חדשות בריאות קהילה רפואת שיניים

רופאי שיניים עולים מברזיל: תנו לנו לעבוד בישראל בכבוד

יושב ראש ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, חבר כנסת נגוסה; "בתחומי הבריאות והרפואה של עולי ברזיל, יש מקצועות שלא מתקבלים פה בארץ בצורה מספקת והוועדה רוצה לשמוע מנציגי העולים, האם יש שיפור במצב..." ◄דר' ליליאן בלום מומחית ברפואת משפחה; כשחולה ברזילאי חותם על מסמכים רפואיים ללא הבנה מלאה, זאת עבירה על החוק וזה אפילו מסוכן" ◄המשנה למנכל משרד הבריאות; "התפקיד של משרד הבריאות הוא לשמור על בריאות הציבור ולכן יש צורך בועדות לאישור כל רופא מחו"ל".
0
0
חבר כנסת אברהם נגוסה, יושב ראש ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות ברקע: מרפאת שיניים | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
חבר כנסת אברהם נגוסה, יושב ראש ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות ברקע: מרפאת שיניים | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בכנסת, קיימה אתמול (יום שלישי, ג’ בתמוז תשע”ז) דיון מעקב בנושא ‘קליטת עולי ברזיל’ ב-מקצועות רפואיים ו’הנגשת מידע רפואי למטופלים בשפה הפורטוגזית’. בפתח הדיון, אמר יושב ראש הועדה חבר כנסת אברהם נגוסה; “בתחומי הבריאות והרפואה של עולי ברזיל, יש מקצועות שלא מתקבלים פה בארץ בצורה מספקת והוועדה רוצה לשמוע מנציגי העולים האם יש שיפור במצב לאור דיונים קודמים או שהמצב נשאר זהה”.

רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן נעיםבפייסבוקאו בטוויטר.

חברה בלובי הברזילאי ומיוזמות הדיון הגב’ פיליסיה מועלם, הסבירה, כי; “‘העלייה מברזיל‘ הולכת וגדלה בהתמדה; “חשוב להנגיש את המידע הרפואי ב‘שפה פורטוגזית’ ובמקביל לזרז את ההכרה בתעודות רלוונטיות משום שזאת העלייה החמישית בגדולה לארץ ישראל ואנו רוצים פרוייקטורים ב‘רשויות מקומיות’ שיעזרו לעולים החדשים להיקלט בהצלחה”.

דוקטור ליליאן בלום, מומחית ברפואת משפחה, אמרה, כי; “פורטוגזית היא לא שפה נדירה, כפי שחושבים ב-משרד הבריאות, שם הם לא מחוברים לשטח. הגיעו אלי לעיר חיפה, אפילו חולים מהעיר באר שבע, כי אין שירות בשפה שלהם או מערכת של תרגום לחולה“.

“העלייה המפוארת הזאת לא מקבלת פתרונות” – ציינה בביקורת דר’ בלום; “לעיתים אנשים נאלצים להביא אדם זר, כדי לתרגם לרופא וזה עלול להיות לא נעים ולא מכבד כאשר הם נאלצים לדבר על איברים אינטימיים או בדיקות אישיות“.

דר’ בלום, הדגישה, כי; “כאשר חולה ברזילאי (עולה חדש), חותם על מסמכים רפואיים, ללא הבנה מלאה, זאת עבירה על החוק וזה אפילו מסוכן“.

מר ריקרדו לומסקי מ’ארגון בית ברזיל‘ אמר, כי הוא לא רואה מה השתנה בשנה החולפת מאז הדיון הקודם; “יש אנשים שהיו צריכים לעשות מבחן ולא נתנו להם להשתמש במילון למרות שבתשובות הרשמיות של המדינה לוועדה כתוב שמותר“.

נעמה מזור מהאגף לרישוי מקצועות במשרד הבריאות, שמעה את הטענות והודתה, כי איסור השימוש במילון במהלך מבחן לעולה, היא “תקלה חמורה“.

רופאי שיניים עולים מברזיל: “המערכת, צריכה לסייע לנו יותר ולא לגרום לנו להתייאש…”.

במהלך הדיון סיפרה דר’ קרולינה וולדמן בשפה פורטוגזית, כיצד עלתה בשנת 2010 ועברה בשנת 2013 את מבחן ההסמכה ל‘רפואת ילדים’ ואף התחילה לעבוד בבית החולים ‘שערי צדק‘.

לדבריה היא לא הצליחה לסיים את הסטאז’, כי לא הייתה לצוות בבית החולים סבלנות לעזור לה ולכן, נאלצה לעזוב את הארץ ורק לפני שבוע שבה לארץ ישראל כ-תושבת חוזרת בשל היותה ציונית; “אני חושבת שהמערכת, צריכה לסייע לנו יותר ולא לגרום לנו להתייאש…”.

הפרוייקטור מר איילון קרייסלר מהעיר באר שבע, אמר; “העולים מברזיל, מגיעים בכמויות לא מבוטלות, אך יש בעיה כאשר אין פרויקטורים דוברי השפה זאת משום שהוא מטפל בעולים דוברי ספרדית, כאשר הוא לא דובר פורטוגזית ורק מבין את השפה.

“הסיפורים מצטברים משום שמדובר בבני אדם שהם גם עולים חדשים – הם מספרים ואני מבין ומטפל בלי יכולת להשיב“. לדברי הפרוייקטור קרייסלר, העיר באר שבע היא מרכז עלייה חזק וכאשר מדברים על רופאים עולים, יש סיפור שכואב ממש.

“יש לנו רופאה מוונצואלה שהיתה מנהלת מחלקה בכירה 20 שנה והיום היא עובדת ב… סודה סטרים. הקושי שלה הוא השפה ואולי צריך לחשוב על פתרון אחר כדי לקלוט את אותם עולים“. סיכם הפרוייקטור מר קרייסלר.

דוקטור רבקה דאקינו שלמדה באוניברסיטה המדורגת חמישית בעולם ברפואת שיניים, ריגשה כשאמרה בעיניים דומעות; “אני פה עשרה חודשים וחמישה חודשים כבר עברו מאז שנרשמתי למשרד הבריאות, כדי לקבל את הרישיון שלי ולא קורה כלום”.

לדבריה היא לא חשבה שהבירוקרטיה תהיה כל כך קשה; “אני לא צריכה להיות מטפלת או מנקה כדי להתפרנס בכבוד בתחום אותו למדתי”.

 המשנה למנכל משרד הבריאות פרופ’ גרוטו; “תפקיד משרד הבריאות לשמור על בריאות הציבור

לנציגת משרד הבריאות מר נעמה מזור, לא היה היה מזור מיידי. היא אמרה לאחר שנחשפה לסיפורי רופאי השיניים; “שמענו סיפורים קשים ואני אנסה לכנס את הועדה המייעצת בהקדם. המומחים בוועדה, חייבים להיות מהרמה הגבוהה ביותר על מנת שנוכל לאפשר לרופאים לקבל רישיון בארץ על פי התקנות החדשות של השר“.

המשנה למנכל משרד הבריאות פרופ’ איתמר גרוטו, הסביר, כי; “התפקיד של משרד הבריאות הוא לשמור על בריאות הציבור ולכן, יש צורך בועדות לאישור כל רופא מחוץ לארץ. לאחר ששמעתי את טענות הרופאים שהשתתפו בדיון וזעמו על אי כינוס הוועדה המקצועית במשך חודשים ארוכים, אני מבטיח כי “אדאג שהוועדה תתכנס כבר בחודש יולי”.

במקביל נדבר עם משרד הקליטה, כדי לבדוק את עניין הבחינה וההנגשה במידה ואכן מדובר בעלייה החמישית בגודלה לישראל“. אמר פרופ’ גרוטו.

מרכזת ההכשרה ורישוי במשרד העלייה והקליטה הגב’ ורה אופיר, טענה, כי משרדה, מסייע בכל דרך לעולים מברזיל; “אנחנו נותנים את המידע הנכון והרלוונטי. אצלנו הם נכנסים לאולפנים ייחודיים למקצועות הבריאות והרפואה באורך 300 שעות, כבר בשלב הראשון.

גם אנחנו וגם משרד הבריאות עובדים על מכרז לקורס ייעודי במוסדות אקדמיים שמלמדים ריפוי בעיסוק, קלינאיות תקשורת, פיזיותרפיה ותזונה, כדי שיכינו את העולים החדשים למבחנים השונים בהם נדרשת ‘הסמכה ישראלית’ ואני מקווה שהם יעברו את כל המבחנים בהצלחה“. סיכמה הגב’ אופיר.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן