סוכות | Sucot

סוכות בלי הפשוטים – גם המהודרים לא שווים דבר

רק בזמן שכל המינים הנ"ל נמצאים ביחד אפשר לקיים את המצווה! כן, אפילו האתרוג המשובח לבדו אינו כשר לברכה אם אין ביחד איתו גם ערבה חסרת כל ייחוס. רק כאשר כל ארבעת המינים אגודים יחדיו ניתן לקיים את רצונו של אלוקים ולצאת ידי חובת המצווה.
0
0
סוכות בלי הפשוטים – גם המהודרים לא שווים דבר | צילום ויקיפדיה | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
סוכות בלי הפשוטים – גם המהודרים לא שווים דבר | צילום ויקיפדיה | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

חג הסוכות הוא אחד משלושת הרגלים (בנוסף לפסח ושבועות) המוזכרים בתורה. במהלך החג אנו משתדלים לקיים שתי מצוות שונות – בניית סוכה, ונטילת ארבעת המינים. למשך שבעה ימים בשנה אנו יוצאים מבתי האבן המרווחים והיציבים שלנו, ולמעשה ’מעתיקים’ את כל חיינו – האכילה, הישיבה, הלימוד וכו’ וכל זה כזכר לסוכות שעשו אבותינו בזמן שיצאו ממצריים.

לא כל סוכה היא סוכה כשרה.

את הזיכרון הזה אנו מקיימים דווקא בחודש תשרי בעל מזג האוויר הסתווי ולא בחודש ניסן שבו באמת יצאו בני ישראל ממצריים, כדי להראות לכל העולם, כי המטרה ביציאה אל הסוכות היא לא לצורך התאווררות או נופש במזג אוויר אביבי, אלא לצורך מצוות זיכרון יציאת מצרים בלבד.

לא כל סוכה היא סוכה כשרה. אם כבר טורחים על בניית הסוכה, יש לדאוג שהיא תהיה בת שלוש דפנות (לפחות) חזקות, שהיא אינה עומדת מתחת לגג או לעץ, ושהיא בעלת סכך צפוף בצורה כזו ששטח הסוכה מוצל במשך רוב הזמן, ורק אז יש לנו סוכה כשרה לקיום המצווה.

המצווה הנוספת שאנו מקיימים במהלך החג היא כמובן מצוות נטילת ארבעת המינים. חז”ל לימדו אותנו, כי כל אחד מהמינים רומז לסקטור אחר בעם ישראל; יש את האתרוג – שהוא גם בעל ריח נפלא וגם בעל טעם משובח (רוצים מתכון ל”ריבת אתרוגים”…) ולמעשה רומז לאלו מבני ישראל שגם מקיימים מעשים טובים וגם קובעים זמן ללימוד תורה.

רק כאשר כל ארבעת המינים אגודים יחדיו ניתן לקיים את המצווה

יש את הלולב – שאמנם יש לו טעם (פרי הדקל, התמר) אך הוא חסר כל ריח, ורומז לאלו שלומדים תורה, אך אינם עוסקים במעשים טובים.

יש את ההדס – להדס יש ריח משכר, אך הוא חסר טעם לחלוטין ורומז לכאלו שעוסקים במעשים טובים, אך אינם מקדישים זמן ללימוד תורה.

האדמו”ר מטאהש מונטריאול נוטל את ארבעת המינים

ואחרון חביב יש את הערבה – הערבה, לא נעים לומר, היא חסרת ריח וחסרת טעם… והיא מתייחסת לאלו שאינן לומדים תורה וגם אינם עוסקים בעשייה חיובית.

באה התורה ומלמדת אותנו, כי רק בזמן שכל המינים הנ”ל נמצאים ביחד אפשר לקיים את המצווה! כן, אפילו האתרוג המשובח לבדו אינו כשר לברכה אם אין ביחד איתו גם ערבה חסרת כל ייחוס.

רק כאשר כל ארבעת המינים אגודים יחדיו ניתן לקיים את רצונו של אלוקים ולצאת ידי חובת המצווה.

כמובן, שעלינו לעשות השלכה מכך לחיי היום יום ולהבין, כי גם היהודים הפשוטים ביותר, אלו שאין להם שום ערך מוסף, הם חלק אינטגראלי מעם ישראל וחייבים לשמור עם אחדות כל חלקי העם כדי להישאר אומה חזקה.

אז מה עושים?

• בערב החג (26/9) מדליקים נרות, עד לשעה 17:00.
• בליל החג, נוהגים כל בני המשפחה לאכול את סעודת החג בסוכה.
• בימי החג וחול המועד (מלבד בשבת – 28/9) מברכים על ארבעת המינים.

חג שמח!

_________

* הכותב הוא שלמה שוורץ, מ”בית חב”ד” בעיר חדרה.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן