רפואת ילדים

תרופות נגד שיעול וצינון של ילדים – המדריך המלא להורים של ד”ר עדי קליין

0
0

ד”ר עדי קליין, מנהלת מחלקת הילדים של המרכז הרפואי הלל יפה, עונה על מספר שאלות בנושא הצטננות ומחלת הנזלת ומספקת כמה הסברים לאור החלטת חברות התרופות המייצרות סירופים לשיעול ונזלת להשהות מכירתם באופן חופשי ללא מרשם רופא לילדים מתחת לגיל שנתיים.
תרופות נגד שיעול וצינון של ילדים – המדריך המלא להורים של ד
תרופות נגד שיעול וצינון של ילדים – המדריך המלא להורים של ד”ר עדי קליין

בשבוע שעבר יצא ארגון מינהל המזון והתרופות האמריקני (ה-FDA) בהמלצה שלא לתת תרופות נגד שיעול וצינון לילדים מתחת לגיל שש. מכיוון שאנחנו בפתחה של עונת מעבר שהצינון והנזלת הם חלק מסימניה, מספקת ד”ר עדי קליין, מנהלת מחלקת הילדים של המרכז הרפואי הלל יפה, כמה הסברים בעניין.

בתחילת אוקטובר השנה החליטו חברות תרופות העוסקות בייצור תרופות לצינון ושיעול להשהות את מכירתם של התרופות הללו שלא בליווי מרשם רופא עבור ילדים מתחת לגיל שנתיים. בעקבות כך שחרר השבוע ארגון מינהל המזון והתרופות האמריקני (ה- FDA) הודעה תומכת בדבר חוסר יעילותן של התרופות כנגד שיעול ולנזלת ואף קבע, כי לא מומלץ לעשות בהן שימוש בגילאי 6 ומטה.

מכיוון שיש בהצהרה זו בכדי לבלבל את ההורים בפתחו של הסתיו והחורף הקרב, עונה ד”ר עדי קליין, מנהלת מחלקת הילדים של המרכז הרפואי הלל יפה, בעיר חדרה, על מספר שאלות בנושא הצטננות ומחלת הנזלת ומספקת כמה הסברים בנידון.

מהי הנזלת?

הצטננות או מחלת הנזלת הינה מחלה וירלית אשר מתאפיינת בגודש בדרכי האוויר עליונות, ליחה רבה, כאבי גרון ושיעול טורדני. למרות שמדובר במחלה העלולה לתקוף אותנו בכל עת, היא אופיינת בעיקר לעונות המעבר ולחורף, כאשר לוירוסים הנישאים באוויר בשילוב עם מקומות בלתי מאווררים ישנה קרקע פורייה ל”פעילות”.

צינון עלול להימשך זמן לא מועט יחסית למחלות וירליות אחרות ומגיע אף לשבועיים ימים.

כיצד מטפלים?

הטיפול בצינון ונזלת הינו לרוב טיפול תומך בלבד וכולל מתן תרופות המסייעות להקלה על השיעול והנזלת. בשוק קיימים עשרות תכשירים כנגד שיעול, נזלת וגודש, חלקם אף משולבים בתרופות להורדת חום.

בעניין זה, חשוב להדגיש מספר היבטים;

שימוש מבוקר בתרופות מורידות חום.

• התכשירים הקיימים בשוק אינם תכשירים המרפאים את הצינון ולרוב אף אינם מקצרים את משכו. מדובר בתרופות ותכשירים שנועד אך ורק להקל על הסימפטומים המלווים את הצינון.

• למרות שישנה עדות רפואית להקלה סימפטומאטית אצל מבוגרים בשימוש בתרופות אלו, לא קיימים מחקרים רפואיים שהוכיחו את יעילותן אצל ילדים. יתרה על כך, במחקרים מבוקרים על תרופות לצינון, נמצא, כי במינונים המקובלים אין להם השפעה כלל גם בהקלה על הסימפטומים.

• חשוב מאוד להיות בררניים במתן תרופות נגד צינון והתקררות ולהקפיד על כך שיינתנו רק במידה שהילד סובל בצורה משמעותית מביטויים כגון; הפרעות בזמן השינה עקב הנזלת, שיעול כבד או גודש בדרכי הנשימה. גם במקרים אלו, יש להיוועץ ברופא הילדים ולקבל ממנו מרשם מדויק.

מה משמעותה של הצהרת ה- FDA?

כאמור, בתחילת אוקטובר החליטו חברות התרופות המייצרות סירופים לשיעול ונזלת להשהות מכירתם של אלו באופן חופשי ללא מרשם רופא לילדים מתחת לגיל שנתיים. הסיבה לכך הייתה שישה (6) מקרי מוות של ילדים (לא במדינת ישראל) שקיבלו מינון יתר של תרופות.

חשוב לציין, אומרת ד”ר קליין, כי מדובר בתרופות הבטוחות לשימוש, אך בדומה לכל תרופה – מינון גבוה שלהן עלול ליצור נזק משמעותי ובמקרים קיצוניים אף להביא למוות.

בימים האחרונים החליט ה- FDA להצטרף להחלטת חברות התרופות והודיע באופן רשמי על הורדת תרופות אלו מהמדפים וחיובן במרשם רופא על מנת שלא יעשה בהן שימוש בלתי מבוקר על ידי הצרכנים. עניין זה מצטרף לעובדה שקיים קושי בהערכת תלונות הילדים ומתן התרופות מסתמך בעיקר על יעילותן במבוגרים.

מה לגבי תרופות “טיבעיות” להקלה על צינון?

מתן ויטמינים, כגון; ויטמין C או תוספים כגון; אכינצאה לא הוכחו באופן מחקרי ודאי כמונעים או מקלים במחלות הצטננות – אך אין בתכשירים אלו נזק. יעילות יחידה הוכחה במספר מחקרים בשימוש בתכשיר של “זינק” (ZINC) – מינרל אשר בריכוזים גבוהים פוגם בשכפול הווירלי ולפיכך בעל יכולת פוטנציאלית לקצר את משך המחלה. עם זאת, יעילותו של התכשיר לא הוכחה באופן חד משמעי במחקרים קליניים.

כיצד מומלץ לטפל בהצטננות אצל ילדים?

ראשית, ממליצה ד”ר קליין, רצוי לפעול למניעת הדבקה אפשרית על ידי אוורור הבית במיוחד בתקופות הקרירות יותר, והקפדה על שטיפת ידיים של הילד ומקורביו בתדירות גבוהה. שנית, במקרה שהילד חלה, אפשר להקל עליו באמצעים הבאים;

1. שימוש מבוקר בתרופות מורידות חום.
2. בהזלפת מי מלח לאף להקלה על הגודש (אותם ניתן לקנות בכל בית מרקחת בצורה של טיפות או תרסיס).
3. הוספה של לחות או אדים לחדר בו שוהה וישן הילד בעזרת מכשיר אדים
4. הרמה של מראשות המיטה להקלה על הנשימה.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן