תיאטרון | הצגות

ניסן נתיב – איש התיאטרון הלך הערב לעולמו

0
0

נתיב נמצא הערב (א’) מת בדירתו ■ בשנת 63` הקים את בית ספר למשחק על שמו, ממנו יצאו שחקנים רבים ■ נתיב נפטר מספר שבועות לפני קבלת פרס ישראל לשנת התשס”ח.
ניסן נתיב - איש התיאטרון הלך הערב לעולמו
ניסן נתיב – איש התיאטרון הלך הערב לעולמו

איש התיאטרון ניסן נתיב הלך לעולמו, בגיל 86. נתיב נמצא הערב (ראשון, 19:30) על ידי תלמידיו. הם חיפשו אותו במהלך היום, אולם לא זכו לכל אות חיים ממנו. כעבור מספר שעות של חיפושים הגיעו לדירתו, פרצו את דלת הבית ברחוב בר כוכבא שבעיר תל אביב. שם מצאו אותו תלמידיו נתיב.

מ-מד”א, נמסר, כי נתיב לא היה בין החיים כשהגיע צוות ניידת טיפול נמרץ לדירתו. נתיב, נמסר היה חולה בשנים האחרונות במחלת לב, וכנראה, ממנה נפטר.

ניסן נתיב, (1922 אמסטרדם, הולנד – 20 באפריל 2008) הוא שחקן, במאי, ומורה למשחק, זוכה פרס ישראל לשנת תשס”ח בתחום התיאטרון. לפי הסיפורים המשורר אברהם שלונסקי הוא שהציע לו לעברת את שמו ל-נתיב.

נתיב נולד בהולנד, בשם המשפחה נוטוביץ’ ועלה ארצה בשנת 1937, לבדו, כנער בן 15. הוא הצטרף לחברת נוער שהתחנכה בקיבוץ משמרות. בעת מלחמת העולם השניה התגייס ל-בריגדה היהודית הלוחמת. במלחמת השחרור שירת כמפקד פלוגת חי”ר ובעוברו קורס מג”דים גילה את הזיקה שבין החשיבה הצבאית לחשיבה התיאטרלית.

למד ב-אוניברסיטה העברית בעיר ירושלים, היה תלמיד ב”סטודיה” של “הבימה”, הצטרף לתיאטרון “להקת הצעירים” של קלמן גלעד, (קונסטנטינר).

באמצע שנות החמישים היה ניסן נתיב “במאי נודד” לפרנסתו, ונדד בין קיבוצים שונים בארץ. בין השאר העלה בחוג הדרמה של קיבוץ עין החורש, בקיץ 1952, את מחזהו של מולייר, “הנשים המלומדות”, בתרגומו של אליהו פורת.

באוקטובר שנת 1993 חידש נתיב את ההצגה, התאים את לשון התרגום ללשון הזמן, והציג אותה עם תלמידיו בתיאטרון “צוותא” ב-תל אביב. וכן העלה, כ”במאי נודד”, ביוני 1956, את המחזה “הגנדרניות הנלעגות” מאת מולייר, כהצגת סיום הלימודים של תלמידי כיתות י”ב בקיבוץ עין החורש.

למד פנטומימה בעיר פריז אצל אטיין דקרו ואף הצטרף ללהקתו. ב-אנגליה למד בימוי ב-“ג’ילדהול סקול אוף מיוזיק אנד דרמה”, עבר תקופת השתלמות בבימוי טלוויזיוני ב-הולנד ושב ארצה.

בארץ פעל כבמאי בתיאטרונים שונים, התקבל לתיאטרון “הבימה” וניהל שם את בית הספר לדרמה של התיאטרון, ביים תכניות ותסכיתים ב”קול ישראל”, העלה בעיקר חומר מקורי ונסיוני.

בשנת 1963 הקים יחד עם אמני תיאטרון אחרים את “סטודיו למשחק ניסן נתיב” אותו הוא ניהל עד מותו. השתתף בסרטי קולנוע וטלוויזיה כשחקן, שם ניתן לא פעם לראותו מופיע לצד בוגרי הסטודיו שלו.

נתיב נמצא מת בדירתו ב-20 באפריל 2008, ממחלת לב, מספר שבועות לפני קבלת פרס ישראל לשנת התשס”ח.

• צילום: צילום: אתר קשת, חדשות ערוץ 2

• חלק מן המידע על ניסן נתיב, הובא מתוך ויקיפדיה.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן