תזונה | דיאטה

פרויקט ייחודי אקדמי לליווי והתמודדות עם משקל עודף אצל ילדים

0
0

הפרויקט נערך בפקולטה למדעי החקלאות בעיר רחובות; מסקנות המחקר יובילו להרחבת הפרויקט בשנת הלימודים הבאה לאזורים נוספים בארץ והגדלת מספר המלגות שינתנו על ידי פר”ח (פרויקט חונכות לסטודנט).
פרויקט ייחודי אקדמי לליווי והתמודדות עם משקל עודף אצל ילדים
פרויקט ייחודי אקדמי לליווי והתמודדות עם משקל עודף אצל ילדים

פרויקט ייחודי אקדמי לליווי והתמודדות עם משקל עודף אצל ילדים, התקיים בפקולטה למדעי החקלאות, המזון ואיכות הסביבה בעיר רחובות ממנו עולה, כי לנושא המשקל העודף בייחוד אצל ילדים בני 7 – 13 השלכות רבות באשר לדימוים העצמי והחברתי, ילדים בגיל זה מעצבים את אישיותם ואת מקומם החברתי, ולבעלי משקל עודף הדבר קשה פי כמה.

הדרכה ופעילות של 10 סטודנטים מבית הספר למדעי התזונה והבית בפקולטה למדעי החקלאות של האוניברסיטה העברית בעיר רחובות, לרעיון שהועלה כבר ביוני 2006 ע”י שלושה סטודנטים, הביאה לקיום פרויקט החונכות שכלל איתור הילדים המטופלים במרפאות קופ”ח מאוחדת בשל משקל עודף ו/או הסובלים מהיפרכולסטרולמיה – Hypercholesterolemia, ומטרתו לעזור למטופלים ולבני המשפחה בהתמודדות עם הקשיים הנובעים מתהליך ההרזיה, בעזרה במציאת פתרונות לדפוסי אכילה קיימים, בעידוד לפעילות גופנית, ועידוד המשפחה כולה לצריכת תזונה נבונה, והטמעת דפוסי אכילה חדשים תוך הקניית ידע תזונתי.

מלווי התהליך הינם פרופ’ בטי שוורץ, מנהלת בית הספר למדעי התזונה בפקולטה, ד”ר שרה קפלן, דיאטנית ראשית בקופ”ח מאוחדת, גב’ שנטל גורביץ, דיאטנית אחראית אזור יהודה ודרום. מר אביתר שטרן – מנהל פרויקט פר”ח אזור המרכז, גב’ יהודית כרמי – רכזת פר”ח אזורית, דיאטניות קליניות מקופ”ח מאוחדת העובדות עם החניכים, וד”ר שרי אלוני, פסיכולוגית התפתחותית. הסטודנטים יוזמי הפרויקט הינם; אמיר ביין, ניר פינק ומיכל פישביין.

לילדים נערכו מיונים ונבחרו סטודנטים המתאימים לעניין. ויחד עם מדריך הכושר וליווי צמוד של הצוות המקצועי נערכו מפגשי חונך – ילד של שעתיים – פעמיים בשבוע, הילדים למדו חשיבותה של האכילה המאוזנת ומקום המזון בחיינו. למדו כיצד לקרוא תוויות מזון, ועבודה משותפת על הרגלי אכילה.

הסטודנט החונך, ליווה את הילד לפגישות עם הדיאטנית. וכן יזמו יחדיו הליכה משותפת לפעילויות חברתיות של פר”ח כמו חוגים וסרטים ורתימת ההורים לנושא “המהפכה הביתית” בנושא; קניות, בישול וצריכת מזון.

פרופ’ בטי שוורץ, מנהלת בית הספר למדעי התזונה

התקיימו מספר פגישות בין ההורים לחונכים ומלווי הפרויקט, כל מפגש עורר התרגשות והוסקו מסקנות על המשך ההתנהלות.

לקראת סוף הפרויקט, התקיים משוב “הישגים” מצד הילדים וההורים וההערכה שקיבל הפרויקט שהמטרות אכן הושגו ובגדול, הילדים דיווחו על ירידה במשקל, ועל שוני בהתנהלות במסגרות חברתיות שונות, גם הובחן השינוי אצל ההורים בדפוסי הכנת אוכל וההכרה בצורך לעיסוק בספורט.

מסקנות המחקר יובילו להרחבת הפרויקט בשנת הלימודים הבאה לאזורים נוספים בארץ והגדלת מספר המלגות שינתנו על ידי פר”ח (פרויקט חונכות לסטודנט).

לדברי פרופ’ בטי שוורץ מנהלת ביה”ס למדעי התזונה והבית בפקולטה לחקלאות; “הסטודנטים שלנו השקיעו הרבה מאד זמן ומרץ בליווי תהליך ההרזיה של הילדים ובשינויי הרגלי האכילה של המשפחה כולה, הסטודנטים זכו ליישם את הידע האקדמי שרכשו בלימודי התזונה בפקולטה והעניקו ידע רב למשתתפים ולהוריהם”.

__________

* היפרכולסטרולמיה Hypercholesterolemia – רמות גבוהות מן התקין של כולסטרול בדם, בגלל תזונה עתירת שומנים או עקב הפרעה תורשתית כגון; היפרכולסטרולמיה משפחתית.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן