קריש דם. טיפול יעיל וזריז החזיר את ראייתו לתקינות מוחלטת. ד”ר אבינועם אופיר, מנהל היחידה: אסור להמתין במצבים כאלו יותר משעתיים על מנת שלא לגרום לנזק בלתי הפיך לראייה.

לרוב, כשמדברים על הופעתו של קריש דם, מוזכרים איברים כגון; הלב או המוח ולאו דווקא איזור העיניים. למרות שהופעת קריש דם בעורק המרכזי של רשתית העין אינה תופעה שכיחה ביותר היא גם אינה נדירה. מידי שנה מופיעים בארץ בהערכה כ- 80 עד 100 מקרים של איבוד ראיה מוחלט עקב הופעת קריש דם או תסחיף בעורק המרכזי בעין, שבמידה שאינו מאותר במועד, גורם לנזק בלתי הפיך לעין, כלומר לאיבוד ראיה מוחלט.

המקרה שטופל בשבוע החולף על ידי ד”ר אבינועם אופיר, מנהל יחידת העיניים במרכז הרפואי “הלל-יפה”, היה של אדם מבוגר, שהגיע עם תלונה של איבוד ראיה מוחלט בעינו הימנית, היחידה.

אותו אדם הגיע לפני כשנה עם תלונה דומה בעינו השמאלית, אך מכיוון שהגיע 4 ימים לאחר התרחשותה, נקבע, כי הנזק הינו בלתי הפיך. בשלב זה, נאמר לו, שבמידה שהתופעה תחזור בעינו השנייה, עליו להגיע מיידית לבית החולים על מנת שיינתן טיפול שימנע איבוד ראייה גם בעין השנייה.

“לפני כחודש הופיע האיש שוב בבית החולים עם אותן התלונות, אך הפעם בעינו היחידה, הימנית”, מספר ד”ר אופיר; “מכיוון שהוא הגיע בטווח של שעתיים מרגע תחילת איבוד הראייה הצלחנו להציל את הראייה בעין הבריאה על ידי מתן מהיר של חומר שהמיס את הקריש. לאחר מספר ימים שוחרר החולה לביתו עם טיפול תרופתי קבוע למניעת הופעה חוזרת של קרישי דם.

בשבוע שעבר, להפתעתנו הוא הגיע שוב, עם אותה הבעיה בדיוק, הפעם תוך כשעה לאחר אובדן הראייה. הסתבר שאירוע זה הופיע 3 ימים לאחר שהפסיק בטעות את הטיפול מדלל הדם שניתן לו. תודות למהירות הגעתו לטיפול שוב הצלחנו להציל את העין הבריאה על ידי זיהוי מיידי ומתן טיפול הולם”.

“ההגעה בזמן קצר מתחילת התופעה היא חיונית ביותר להצלת הראייה בעין, כפי שהוכיח המקרה שלפנינו, ולפי הספרות המקצועית שפורסמה בנושא” – מסביר ד”ר אופיר; “רבים באוכלוסיה אינם מודעים לנושא, אבל קריש דם בעורק המרכזי בעין הוא קטלני לעין, בדיוק כמו

קרישי דם ותסחיפים הפוגעים ב-עורקי הלב או במוח. בדומה למקרים אלו – פעולה מהירה של אבחון וטיפול יכולים להשיב את הראייה שאבדה לראייה מלאה ובאופן הפיך לגמרי. אני ממליץ לאנשים שמופיע אצלם אובדן פתאומי של ראיה באחת העיניים – באופן חלקי או מלא, לא להמתין בתקווה שהאירוע יחלוף והראייה תשוב מעצמה, כפי שקורה לצערנו ברוב המקרים, אלא לפנות באופן מיידי לחדר המיון הקרוב ולהיבדק, משום שלזמן יש תפקיד מכריע בעניין.

במקרה של קריש דם בעורק המרכזי ברשתית – נזק בלתי הפיך מתחיל להופיע כשעתיים לאחר חסימת העורק ואיבוד ראיה לצמיתות יתקיים תוך 4 שעות ואף לפני כן.

בכל מקרה, ממליץ ד”ר אופיר, גם אם יסתבר בדיעבד שאובדן הראייה לא נגרם מקריש דם, אין לקחת סיכון ויש להזדרז מאד ולהיבדק כדי לוודא את הגורם לאובדן הראייה”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן