כאן חלל | תעופה

גבעת אולגה, חדרה: ליקוי הירח המלא במוצאי שבת הקרובה בשידור חי

0
0

בטכנודע מצפים לעשרות אורחים במסגרת ההפנינג האטרקטיבי ■ ליקוי ירח מתרחש כאשר השמש, כדור הארץ והירח נמצאים על קו אחד. בכל שנה יכולים להתרחש בין אפס לשלוש ליקויי ירח כאשר רובם חלקיים.
גבעת אולגה, חדרה: ליקוי הירח המלא במוצאי שבת הקרובה בשידור חי
גבעת אולגה, חדרה: ליקוי הירח המלא במוצאי שבת הקרובה בשידור חי

מצפה הכוכבים ב”טכנודע” בשכונת גבעת אולגה בעיר חדרה, אשר נחשב למצפה המשוכלל והמתקדם במדינה, יפתח את שעריו לקהל הרחב ויקיים הפנינג אסטרונומיה לרגל ליקוי הירח שיתרחש במוצאי שבת הקרובה.

את הפרויקט יזמו ראש העיר חיים אביטן וגדי מדור מנהל הטכנודע.

בטכנודע מצפים לעשרות אורחים במסגרת ההפנינג האטרקטיבי. תחילת הליקוי המלא יתרחש בשעה 23:30 שיאו של הליקוי בשעה 01:21 וסוף הליקוי המלא בשעה 03:12 בבוקרו של יום ראשון.

ההפנינג שיחל בשעה 22:00 ישלב הרצאות והסברים על תופעות גרמי שמיים וליקויי הירח. הטלסקופ מהמשוכללים הפועלים במדינה, המוצב במרכז המצפה ישדר את מהלך הליקוי בשידור ישיר ורציף לאולם ההרצאות ובנוסף יוצבו במתחם המצפה מספר טלסקופים אשר יופנו לעבר גרמי שמיים נוספים כמו כוכב הלכת שבתאי שימצא בזמן הליקוי סמוך לירח.

ליקוי ירח

ליקוי ירח הוא תופעה שבה נראה הירח כאילו הוא נעלם. התופעה נגרמת כאשר הירח, כדור הארץ והשמש נמצאים בקו אחד (בקירוב), והירח נכנס לקונוס הצל של כדור הארץ.

ליקוי ירח יכול להיגרם רק בזמן של ירח מלא, כלומר; באמצע החודש העברי, משום שמיקומו של הירח אז ביחס לכדור הארץ הוא בצד הנגדי לכיוון השמש. יחד עם זאת, לא בכל אמצע חודש נוצר ליקוי ירח.

הסיבה היא שכדי שהירח ייכנס לצילו של כדור הארץ חייב הירח להימצא בדיוק בהמשכו של הקו הישר המחבר את השמש וכדור הארץ. דבר זה מתרחש רק במיעוט המקרים.

ליקוי ירח לא כמו ליקוי חמה יראה בכל מקום בכדור הארץ (כמובן אם ניתן לראותו משם), הוא יהיה בצבע אדמדם עמום עקב כך שהוא לא מקבל אור מלא מהשמש. בליקוי ירח נכנס גוף קטן (הירח) לצילו של גוף גדול (כדו”א) בניגוד לליקוי חמה ולכן הדבר גורר לליקוי במשך כ-100 דקות.

ישנם אנשים רבים המוזכרים במהלך ההיסטוריה בקשר לליקוי ירח, כמו למשל; היפארכוס (היה אסטרונום יווני שחי בשנת 125 – 180 לפנה”ס) שבעזרת תצפית על צל כדור הארץ בעת ליקוי ירח (וחישובים) הצליח לחשב את גודלו ומרחקו של הירח מכדור הארץ.

כמו כן, אריסטו הגדול (חי במאה ה-4 לפנה”ס) שכדור הארץ מטיל על פני הירח צל קמור ובכך הגיע למסקנה שכדור הארץ הינו עגול ואינו שטוח. במסורת היהודית נחשב ליקוי ירח כסימן רע לישראל כיוון שהירח הוא פטרונו של יעקב, כלומר; ישראל (מסכת סוכה, כט, עא).

ליקוי הירח האחרון בשמי ישראל התרחש לפנות בוקר ה-14 במרץ 2006. (מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית).

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

דילוג לתוכן