חדשות בריאות

קדחת הבהרות, טרגדיה: בן 15 ואביו מאושפזים במצב קריטי

קדחת הבהרות הינה מחלה הנגרמת על ידי חיידק הריקציה המועבר לבני אדם באמצעות קרציות שהיו על כלבים נגועים. הכלב הוא נשא של החיידק ואינו חולה◄חשוב להדגיש, כי המחלה אינה עוברת מאדם חולה לאדם חולה, אלא אם כן, נדבקה אליו "קרציה חולה"◄קדחת הבהרות שכיחה בישראל בעיקר בשני אזורים: צפון השרון, דהיינו; חדרה והסביבה, ואזור הנגב.
0
0
דר' מיכל שטיין, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי הלל יפה על קדחת הבהרות והסימנים למחלה | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
דר’ מיכל שטיין, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי הלל יפה על קדחת הבהרות והסימנים למחלה | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

3 בני משפחה, אשר הגיעו בימים האחרונים ל’מרכז הרפואי הלל יפה’ בעיר חדרה, אותרו כ-חולים ב’קדחת הבהרות’ (typhus fever), האם חלתה באופן קל, האב והבן אושפזו ביחידה לטיפול נמרץ כללי. הנער כבן 15 הגיע אל בית החולים לאחר שהתמוטט בביתו וכשהוא בהכרה מעורפלת.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק’ או בטוויטר.

ב‘חדר מיון הלל יפה’ לאור כל התסמינים, נראה, כי מדובר בקדחת הבהרות, והילד הועבר מיידית לטיפול נמרץ כללי כשהוא במצב קריטי ויש חשש משמעותי לחייו.

לאור מצבו של הילד, נבדקה כל המשפחה למחלה. האב שכבר גילה סימני המחלה אף הוא, ואשר סובל ממחלה כרונית נפרדת אושפז גם הוא ביחידה לטיפול נמרץ כללי. האם, חלתה במחלה באופן קל בלבד והבריאה. הודעה נמסרה אל משרד הבריאות ואל לשכת הבריאות האזורית.

מסתבר, כי מחלת קדחת הבהרות, נחשבת כשכיחה באזור חדרה וסביבותיה.

דוברת ‘המרכז הרפואי הלל יפה’ הגב’ דפנה נבו, מסרה לפורטל כאן ישראל | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה‘ כי; “גם בשנים הקודמות אושפזו  מספר חולים שלקו במחלה יצוין, כי חולים דומים מטופלים בבית החולים ‘הלל יפה’ לאורך כל חודשי השנה. המחלה, היא מחלה ששכיחותה בעיקר בחודשי האביב והקיץ גבוהה באזורנו.

המידע, הועבר גם אל משרד החקלאות ואל הווטרינר המחוזי לצורך טיפול בבעלי החיים וב-הדברה הנחוצה באזורים הבעייתיים בהם נמצא מפיץ המחלה.

 מהי קדחת הבהרות?

דר’ מיכל שטיין, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות של המרכז הרפואי הלל יפה-חדרה, מסבירה כי; קדחת הבהרות (spotted fever) היא שם של קבוצת מחלות הנגרמת על ידי חיידק בשם;ריקציה חיידק זה, מועבר מהכלב שהוא הנשא של החיידק לקרציה, וזו מעבירה את החיידק לאדם.

הכלב, עצמו הוא בדרך כלל  רק ‘נשא של המחלה’ ולרוב אינו לוקה במחלה. בניגוד לו האדם, מהרגע שנעקץ, יחלה במחלה, ברב המקרים הקרציות נצמדות לאדם בזמן שהייה בטבע / גינות נוי, ובמיעוט המקרים יש סיפור ברור של מגע עם כלבים.

יש להדגיש, כי מחלת קדחת הבהרות, אינה עוברת מאדם חולה לאדם חולה, אלא אם כן, נדבקה אליו “קרציה חולה“. כלומר; המחלה, אינה מדבקת מאדם לאדם.

כמו כן, לעתים קרובות החולה לא היה במגע עם כלבים, ולא הבחין בעקיצת קרציה. הדבקה אפשרית גם ממגע קצר יחסית עם הקרציה, למשל אחרי שהייה בחוץ באזור דשא שמסתובבים בו כלבים וכן גם על ידי חרקים שונים.

צורת המגפה של המחלה, מועברת מאדם לאדם על ידי כיני גוף. טיפוס אזורי (אנדמי) היא מחלה של עכברים שיכולה לעבור לאדם על ידי עקיצת פרעושים. סוג אחר מועבר על ידי קרציות. אם המחלה לא מטופלת, היא עלולה להיות קטלנית.

תסמינים העיקריים של קדחת הבהרות, מופיעים 14 עד 21 יום לאחר מגע עם הקרציה, ומתאפיינים בחום גבוה, כאב ראש עז, חולשה כללית וכאבים בכל הגוף.

בהמשך, שלושה עד חמישה ימים מהופעת סימנים אלו, מופיעה במרבית החולים התפרחת האופיינית המכונה בהרות שהן גם מקור שמה של המחלה, כתמים קטנים, אדומים ובהירים, היכולים להופיע בכל מקום על פני הגוף.

כמו כן, אופייני למחלה זו, הוא מעורבות  כפות הרגליים וכפות הידיים (בצידן הפנימי).  הפריחה נמשכת בין שישה עד שבעה ימים, ולעתים אופייה משתנה עם מהלך המחלה והיא הופכת להיות בעלת מרכיב דימומי (כמו; שטפי דם קטנטנים), כהה יותר.

 קדחת הבהרות שכיחה בישראל בעיקר בשני אזורים; צפון השרון – דהיינו; חדרה והסביבה, ואזור הנגב

בחלק מהמקרים, במידה ושהחולה אינו מאובחן והמחלה אינה מטופלת בטיפול אנטיביוטי מתאים, עלול מצבו להידרדר עד לכדי סיבוכים נוירולוגיים, דלקות ריאה, הפרעה בתפקודי הכליות, כבד, מערכת הקרישה והדם, דלקות בשריר הלב ובמקרים חמורים אף מוות. בילדים, בדרך כלל המחלה קלה, והסיכון למחלה קשה עולה במבוגרים ובחולים עם מחלות כרוניות.

אבחנה סופית ניתנת לביצוע רק שבועיים -שלושה לאחר המחלה החריפה על ידי זיהוי עליית נוגדנים כנגד החיידק. הטיפול המועדף למחלה הינו בתרופה הנקראת דוקסילין.

יצויין, כי קדחת הבהרות שכיחה בישראל בעיקר בשני אזורים; צפון השרון – דהיינו; חדרה והסביבה, ואזור הנגב.

על מנת לנסות ולהימנע ככל הניתן מעקיצת קרצייה, יש להקפיד ולטפל בכלב הביתי כנגד קרציות. בנוסף לטיפול בכלב עצמו מומלץ לבצע טיפול ואיבוק סביבתי במלונת הכלב או במקומות המרבץ שלו. לאחר שהייה בגינה או טיול בטבע יש להקפיד לחפש קרציות בעיקר במקומות חבויים כגון קפלי עור, בתי שחי.

במידה ונמצאה קרציה, חשוב מאוד להקפיד על שליפתה במלואה, בעזרת פינצטה, חשוב לא למעוך את הקרציה ולא להשאיר חלקים ממנה בגוף. במידה ומופיעים תסמינים מחשידים כגון חום, כאב ראש, יש לגשת להתייעצות רפואית בהקדם ולעדכן את הרופא על מציאת הקרציה.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן