חדשות עסקים

רשות ההגבלים שוקלת לקנוס את קוקה קולה ב-62 מלש”ח

רשות הגבלים העסקיים, הודיעה היום (ד') על כוונתה להטיל עיצום כספי בסך כ-62 מלש"ח, על 'החברה המרכזית להפצת משקאות קלים' ("קוקה קולה") בגין ניצול לרעה של מעמדה המונופוליסטי, הפרת הוראות, הפרת צו מוסכם והפרת תנאי מיזוג. כן, הודיעה הממונה על כוונתה להטיל עיצום כספי בסך של 340,000 ש"ח על נושא משרה בכיר בחברה.
0
0
הממונה על הגבלים עסקיים עורכת הדין הגברת מיכל הלפרין | עיבוד צילום: שולי סונגו
הממונה על הגבלים עסקיים עורכת הדין הגברת מיכל הלפרין | עיבוד צילום: שולי סונגו

הממונה על הגבלים עסקיים עורכת הדין מיכל הלפרין, הודיעה היום (רביעי, כ”ד אדר, תשע”ז) אל “החברה המרכזית להפצת משקאות קלים” כי היא שוקלת לקבוע ש’החברה המרכזית’ ניצלה לרעה את מעמדה כבעלת מונופולין בשוק משקאות ה’קולה’. בנוסף, הודיעה הממונה, כי מצאה שהחברה המרכזית הפרה, לכאורה, הוראות שניתנו לה כבעלת מונופולין, תנאים למיזוג שהוטלו עליה במסגרת מיזוג החברה המרכזית ונביעות והוראות של צו מוסכם שנחתם עימה. בגין כל אלה שוקלת הממונה להטיל על החברה המרכזית עיצומים כספיים בסכום מצטבר של כ- 62 מיליון ש”ח.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן נעים’ בפייסבוק’ או בטוויטר.

החברה המרכזית לייצור משקאות קלים בע”מ, המוכרת והידועה לציבור הרחב גם בשם קוקה-קולה ישראל, יצרנית ומשווקת וכן הזכיינית הבלעדית בישראל של חברת קוקה-קולה ובירות שונות, כמו; טובורג וקרלסברג ומחזיקה אף במספר חברות מזון ומשקאות נוספות.

החברה הוקמה בשנת 1968 והיא מעסיקה בה ובחברות הבת שלה כ-4,700 עובדים. לחברה אחזקות בחברות נוספות שהבולטת בהן היא ‘קשת’ אחת מהזכייניות השידור המשדרות בערוץ הטלוויזיה ‘ערוץ 2’ מאז 1993. המפעל הראשי של החברה ומשרדיה שוכנים בעיר בני ברק.

הממונה על הגבלים עסקיים עורכת הדין הגברת מיכל הלפרין, רואה את החברה המרכזית כגורם הדומיננטי בתחום המשקאות הקלים בישראל. המותג המרכזי שלה; “קוקה קולה“, הוא מותג חזק ובעל כוח שוק ללא עוררין. לצד מותג זה, נטען, מחזיקה החברה המרכזית, כאמור, גם במותגים אחרים מ‘תחום השתייה המוגזת’ שגם בהם; יש לה נתחי מכירות גבוהים.

█ ב’סל משקאות קלים’ המורכב מ; מיצים, סודה ומים מינרלים. כוח השוק של “החברה המרכזית” חלש יותר

מותג נוסף שהחברה המרכזית דומיננטית בו הוא התה הקר; FUZE tea | “פיוז טי” משקה תה קר, המיוצר על ידי חברת קוקה-קולה וזכייניות שלה. בישראל מיוצר המשקה במפעל “מבשלות בירה ישראל” בעיר אשקלון. שגם לו נתח מכירות משמעותי המככב בימים אלו באגרסיביות בערוצי התקשורת השונים (טלוויזיה בעיקר).

עוד נמסר, כי לצד אלו, מחזיקה החברה המרכזית ב‘סל משקאות קלים’ המורכב מ; מיצים, סודה וגם מים מינרלים. במוצרים אלו, כוח השוק של “החברה המרכזית” מתברר; חלש יותר והיא חשופה בו ליותר תחרות מצד השחקניות הנוספות בתחום – למשל; יפאורה ו‘טמפו’. כסל כולל של משקאות קלים מחזיקה החברה המרכזית בנתח מכירות של כ-שני שליש מן השוק בארץ.

בחודש פברואר 2014, פתחה הרשות הגבלים העסקיים, בחקירה נגד החברה המרכזית. חקירת הרשות התמקדה בנקודות מכירה קמעוניות השייכות ל”שוק הקר“, בין היתר מזנונים ומסעדות “מזון מהיר” המוכרים משקאות קלים מקוררים לצריכה מיידית.

חקירת הרשות, העלתה חשש על פיו לכאורה ניצלה החברה המרכזית את כוחה המונופוליסטי ועשתה שימוש בכוח השוק שלה, בעיקר במותג קוקה קולה, על מנת לקדם את המכירות של משקאות קלים בהם היא חשופה לתחרות עזה יותר.

 ההטבות שהעניקה ‘החברה המרכזית להפצת משקאות קלים’ ללקוחותיה, כללו מתן מקרר או איום

החברה המרכזית ניצלה לכאורה את כוחה כלפי לקוחותיה, נקודות המכירה הקמעונאיות –  וזאת כדי לדחוק את מוצרי המתחרים מנקודות המכירה. החברה המרכזית, עשתה זאת באמצעות קשירת הנחות והטבות לרכישה בלעדית של המשקאות הקלים מהחברה המרכזית. ההטבות אותן העניקה החברה המרכזית ללקוחותיה השתנו מלקוח ללקוח וכללו מתן מקרר או איום בהוצאת מקרר קים, הקדמת הנחות, הענקת שלט ממותג או ציוד ממותג, איום על ביטול הנחות, ועוד.

החברה המרכזית הסוותה ביודעין את הסכמי הבלעדיות שעשתה עם לקוחותיה; כך למשל,  עובדיה נדרשו שלא לעשות שימוש במושג; “בלעדיות” אלא להשתמש במילים; “שיתוף פעולה מלא”.

החברה המרכזית גם העניקה ללקוחותיה הנחות על בסיס סל המוצרים הכולל של המשקאות הקלים שנרכש מהחברה, כך שגובה ההנחה עבור קוקה קולה, היה מותנה בהיקף הרכישה הכולל מוצרים אחרים, בכלל זה מוצרים שכוח השוק של החברה המרכזית במכירתם נמוך יותר. בכך היא הפרה לכאורה הוראות מפורשות שניתנו לה ליצור הפרדה בהנחות – הוראות אשר ניתנו על מנת למנוע מהחברה המרכזית למנף את כוחה כדי ליצור תמריץ ללקוחות אשר רוכשים ממילא את הקולה מהחברה המרכזית, לקנות את כל סל המשקאות מן החברה המרכזית.

במסגרת דחיקת המתחרים לכאורה פעלה החברה המרכזית באופן ספציפי, כנגד המותג; “נסטי”. במהלך שנת 2012, פורקה השותפות שבין ‘קוקה קולה העולמית‘ ל’נסטלה העולמית‘. במסגרת פירוק השותפות, נקבע ש‘קוקה קולה העולמית’ תמשיך להחזיק בזכויות לנוסחת הטעם של המשקה ואילו נסטלה, תמשיך להחזיק במותג נסטי. בהתאם, באוגוסט 2012, השיקה החברה המרכזית קו משקאות תה קר תחת המותג; “פיוז טי“. בחודש אוקטובר 2012, חברת “אסם”  (חברה בת של נסטלה העולמית) החלה לשווק מוצרי תה קר תחת המותג “נסטי“.

בהמשך למהלכים הללו שמה לה החברה המרכזית ליעד להביא להוצאת מכשירי מזיגה של נסטי שהתקינה אסם. החברה, ניהלה מעקב מדוקדק אחר הצבת מכונות המזיגה בבתי העסק; במסגרת הדיווח, חויבו עובדי החברה המרכזית גם לדווח אם המכשיר עתיד להיות מפורק ומתי. עובדי החברה המרכזית פעלו על מנת להוציא את מכונת המזיגה של אסם מבתי העסק, בין היתר תמורת מתן הטבות שונות לאותם בתי עסק תמורת הוצאת המכונות.

החברה המרכזית, השתמשה במדיניות “נוהל יבוא מקביל” כאיום כלפי לקוחותיה שרכשו קוקה קולה מיבוא מקביל ואף מימשה איום זה

כמו כן, גיבשה החברה המרכזית מדיניות של הפסקת אספקת משקאות מוגזים ללקוחות אשר מכרו מוצרי קוקה-קולה מ-יבוא מקביל. מדיניות זו, פורטה במסמך מדיניות בשם “נוהל יבוא מקביל” שחובר בשנת 2009 בחברה המרכזית ואף השתמשה במדיניות כאיום כלפי לקוחותיה שרכשו קוקה קולה מיבוא מקביל ואף מימשה איום זה.

המדיניות שאימצה החברה המרכזית והתנהלותה על-פי המדיניות, כפי שמתבטא מפעולותיה השונות כמפורט לעיל, מהווים, לכאורה, ניצול לרעה של מעמד מונופוליסטי, סירוב בלתי-סביר לספק מוצר שבמונופולין, הפרת הוראות לבעל מונופולין, הפרת צו מוסכם והפרת תנאים שהוטלו על החברה המרכזית לייצור משקאות קלים, בעת המיזוג עם החברה ישראלית לייצור ושיווק מים מינרליים חברת נביעות – טבע הגליל בע”מ, שרכשה כ-43% ממניותיה בשנת 2,000 והשלימה את הרכישה בשנת 2,004, כשרכשה את כל המניות הפרטיות.

היקף כלל ההפרות, לכאורה, המיוחסות לחברה המרכזית הוא רחב ומשמעותי והעיצומים מוטלים בגין מספר הפרות נפרדות של הדין. בהתאם, שוקלת הממונה להטיל עיצומים על החברה המרכזית בסכום מצטבר של  62,710,070 שקלים חדשים!

כמו כן, שוקלת הממונה להטיל עיצום בסך של כ- 340,000 שקלים חדשים, על נושא משרה בכיר בחברה המרכזית, לגביו, נמסר, כי הוא היה מעורב או לכל הפחות מעודכן במדיניות החברה ובביצוע ההפרות שנסקרו.

לחברה המרכזית לייצור משקאות קלים, זכות להשמיע טענותיה בפני הממונה בטרם תגבש הממונה את עמדתה הסופית. סיכמה הממונה על הגבלים עסקיים עורכת הדין הגברת מיכל הלפרין.

 

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן