עולם ערב

הציבור הישראלי מתנגד להסכם רגיעה עם חמאס שאינו כולל את שחרור גלעד שליט

0
0

בין הממצאים הנוספים: ירידה בנכונות הציבור הישראלי לפשרות עם הפלסטינים ■ הציבור הפלסטיני מתנגד להסכם שלא יחול גם על שטחי הגדה ■ 69% בקרב הישראלים ו 66% בקרב הפלסטינים סבורים שהסיכויים להקמת מדינה פלסטינית ב-5 השנים הבאות קטנים עד אפסיים.
הציבור הישראלי מתנגד להסכם רגיעה עם חמאס שאינו כולל את שחרור גלעד שליט
הציבור הישראלי מתנגד להסכם רגיעה עם חמאס שאינו כולל שחרור גלעד שליט

הציבור הישראלי מתנגד להסכם רגיעה עם חמאס שאינו כולל את שחרור גלעד שליט – כך עולה ממצאי הסקר האחרון שנערך במשותף על ידי מכון הרי ס. טרומן לקידום השלום באוניברסיטה העברית בירושלים והמרכז הפלסטיני למדיניות ולחקר דעת קהל ברמאללה (PSR). הסקר המשותף בחן את עמדות הישראלים והפלסטינים כלפי ערוצי המשא ומתן השונים כולל הערוץ הישראלי-פלסטיני, הערוץ הסורי ותכנית השלום הסעודית.

ממצאי הסקר מצביעים על עליה רבת משמעות בהתנגדות הציבור הישראלי להחזרת רמת הגולן ל-סוריה תמורת שלום מלא: 67% מתנגדים להסכם כזה לעומת 56% שהתנגדו לו רק לפני שלושה חודשים. כמו כן מראה הסקר על ירידה משמעותית בקרב הציבור הישראלי בנכונות לויתורים ל-פלסטינים, כפי שנוסחו בפרמטרים של קלינטון ו”בשיחות טאבה”. פרמטרים אלה נחשבים למתווה הריאליסטי ביותר להשגת הסכם קבע בין ישראל לפלסטינים.

בפעם הראשונה מאז 2003, ירדה התמיכה בחבילת הפרמטרים של קלינטון מתחת ל-50% וכעת עומדת על 49%, בעוד שבתקופות קודמות הגיעה התמיכה גם ל- 64%. שני שלישים מהפלסטינים, סבורים, כי התקדמות משמעותית בשיחות עם סוריה או הסכם עימה יתרמו להצלחת המשא ומתן עם ישראל או לא ישפיעו עליו כלל.

באשר לתמיכת הפלסטינים בחבילת הפרמטרים של קלינטון לשלום עם ישראל, נשארת תמיכת מיעוט של 46%. הפתרון של מדינה אחת שעלה לאחרונה בשיח הפלסטיני לא השפיע על עמדות הציבור הפלסטיני ורק 27% תומכים בפתרון זה לעומת רוב של 58% שמעדיף את הפתרון של שתי מדינות לשני עמים.

ביחס להסכם רגיעה בין ישראל ל-חמאס, חלוק הציבור הישראלי בתמיכתו בהסכם שבו יפסיק חמאס את הפיגועים ואת שיגור הקסאמים מרצועת עזה ו-ישראל תפסיק את הפעולות הצבאיות ברצועה ותסיר את הסגר עליה. 50% מתנגדים ו-47% תומכים בהסכם כזה. ההתנגדות להסכם בציבור הישראלי עולה ל-68% במידה וההסכם לא יכלול את שחרור גלעד שליט.

בקרב הפלסטינים, 78% תומכים בהסכם הרגיעה, אך רמת התמיכה נופלת באופן חד לסביבות 20% במידה וההסכם לא יחול גם על שטחי הגדה או שלא יכלול פתיחה מיידית של מעבר רפיח.

השבועות שקדמו לביצוע הסקר אופיינו באירועים פוליטיים משמעותיים בישראל, כולל עדותו של טלנסקי בבית המשפט ודרישת אהוד ברק מאולמרט להתנתק מהחלטות מדיניות. איסוף הנתונים לסקר החל לאחר עדותו של טלנסקי כך שהוא משקף את ההשפעה של עדותו. הצהרתו של ברק עם זאת נעשתה באמצע מהלך הסקר והיא משקת כנראה רק חלק מן ההשפעה האפשרית.

הסקר, בתמיכת קרן פורד (קהיר) ו-קרן אדנאואר (ירושלים ורמאללה), נערך בין התאריכים 27 במאי ל-7 ביוני 2008.

הנתונים הישראלים נאספו בראיונות טלפוניים בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל (1006 נשאלים). הראיונות בוצעו בעברית, ערבית ורוסית וגודל טעות הדגימה הוא 3%.

המדגם הפלסטיני מייצג את תושבי הגדה רצועת עזה ומזרח ירושלים וכלל 1270 מרואיינים מגיל 18 ומעלה שרואיינו ב-127 מקומות בגדה וברצועת עזה, בראיונות פנים אל פנים וגודל טעות הדגימה הוא 3%.

הסקר תוכנן ונוהל בידי ד”ר יעקב שמיר מהמכון למחקר ע”ש הרי ס. טרומן למען קידום השלום והמחלקה לתקשורת ב-אוניברסיטה העברית בירושלים וד”ר חליל שקאקי ראש המכון למדיניות וחקר דעת קהל (PSR) בעיר רמאללה.

■ ממצאים עיקריים:

א. ערוצי המשא ומתן

• מבין כל ערוצי המשא ומתן והאופציות המדיניות כיום, 24% מן הישראלים סבורים כי הערוץ הפלסטיני צריך להיות המועדף ביותר על ישראל, 20% סבורים כך לגבי האופציה הסעודית (יזמת הליגה הערבית) המציעה הסכם שלום מלא עם כל מדינות ערב תמורת החזרת כל השטחים שנכבשו ביוני 1967, רק 12% חושבים שהסכם שלום מלא עם סוריה ונורמליזציה תמורת החזרת הגולן צריך להיות מועדף; 2% חושבים שכל הערוצים מועדפים ו-32% סבורים שאף לא אחד מערוצים אלה צריך להיות מועדף.

ההתנגדות להסכם בציבור הישראלי עולה ל-68% במידה וההסכם לא יכלול את שחרור החייל שליט

• באשר לאלו ערוצים הם המבטיחים ביותר מבחינת הסיכויים לתוצאות, 25% סבורים כי זה הערוץ הפלסטיני, 16% סבורים כי זה הערוץ הסורי, ואחוז דומה (17%) חושבים כך לגבי האופציה הסעודית. 30% מן הישראלים סבורים כי אף לא אחד מן הערוצים מבטיח תוצאות. אחוזים אלה מצביעים על רמת ההתלהבות הנמוכה של הישראלים מן האופציות המדיניות הנמצאות כעת על סדר היום.

• לגבי רמת התמיכה של ישראלים ביוזמות המדיניות העיקריות שעל הפרק, מצביע הסקר הנוכחי על ירידה רבת משמעות בתמיכה בחבילת הפרמטרים של הנשיא קלינטון להסדר עם הפלסטינים. בפעם הראשונה מאז דצמבר 2003 יורדת התמיכה בחבילה אל מתחת ל-50% (49%) כאשר בנקודות זמן בעבר היא הגיעה אף ל-64%. תמיכת הפלסטינים בחבילת הפרמטרים של קלינטון נותרת תמיכת מיעוט ואינה משתנה בסקר הנוכחי. 46% תומכים בחבילה ו-52% מתנגדים לעומת 47% שתמכו בחבילה בדצמבר האחרון ו-49% שהתנגדו לה.

• 67% מן הישראלים מתנגדים לפינוי מלא של רמת הגולן והחזרתה לסוריה תמורת הסכם שלום מלא לעומת 22% בלבד התומכים בכך. אחוזים אלה מהווים עליה משמעותית בהתנגדות להסכם כזה בהשוואה לסקר הקודם (מרץ 2008) שבו 56% התנגדו לכך ו-25% תמכו. במידה ובהסכם השלום עם סוריה היא תתחייב להתנתק מאיראן ולהפסיק את תמיכתה בחמאס וחיזבאללה לא תשתנה התמיכה בהחזרת הגולן באופן משמעותי ותגיע רק ל-27%. בהקשר זה סבורים 32% מן הפלסטינים כי אם תתרחש התקדמות משמעותית בערוץ הסורי יתרום הדבר להצלחת משא ומתן בערוץ הישראלי-פלסטיני, 26% סבורים כי הדבר יהווה מכשלה לשיחות מוצלחות עם הפלסטינים ו-35% מן הפלסטינים סבורים כי לא תהייה לכך כל השפעה.

• 57% מן הישראלים מתנגדים ו-39% תומכים בתכנית השלום הסעודית שקוראת להכרה ערבית ונורמליזציה של היחסים עם ישראל לאחר סיום הכיבוש של השטחים הערביים שנכבשו ב-1967 והקמת מדינה פלסטינית. האחוזים לא השתנו מאז סקר מרץ 2008. בקרב הפלסטינים 67% תומכים בתכנית ו-28% מתנגדים לה.

• נראה, כי פרשת טלנסקי שללה מאולמרט את שארית הלגיטימציה שהייתה לו כראש ממשלה לנהל משאים ומתנים על הסדרי שלום. כמעט שני שלישים (64%) מהציבור הישראלי סבורים כי אין זה ראוי שאולמרט ימשיך במשא ומתן בהיותו נתון תחת חקירת משטרה, לעומת שליש (32%) מהציבור שחושב כי הוא יכול להמשיך בכך. יתר על כן, רק 32% מהציבור הישראלי סבורים שפרשת טלנסקי היא ניסיון של הימין הישראלי להפסיק את התהליכים המדיניים שאולמרט מנהל.

• 55% מן הישראלים סבורים כי המפגשים בין אולמרט ואבו מאזן אינם מועילים ויש להפסיקם; לעומתם סבורים 36% כי יש להמשיך בהן. בקרב הפלסטינים האכזבה גדולה יותר: 68% סבורים כי יש להפסיק את השיחות לעומת 27% המאמינים כי יש להמשיך בהן.

• 50% בקרב הציבור הישראלי מתנגדים להסכם הרגיעה עם חמאס שבו יפסיק חמאס את הפיגועים ואת שיגור הקסאמים מרצועת עזה וישראל תפסיק את הפעולות הצבאיות ברצועה ותסיר את הסגר עליה; 47% תומכים בהסכם כזה. ההתנגדות להסכם בציבור הישראלי עולה ל-68% במידה וההסכם עם חמאס לא יכלול את שחרור גלעד שליט. בקרב הפלסטינים, 78% תומכים בהסכם הרגיעה, אך רמת התמיכה נופלת באופן חד ל-23% במידה וההסכם יוגבל לרצועת עזה בלבד ולא יחול גם על שטחי הגדה. במידה שההסכם לא יכלול פתיחה מיידית של מעבר רפיח נופלת התמיכה הפלסטינית בהסכם ל-20% בלבד.

• 47% מהישראלים תומכים ו-51% מתנ

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן