אדיר בנימיני

דיוויד אי. קלי – אגדה טלוויזיונית חיה ונושמת

0
0

העונה השמינית והאחרונה של “הפרקליטים” מסמלת “סוף שהוא בעצם התחלה חדשה”; קלי אשר יצר כאמור עוד שתי סדרות משפטיות נוספות המתרחשות בעיר בוסטון; “אלי מקביל” ו”בוסטון-ליגל”.
דיוויד אי. קלי - אגדה טלוויזיונית חיה ונושמת
דיוויד אי. קלי – אגדה טלוויזיונית חיה ונושמת / הטור של אדיר בנימיני

הפעם החלטתי להקדיש מספר מילים לאחד מבכירי מפיקי סדרות הטלוויזיה בארה”ב ובעולם כולו – דיוויד אי. קלי; המפיק החתום על שתיים מסדרות הטלוויזיה האהובות עלי ביותר: “פרקליטי אל.איי” ו”הפרקליטים”. זהו גם האיש שמייחסים לו את העלייה התלולה בביקוש ללימודי משפטים בארץ, בשלהי שנות השמונים העליזות.

עולמם הפנימי של עורכי הדין מעסיק מאוד גם את החברה האמריקנית; לא פלא איפוא שכמחצית מעורכי-הדין בעולם הם אמריקנים. לפיכך, ניתן לראות בכך פרט מפתיע אולי שסדרת הטלוויזיה הראשונה שנדרשה לנושא באופן אינטנסיבי, באה לאוויר העולם רק באמצע שנות ה-80. אך זו ללא ספק הביאה ל”מיני-מהפכה” בתחום, ולהולדתם של מספר לא מבוטל של סדרות, אשר עלו אף הן על הקונספט המשפטי המנצח (ביניהם 3 סדרות של דיוויד אי. קלי עצמו).

פרקליטי אל.אי

בחברה האמריקנית קיימת מודעת מאוד גדולה לזכויות אזרח בסיסיות, כל ילד בבית ספר יסודי ממוצע לומד לשנן את “הביל אוף רייטס” (עשרת התיקונים הראשונים לחוקה האמריקנית), שהינה מגילת זכויות האדם הראשונה והמקיפה ביותר בעידן המודרני. אין כמעט פרק בסדרה שנוגעת למשפט הפלילי, שבו לא עולה סוגיית “המירנדה רייטס”, שנוגע לעניין הליך המעצר, החקירה ואיסוף הראיות מצד המשטרה.

לאור מציאות זו, כאשר פרצה בשנת 1986 לאוויר העולם הסדרה “פרקליטי אל.איי”, הייתה לה קרקע בטוחה לצנוח עליה וההצלחה הייתה מיידית; מניות היסוד להצלחה שייכות בעיקר לשניים: סטיבן בוצ’קו (“בלוז לכחולי המדים”, NYPD) ודיוויד אי. קלי, שמצא עד סמוך לאותה העת את פרנסתו בתור עורך דין בפירמה גדולה בעיר בוסטון.

בהערת אגב, אציין, כי אין זה מקרה ששלושת הסדרות המשפטיות שיבואו בהמשך מבית מדרשו של קלי, יתרחשו כולן במשרדי עורכי דין מהעיר בוסטון; “הפרקליטים”, “אלי מקביל” ו”בוסטון-ליגל”.

“פרקליטי אל איי” שרדה בהצלחה רבה שמונה עונות רצופות והעלתה על המסך לא מעט סוגיות משפטיות מגוונות; אולם, לא ניתן לחלוק על כך שחלק ניכר מהצלחתה היה טמון בדמויות המיוחדות והצבעוניות שהביאה למרקע.

העונה השמינית והאחרונה של הסדרה מסמלת “סוף שהוא בעצם התחלה חדשה”

מעל כולם בלטו הארי המלין שגילם את תפקידו של עו”ד מייקל קוזאק השרמנטי (שקריירת המשחק שלו שקעה מאז) וג’ימי סמיתס שגילם את דמותו של עו”ד ויקטור סיפוונטס ההיספאני.

הדעיכה של התוכנית החלה בתחילת העונה השישית, עת נטשו את הסדרה דמויות המפתח שלה, אשר החוזה שלהם הסתיים והם פרשו ממנה. נוסף לכך נטש גם דיוויד אי. קלי את הסט לטובת סדרה חדשה משלו, והדבר תרם גם לא מעט להתדרדרות של העלילה, והביאה לכך שהדגשים שהשתנו כשפחתו האלמנטים המשפטיים בתסריטים. צופים רבים החלו לאבד עניין בה.

הפרקליטים

מישהי שאני מאוד מחשיב את דעתה אמרה לי פעם ש”פרקליטי אל. אי” היא התגלמות שנות ה-80 העליזות; הפירמה היוקרתית, מגדל המשרדים המפואר עם הנוף לאוקיינוס השקט, המכוניות המפוארות, החיים הטובים של עורכי-הדין, הם שיקוף של שנות ה-80, בעוד שהסדרה “הפרקליטים”, שבאה לאוויר העולם בשנת 1997, משקפת את הקדרות והקרירות של שנות ה-90 המבאסות.

המשרד נראה מוזנח, מתמודד תחילה עם קשיים כלכליים המאיימים על קיומו, הלקוחות במקרים רבים הם “עברייני רקק”, שבאו כמינויי מטעם הסנגוריה הציבורית.

הדמויות המרכזיות של הסדרה לעומת זאת, אינם פחות כריזמטיים ובעלי נוכחות במרקע מאלו שהופיעו ב”פרקליטי אל.אי”, אולם הקדרות שולטת בכל פינה.

בראש המשרד עומד מקימו, עו”ד בובי דונל (דילן מקדרמוט), שסולד מכל דבר שמזכיר משרד עורכי-דין יוקרתי, בשל טראומה שהוא סוחב מילדתו; אביו שעבד כשרת בפירמה יוקרתית כזו, סבל מיחס מבזה בעיניו. הוא הבטיח לעצמו שהוא “לעולם לא יהיה כמוהם” (כמו עורכי-הדין באל.איי).

בסדרה הצליח דונל לאחד סביבו שורה של עורכי דין אשר יוצרים אווירה של משרד עורכי-דין משפחתי כמעט, המתמודד עם דילמות מוסריות לא פשוטות; עו”ד לינזי דול (קלי וויליאמס) המוכשרת שבחבורה, בוגרת אוניברסיטת “הארוורד” היוקרתית, מומחית למשפט חוקתי, עו”ד יוג’ין יאנג הכריזמטי (סטיב האריס) שבסוף הסדרה מתמנה לשופט, עו”ד אלינור פראט (קמרין מנהיים הנפלאה) ועו”ד “השכונתי”, ג’ימי ברלוטי (מייקל בדלוקו), שפילס את דרכו מלמטה אל הפסגה. לא אצא כמובן לידי חובתי מבלי להזכיר את דמותה של התובעת המחוזית, הלן גמבל, אותה גילמה, לארה פלין-בויל.

“הפרקליטים” רצה יפה במשך חמש עונות רצופות עם רייטינג מצוין, ואז בהחלטה מוזרה ובלתי מובנת של רשת הטלוויזיה אי.בי.סי, הועברה הסדרה מהמשבצת הקבועה בימי ראשון לימי שני. הדבר גרר ירידה חדה ומיידית באחוזי הצפייה. זה היה הסימן לתחילת הסוף.

בחברה האמריקנית קיימת מודעת מאוד גדולה לזכויות אזרח בסיסיות

בסופו של יום בהחלטה קשה אותה נאלץ לקבל קלי, לא חודשו חוזיהם של חלק משחקני המפתח בסדרה, בין היתר שוחרר גם הכוכבים הראשים; דילן מקדרמוט ולארה פלין-בויל.

העונה השמינית והאחרונה של הסדרה מסמלת “סוף שהוא בעצם התחלה חדשה”; קלי אשר יצר כאמור עוד שתי סדרות משפטיות נוספות המתרחשות בעיר בוסטון; “אלי מקביל” ו”בוסטון-ליגל”, שילב כבר בעונה השנייה של “הפרקליטים” את דמותה של עורכת הדין, אלי מקביל, כ”דמות אורח” בשני פרקים רצופים.

עונת החיסול של “הפרקליטים” הפכה למעשה ליריית הפתיחה לסדרה “בוסטון ליגל”. בתחילת הדרך מצטרך למשרד, עו”ד אלן שור הצבעוני וחסר המעצורים (ג’יימס ספיידר) ולקראת הסוף אנו נחשפים גם לדמותו ההזויה קמעה של עו”ד דני קריין (ויליאם שטיינר, הזכות לטוב מהסדרה “מסע בין כוכבים”).

מלבד “אלי מקביל”, סדרה שאני באופן אישי מעולם לא התחברתי אליה, דוייד אי. קלי, הנשוי לשחקנית מישל פייפר, חתום גם על הסדרות “שיקגו-הופ” (העדפתי תמיד את אי.אר) ו”בוסטון פאבליק”.

לאחרונה, התפרסמה ידיעה, כי הוא רכש את הזכויות לגירסה האמריקנית לסדרה הבריטית המצליחה; “חיים על מאדים”.

מי שרוצה להתענג מחדש, אז הסדרה “הפרקליטים” משודרת מדי יום בשעה 19:00 בערוץ “אקסטרה-הוט” בכבלים.

_________

הכותב הינו חבר מועצת עיריית נתניה, בעל תואר שני (M.A) במדעי המדינה מהאוניברסיטה העברית בירושלים.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן