פורום כאן נעים

הצהרות ראש הממשלה נתניהו ונשיא ארגנטינה

הצהרות ראש הממשלה מר בנימין נתניהו ונשיא ארגנטינה מר מאוריסיו מאקרי לאחר פגישתם היום (שלישי).

כיצד להתנהג באירוע טביעה סרטון מד”א

כיצד להתנהג באירוע טביעה | סרטון בשפה העברית באדיבות מד"א.

שלישיית הגשש החיוור בחוף הים

הגשש החיוור בתכנית "סופסופ" בשנת 1988, מנחה גבי גזית. ערוץ 1.

אודטה שוורץ האמנתי לו | עוד גבר מתחזה

העיתונאית אודטה שוורץ, על גבר מתחזה שהייתה עמו ביחסים: האמנתי לו | הכתב חיים אתגר, ערוץ 2.

איך ניצחו הצמחוניים (פיל ו-תאו) את הטורף אריה

איך ניצחו הצמחוניים (פיל ו-תאו) את הטורף הלביאה

ילד מיוחד, וסוס מיוחד | חובה לצפות

כשהגעתי הביתה וצפיתי בסרטון הבנתי את העוצמה של אותו רגע של בני ארז הלוקה ב'תסמונת ויליאמס' והסוס הרגיש.

מפעל הפיס

צהל איתם – ולמענם

צהל איתם - ולמענם | כך נראה ההאקתון הצה"לי שמפתח פתרונות לקשיים של ילדים אוטיסטים. עוד טכנולוגיות שפותחו בפרויקט המיוחד, עכשיו באתר צה"ל: http://bit.ly/2vsq4w7

שום פלפל ושמן זית עם חיים כהן – קרין גורן

שום פלפל ושמן זית עם חיים כהן - קרין גורן.

נעים לעקוב אחרי

פרשת השבוע

פרשת השבוע: חיי שרה

parasat_asvoa_111.jpg
פרשת השבוע: חיי שרה
פרשת חיי שרה

“…ויקח את רבקה ותהי לו לאשה ויאהבה וינחם יצחק אחרי אמו: ויסף אברהם ויקח אשה ושמה קטורה וכו’ ולבני הפילגשים אשר לאברהם נתן אברהם מתנת” (בראשית כה’ א- ו)

ויקח אשה ר’ יהודה אמר זו הגר , והכתיב ויוסף אברהם? על פי הדיבר וכו’ והכתיב ושמה קטורה? א”ל שקיטרה מצוות ומעשים טובים. והכתיב ולבני הפילגשים אשר לאברהם? א”ל פילגשם כתיב”. (בראשית רבה פרשה ס”א והובא ברש”י).

והבאנו מדרש זה להראות איך חכמים נוהגים לדרוש בתורה כבתוך שלהם, ועושים התורה בידיהם כחומר ביד היוצרו וכגרזן ביד החוטב. בפסוק כתוב שאברהם לקח אישה נוספת ואף ציין הפסוק את שמה, קטורה. אף על פי כן חכמים, שטעמם לא נתברר, ואולי נתייראו מפשט הדברים שאברהם נושא אשה משום קנאתו ביצחק שנשא את רבקה, הלכו וסרסו הכתוב וטענו שקטורה זו הגר אלא ש”קיטרה מצוות ומעשים טובים”.

והאבן עזרא, ללא פחד, כתב בצורה פשוטה וברורה “קטורה איננה הגר כי כתוב ולבני הפילגשים”.
הנה דבר נוסף שחשוב וראוי לציון והוא גירסת הכתיב של המדרש. במדרש נאמר “פילגשם” אבל בספרי תורה שבידינו “פילגשים” בכתיב מלא! נמצא שספר תורה של בעל המדרש שונה מזה שבידינו. ולא תחשוב ששבוש החסר והיתר בתורה הוא רק בענייני מדרשים בלבד ועיין במסכת סנהדרין ד’ ע”ב ” לטטפת לטטפת ולטוטפות הרי כאן ארבע ” כלומר ארבע בתים בתפילין של ראש.

לגירסת הבריתא יש ו”ו בין הפ”א לתי”ו ולכן הוא לשון ריבוי “טוטפות”- שניים. אך כשאין ו”ו בין הפ”א לת”ו הרי טוטפת משמעו טוטפת אחת , והתוספות שאלו “ותימה דלא כתיב ו”ו בין פ”א לת”ו בכולהו” כלומר על פי המסורת שבידנו הרי תמיד “טוטפת” חסר ו”ו בין הפ”א לת”ו וא”כ שלושה בתים צריכים להיות בתפילין ולא ארבע.

אך לא יטרידוך יותר מדי שיבושי החסר והיתר, שהרי רבים הם כל כך עד שהמאירי במסכת קידושין דף ל ע”א סבר שאין לפסול ספר תורה על דבר חסרות ויתרות שנשתבשו בו משום שאין אנו בקיאין בהם (ובקונטרס 9 יבואר עניין זה בהרחבה).

ודבר זה של שיבוש העברת המסורת מדור לדור בחסרות ויתרות מדרכם של בני האדם הוא, לטעות ולחסר וליתר את האותיות בכתוב, וכל מי שעסק בספרים יעיד על כך. חס הקב”ה על עמו ישראל ונתן חכמה בגויים, באו והמציאו את המחשב שיוכל לסרוק את מספר האותיות ומקומן ונמצאו ספרים רבים משובשים.

אבל מה שצריך להדאיגך ולהעמיד בפניך סימן שאלה, הרי זה תירוצם של התוספות הנ”ל “ויש מפרשים משום דכתיב ולטוטפת וגורעין ו”ו דבריש התיבה ומוסיפין בסוף התיבה ודורשין” הוא שאמרנו וחזרנו ושנינו, חכמינו מעמידין עצמם כיושבים אחורי הפרגוד, ברצותם גורעין אותיות בתורה ובחשקם מוסיפים אותיות ודורשין. והנה לא די לנו בחכמי הגמרא שמזיזים פסוקים הכתובים בתורה כמבואר במסכת בבא קמא קז ע”א “דאמר ר’ חייא בר יוסף עירוב פרשיות כתוב כאן” ופרש”י פסוק שהוא מפרשה אחרת נתערב בזו שאינו מקומו עכ”ל, אלא שבאו הראשונים, זמן הרבה אחרי חתימת התלמוד, והם גורעין ומוסיפין ומזיזין כיד הרצון הטובה עליהם.

ואתה התלמיד ההגון וחכם הלבב תן ליבך לדברים אלה. הבן כי כל הדורש אל האותיות שבתורה ושם אמונתו בכך שהכתוב אשר בידינו כך בדיוק מוחלט ירד מסיני אינו אלא טועה. אותיות ומילים ופסוקים זזו והשתנו והתחלפו ונוספו ונגרעו במשך מאות ואלפי שנים בידם של כותבים ומעתיקים וחכמים ודרשנים. כי לא רק שבעים פנים לתורה אלא גם מאות נוסחים שונים.

לפרשות השבוע הקודמות:

פרשת וירא – לחץ כאן.

פרשת לך לך – לחץ כאן

פרשת בראשית – לחץ כאן

פרשת האזינו – לחץ כאן.

שמחת תורה – לחצו כאן.
___________

דברי דעת אמת – מובאים באדיבות אתר “דעת אמת”

תגובות



  • אודות הכותב

    כתב כאן ישראל

    כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

    הוסף תגובה

    לחצו פה להוסיף תגובה

    שינוי גודל גופנים