חדשות בריאות

שר הבריאות לשעבר הרב ליצמן: אולי אז אחזור כסגן שר

חבר הכנסת הרב יעקב ליצמן, לשעבר שר הבריאות: "מערכת הבריאות שהשארתי היא מערכת מצוינת וטובה, יש עוד שינויים שצריך לעשות, יש תקציב חדש שמתחילים עכשיו לדון עליו באוצר, לא יודע איפה אהיה לפני התקציב, כרגע אני בחוץ, אולי אז אחזור, כשר בוודאי לא, אולי כ-סגן שר"◄שמוליק בן יעקב, יושב ראש האגודה לזכויות החולה; "לפי נתוני מבקר המדינה כ- 15 איש מתים כל יום מזיהומים, זהו מספר מזעזע, אבל אנחנו עוברים על כך לסדר היום ומשלימים עם המצב הקיים ומתייחסים למחסור ב'תקציב הבריאות' כאל משהו שאי אפשר לשנות אותו".
0
0
הרב יעקב ליצמן שר הבריאות לשעבר היום בכנס האגודה לזכויות החולה
הרב יעקב ליצמן שר הבריאות לשעבר היום בכנס האגודה לזכויות החולה

“איני יודע איפה אהיה לפני התקציב של 2019, אולי אז אחזור כסגן שר. אבל מישהו צריך לשמור על משרד הבריאות שהתקציב שיתקבל יהיה תקציב טוב” – כך אמר היום (שלישי, י”ז בכסלו התשע”ח) חבר הכנסת הרב יעקב ליצמן, לשעבר שר הבריאות, בכנס השנתי ה-10 של האגודה לזכויות החולה, לשנת 2017 שנערך באולם קמילו – בית בוטיק לאירועים ברמת אביב ועסק בנושא היערכות מערכת הבריאות להתפתחות הרפואה והזדקנות האוכלוסייה, בעידן של מחסור במשאבים.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק’ או בטוויטר.

את הכנס השנתי ה-10 של “האגודה לזכויות החולה” הוביל חתן פרס ישראל ונשיא קרן המחקרים של ‘בית החולים שיבא‘ פרופ’ מרדכי שני. הכנס נפתח בדברי שמוליק בן יעקב, יו”ר האגודה לזכויות החולה; “לפי נתוני מבקר המדינה כ- 15 איש מתים כל יום מזיהומים, זהו מספר מזעזע, אבל אנחנו עוברים על כך לסדר היום ומשלימים עם המצב הקיים ומתייחסים למחסור ב‘תקציב הבריאות’ כאל משהו שאי אפשר לשנות אותו.

למה? כולם יודעים שיש עודף תקציבי גבייה, ולא שמעתי שיש כוונה להעביר חלק מהכספים לכיסוי גרעוניות קופות החולים, או להוספת מיטות אשפוז. ההשקעה באשפוז הסיעודי היא חשובה, אבל ההשקעה התקציבית במערכת הבריאות כולה חייבת לגדול.

ארגוני החולים הם פרטנר למאבק הזה, ואני מעריך שבשיתוף פעולה עם קופות החולים, ההסתדרות הרפואית, משרד הבריאות, וגורמים נוספים, יש סיכוי לשנות את המצב ויפה שעה אחת קודם”.

אחר כך, נשא דברים חבר הכנסת הרב יעקב ליצמן, לשעבר שר הבריאות; “אני שמח לבוא לברך אתכם, כשהייתי בתפקיד חתמתי על אות שר הבריאות אבל מאחר שהתפטרתי לא אהיה בחלוקת הפרס.

היום קראתי בעיתונים על “הטריק של ליצמן“, שהוא גם שר ולא שר וגם בא להופעות. תשאלו את שמוליק בן יעקב מהאגודה לזכויות החולה אם אני כל כך מחפש לבוא לאירועים. אני מתעניין ועוד אתעניין בבריאות אבל לא במשרד הבריאות; התפטרתי ביום ראשון, הפיטורים נכנסו לתוקף ביום שלישי בבוקר, מיום שני אחהצ, לא הייתי במשרד בריאות.

█  מימוש יזום על ידי הקופה באופן “אוטומטי” שתעניק למטופל את הזכות ללא כל צורך בפעולה מצדו

יש היום שר בריאות שקוראים לו נתניהו. אני מתכוון להמשיך בכנסת לעסוק בנושאים של בריאות, הנושא של תחרות בין בתי חולים ובין קופות חולים הוא מאוד חשוב: אני בעד שתהיה תחרות, אבל לא יכול להיות שהתחרות תהיה כזו שבין לילה 7,000 איש עוברים מקופה לקופה, לכן, תמכתי בחוק של דודי אמסלם ואני מתכוון להמשיך, כרגע זה בוועדת העבודה והרווחה.

הדרך היחידה שבה החוק לא יעבור היא אם בתי החולים וקופות החולים יעשו ביניהם אמנה ויחליטו שלא תהיה התפרעות בשכר או בהעברות של אנשי מקצוע, לא יהיה מצב שרופא שהרוויח אתמול 120 אלף שקל בבית חולים מסוים, יעבור לבית חולים אחר ב-250 אלף שקל. זה צריך להיפסק.

מערכת הבריאות שהשארתי היא מערכת מצוינת וטובה, יש עוד שינויים שצריך לעשות, יש תקציב חדש שמתחילים עכשיו לדון עליו באוצר, לא יודע איפה אהיה לפני התקציב, כרגע אני בחוץ, אולי אז אחזור, כשר בוודאי לא, אולי כ-סגן שר.

אבל מישהו צריך לשמור על משרד הבריאות שהתקציב שיתקבל יהיה תקציב טוב. חשוב שהעבודה המדהימה שעושה האגודה לזכויות החולה על נגישות ועל מה שמגיע לחולים, תמשך כפי שהיה בשיתוף עם משרד הבריאות“. סיכם  חבר הכנסת הרב ליצמן.

לכנס האגודה לזכויות החולה הגיעה גם יושבת  סיעת הבית היהודי חברת כנסת הגב’ שולי מועלם רפאלי; “ניתן להקל על אנשים במיצוי זכויות ובקבלת שירותים רפואיים שהם זקוקים וזכאים להם במסגרת “סל הבריאות” באמצעות שינוי או יצירה של מנגנונים ותהליכים שיפחיתו את הזמן, המאמץ או הידע הנדרש לשם מימוש הזכות.

אחד המנגנונים לכך הוא מימוש יזום על ידי הקופה באופן “אוטומטי” שתעניק למטופל את הזכות ללא כל צורך בפעולה מצדו, באמצעות התאמה של מערכות טכנולוגיות או מנהליות”.

█ מנכל משרד הבריאות מר בר סימן טוב; חשוב לזכור שכדי לשים את המטופל במרכז, צריך לשים גם את המטפל במרכז.

בשנים האחרונות, ננקטו צעדים משמעותיים לשם כך, בין היתר באמצעות הפעלה אוטומטית של התקרות השונות להשתתפות עצמית ברכישת תרופות, כך שחבר הקופה מלכתחילה אינו מחויב על הוצאות מעבר לתקרה, במקום להידרש לבקשת החזרים כפי שנעשה בעבר.

קיימים תחומים נוספים בהם ניתן לבצע הליך “אוטומטי” כזה ובמסגרת העבודות שהוגשו ל‘אות שר הבריאות’ נכלל פרויקט של מגן דוד אדום בנוגע לתשלום עבור הפינוי באמבולנס לבית חולים, תהליך שזכיתי להיות מעורבת בו, ותרם לכך שכיום יש הסכם עם שתי קופות (מכבי וכללית) ו-מדא במשא ומתן עם מאוחדת ולאומית להשלמת התהליך”. אמרה חברת כנסת הגב’ מועלם רפאלי.

זוכי אות שר הבריאות בכנס האגודה לזכויות החולה הכנס ה-10 לשנת 2017
זוכי אות שר הבריאות בכנס האגודה לזכויות החולה הכנס ה-10 לשנת 2017

מנכל משרד הבריאות מר משה בר סימן טוב; “אנחנו מניפים את הדגל של המטופל במרכז מעל לשנתיים וחצי, כדי להזכיר לעצמנו שהמערכת קיימת בשביל המטופלים, ושכל תכניות העבודה צריכות להתעצב סביב המטופל. למשל, אנחנו, רוצים להביא לכך שכל ‘מדדי האיכות’ יהיו אלמנט של ציפיות ורצונות של המטופל.

במהלך המחצית הראשונה של 2018, נפתח את מרכזי מיצוי זכויות הראשונים בבתי חולי: איכילוב, יהיה הראשון, ויתווספו אליו עוד שניים-שלושה בתי חולים. נגיע גם למרכזי בריאות הנפש ומקומות נוספים. נפעל לכך שבכל הוועדות המייעצות של מדדי איכות יהיו נציגי מטופלים.

שמנו לב שלא שמנו את המטופלים בוועדות היגוי של מודל ראשון שאנחנו מפעילים של בטיחות המטופל ונתקן גם את זה. בשנה קרובה, נראה שינוי מבני שיאפשר לנו בהנהלת המשרד לשמוע את הקולות של המטופלים. חשוב לזכור שכדי לשים את המטופל במרכז, צריך לשים גם את המטפל במרכז.

הרבה מהקשיים של המטופלים הם תולדה של קשיים גדלים של המטפלים. נפח העבודה ועומס שלה נהיים הרבה יותר קשים. ראינו זאת השנה במספר אירועי שיא, אירועי אלימות קשים, שהם אירועי קצה, אבל מאחוריהם יש הרבה שחיקה של המטפלים, אנו צריכים לתת את דעת גם לזה. הקמנו ועדה למיגור האלימות במערכת, את ההמלצות ניישם בשנתיים הקרובות ונדאג שמקורות תקציביים יעמדו לרשות העניין”. סיכם המנכל מר בר סימן טוב.

במסגרת הכנס, הוענק אות שר הבריאות על פעילות יוצאת דופן לקידום הנגשה ומימוש של זכויות הנובעות ממצב רפואי ל-8 זוכים בארבע קטגוריות (מתוך כ-60 מועמדויות); מר יעקב ביבאס מן המרכז לחירש-עיוור; עמותת “קרן דולב לצדק רפואי”; עמותת “אחת מתשע” על תחום מיצוי הזכויות; ארגון “כל זכות”; בית החולים האוניברסיטאי הדסה עין-כרם על מרכז “כיוונים” לזכויות רפואיות; המרכז הרפואי מעייני הישועה על קיצור תורים לגרידה בשל הפלה נדחית; קופת חולים מכבי שירותי בריאות על טיפול איכותי בחולה הכרוני במוקד מומה; קופת חולים מאוחדת על תכנית אסטרטגית לשיפור איכות הטיפול והנגשת זכויות לאוכלוסיות מיוחדות על רצף החיים.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן