ספרים | סופרים | משוררים

הסופר עמוס עוז הוא זוכה פרס דן דוד לשנת 2008

0
0

הפרס בסך מיליון דולר יחולק בין עוז, טום סטופארד והבמאי אטום אגויאן • גור, סגן נשיא ארה”ב לשעבר, יקבל מיליון דולר על תרומתו בתחום מחויבות חברתית עם דגש על הסביבה • הפרס יוענק לזוכים בטקס ב- 19 במאי באוניברסיטת ת”א במעמד נשיא מדינת ישראל, מר שמעון פרס
הסופר עמוס עוז הוא זוכה פרס דן דוד לשנת 2008
הסופר עמוס עוז הוא זוכה פרס דן דוד לשנת 2008

הנהלת פרס דן דוד הכריזה היום (ג’) במסיבת עיתונאים בבית סוקולוב על זוכי פרס דן דוד לשנת 2008 על זוכי הפרס לשנת 2008: עמוס עוז (ישראל), טום סטופארד (אנגליה) ואטום אגויאן יקבלו מיליון דולר במשותף, על תרומתם בתחום השתקפות העבר ביצירת ההווה: ספרות, תיאטרון, קולנוע.

● אל גור (ארה”ב) יקבל מיליון דולר, על תרומתו בתחום מחויבות חברתית עם דגש על הסביבה.

● אלן מוזלי-תומפסון ולוני ג. תומפסון במשותף (ארה”ב) וג’פרי אגלינטון (אנגליה) יקבלו מיליון דולר במשותף, על תרומתם בתחום חקר מדעי כדור הארץ.

● זוכה פרס דן דוד לשנת 2008 במימד העבר – עמוס עוז (ישראל)

מנימוקי חבר השופטים:

“עמוס עוז זוכה בפרס דן דוד לשנת 2008 על כך שהשכיל להציג לקוראיו אירועים היסטוריים תוך הדגשת מצבו של האדם הפרטי, ולתאר קונפליקט טרגי בין שני עמים מנקודת מבט אנושית להפליא.

“עמוס עוז הוא אחד הסופרים הישראליים הנקראים ביותר בעולם. מפעל חייו, המתפרס על פני 50 שנה, כולל מגוון עצום של יצירות: רומנים, נובלות, סיפורים קצרים, מאמרים ושירים.

“הסיפורת של עמוס עוז מתאפיינת בדמויות מורכבות ובתובנות פסיכולוגיות עמוקות. אלה מובאים לעתים קרובות על רקע תיאור מדויק של האווירה בתקופה ההיסטורית שבה מתרחשת העלילה.

כך קורה, לדוגמא, ב”הר העצה הרעה” (1976) ו”פנתר במרתף” (1995), המתרחשים בימי המנדט הבריטי בארץ ישראל, ב”מיכאל שלי” (1968), העוסק בימי המנדט ובראשית ימיה של מדינת ישראל, וגם ב”עד מוות” (1971), דרמה פסיכולוגית על התגלות וגאולה בעת מסע צלב מאירופה לירושלים בימי הביניים.

“סיפור על אהבה וחושך , ספרו האוטוביוגראפי למחצה של עמוס עוז, שיצא לאור ב-2002, משלב בתוכו את כל המאפיינים הייחודיים של כתיבתו. הסיפור המשפחתי מובא כאן מתוך קשת נרחבת של נקודות מבט: המספר הוא לעתים עד ומתעד חיצוני, ולעתים גיבור הספר, המדבר כילד, כנער, וכאדם בוגר. לפרקים הוא פרשן מריר וציני, ולפעמים הוא הוגה דעות נבון, הפורס את משנתו הפוליטית.

מתוך כל אלה עולה העבר האישי וההיסטורי, המשפחתי והמיתולוגי, הרגשי והעובדתי, וכל ההיבטים מתלכדים לכלל יצירת מופת – שבה הפרט הופך לכלל, ותיעוד האירועים ההיסטוריים דומה לרישום יומני משפחה. כך, בשיא זה של יצירתו, שוזר עמוס עוז את סערות הלאום והנפש אלו באלו לבלתי הפרד, וקובע כי הכרת העבר חיונית תמיד לגילוי האני ולהבנת ההווה”.

פרס דן דוד לשנת 2008 יוענק לזוכים בטקס חגיגי שיתקיים ב- 19 במאי באוניברסיטת תל אביב, במעמד נשיא מדינת ישראל, מר שמעון פרס.

על הפרס:

פרס דן דוד, הוא פרס בינלאומי בסך שלושה מיליון דולר, פרי יוזמה משותפת של קרן דן דוד ואוניברסיטת תל-אביב, המוענק משנת 2002 לאנשים ולמוסדות בעלי הישגים מצטיינים וייחודיים ותרומה מוכחת לאנושות – במדעי הטבע, באמנות, במדעי הרוח, בעסקים או בשירות למען הציבור, ללא אפליה מכל סוג שהיא, בכל אחד ממימדי הזמן: עבר, הווה ועתיד (מיליון דולר לכל מימד זמן).

חתני הפרס תורמים עשרה אחוזים מזכייתם למלגות לדוקטורנטים מצטיינים.

פרס דן דוד מנוהל באוניברסיטת תל אביב, נשיא האוניברסיטה, הפרופסור צבי גליל, משמש כיו”ר דירקטוריון הפרס.

המועמדים הסופיים לקבלת פרס דן דוד לשנת 2008 נבחרו על ידי ועדות מקצועיות, המורכבות מחברים נכבדים מהקהילה האקדמית (חלקם חתני פרס נובל) ומקהילת העסקים הבינלאומית.

בהכרזה היום על הזוכים, השתתפו מייסד הפרס, איש העסקים דן דוד, יו”ר הנהלת הפרס ונשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ’ צבי גליל, מנהלת פרס דן דוד, הגב’ סמדר פישר, היועץ האקדמי, פרופ’ יצחק ויץ ויו”ר קרן דן דוד פרופ’ איתמר רבינוביץ.

למידע נוסף: אודות הפרס

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן