פרשת השבוע

פרשת שלח לך | דוח 12 המרגלים אין שום חדש, הכי הרבה מבלבל

"המפעל הציוני" הפך ממסע של התמודדות עם המונח "די לכיבוש" למסע של התמודדות עם הנותר ממנו, ממש כך. בהכרח תחילת מסעם של 12 המרגלים, מתחיל ב"רצועת עזה", שם רואים 12 המרגלים, עלטה במרבית הזמן, כתוצאה מוויכוח שבין החמאס - הרשות הפלשתינית - מדינת ישראל, אנשים מלאי כעס ומרמור שחיים מתחת לפני האדמה – במנהרות זעם, ללא אור בקצה השני שלו. אנשים שבמקום לטפח פנינה זו לחיים מאושרים הם עסוקים במוות.
0
0
המרגלים מציגים בפני בני ישראל מפרי הארץ | איור מאת גוסטב דורה
המרגלים מציגים בפני בני ישראל מפרי הארץ | איור מאת גוסטב דורה | מתוך ויקיפדיה

פָּרָשַׁת שְׁלַח לְךָ (או שלח) היא פרשת השבוע הרביעית בספר במדבר. היא מתחילה בפרק י”ג, פסוק א’ ומסתיימת בפרק ט”ו, פסוק מ”א. החלק המרכזי בפרשה הוא תיאור חטא המרגלים ותוצאותיו. לרגע ננסה לראות מה היה הדו”ח של 12 המרגלים מתקופת התנ”ך, אם הם היו מגיעים היום לישראל בשים לב למשימתם, דו”ח המתייחס לחלוקת הארץ (בדיוק באותם ימים שבתנ”ך- ימים שבין חג השבועות ועד היום). המשימה לא קלה וממש מבלבלת.

רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן נעיםבפייסבוקאו בטוויטר.

להזכיר, בפרשת השבוע, פרשת שלח לך, הקב”ה, אמר למשה שישלח אנשים לתור את הארץ, כהכנה לירושת הארץ וחלוקתה בין בני ישראל. לכן, נשלחו נציג אחד מכל שבט (הארץ התחלקה לשבטים) ולכן נשלחו דווקא נשיאים ולא אנשי-מלחמה (הנשיאים אחראים על חלוקת הנחלות לשבטים – ראו במדבר לד).

משה, החליט להטיל עליהם משימות נוספות, ובזה הוא טעה, שנאמר; “וַיִּשְׁלַח אֹתָם מֹשֶׁה, לָתוּר אֶת-אֶרֶץ כְּנָעַן; וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם, עֲלוּ זֶה בַּנֶּגֶב, וַעֲלִיתֶם, אֶת-הָהָר. יח וּרְאִיתֶם אֶת-הָאָרֶץ, מַה-הִוא; וְאֶת-הָעָם, הַיֹּשֵׁב עָלֶיהָ–הֶחָזָק הוּא הֲרָפֶה, הַמְעַט הוּא אִם-רָב. יט וּמָה הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-הוּא יֹשֵׁב בָּהּ–הֲטוֹבָה הִוא, אִם-רָעָה; וּמָה הֶעָרִים, אֲשֶׁר-הוּא יוֹשֵׁב בָּהֵנָּה–הַבְּמַחֲנִים, אִם בְּמִבְצָרִים. כ וּמָה הָאָרֶץ הַשְּׁמֵנָה הִוא אִם-רָזָה, הֲיֵשׁ-בָּהּ עֵץ אִם-אַיִן, וְהִתְחַזַּקְתֶּם”.

והנה אותם 12 המרגלים מתחילים את מסעם בישראל של היום, מסע שמתיימר להציג בפניהם את המפעל הציוני ברוב הדרו, מסע שמתיימר להציג בפניהם את ישראל, לאחר מלחמת ששת הימים, מדינה שטוענים כלפיה; “די לכיבוש“.

מהר מאוד, נמצא, כי “המפעל הציוני” הפך ממסע של התמודדות עם המונח “די לכיבוש” למסע של התמודדות עם הנותר ממנו, ממש כך.

בהכרח תחילת מסעם של 12 המרגלים, מתחיל ב”רצועת עזה“, שם רואים 12 המרגלים, עלטה במרבית הזמן, כתוצאה מוויכוח שבין החמאס – הרשות הפלשתינית – מדינת ישראל, אנשים מלאי כעס ומרמור שחיים מתחת לפני האדמה – במנהרות זעם, ללא אור בקצה השני שלו. אנשים שבמקום לטפח פנינה זו לחיים מאושרים הם עסוקים במוות.

 מתנחלים, המנסים ללמדם, כי כיבוש הארץ, יכול ויהיה בתחכום ולא תמיד במלחמה

המרגלים ממשיכים לאזור הנגב ושם הם רואים “מדינה בתוך מדינה?!”. קרקעות הנגב תפוסים ב-2,300 מקבצים של הפזורה הבדווית (לא רק 45 כפרים לא חוקיים ולא רק 18 יישובים מסודרים שלהם), כאשר הפזורה שלטת להלכה ולמעשה באזור שיש בו להחיל את תל אביב, ירושלים, חיפה ובאר שבע יחדיו.

המרגלים ממשיכים לאזור חברון ושם הם רואים שילוט לא ברור, שילוט המראה, כי יכול ואתה נמצא באזור A או B או C של הרשות הפלשתינית, כאילו יש הבדל ביניהם.

משה מקבל את פני המרגלים, שנת 1621 לערך
משה מקבל את פני המרגלים, שנת 1621 לערך | צילום מתוך ויקיפדיה

אנשים שם חיים טוב אך עסוקים בהצגה של “הכנה להקמת מדינה“, אך הם, משום מה, והשום הוא גדול, מסתפקים באוטונומיה, כי זה טוב לכולם.

12 המרגלים, ממשיכים למדינת ירושלים ושם רואים כיצד מרחק של שלושה קילומטר מפרידים מבית המשפט העליון למחנה הפליטים של שועפט.

מציאות בלתי נסבלת וחסרת כל הגיון, כאשר במרחב הזה, נמצאים מושבות חרדים העסוקים בתוך עצמם, תורתם אומנותם.

12 המרגלים, ממשיכים לאזור רמאללה ורואים שם מתנחלים, המנסים ללמדם, כי כיבוש הארץ, יכול ויהיה בתחכום ולא תמיד במלחמה, רואים התמודדות של מעטים מול רבים, מבלבל לחלוטין.

12 המרגלים, יורדים ממדינת ירושלים והרשות הפלשתינית למדינת תל אביב שחוגגת… ממש חוגגת.

█ הדוח שימסרו למשה רבינו יהיה מבולבל אבל המסר הוא, כי למרות הכל אנחנו רוצים את הארץ הזאת!

חגיגות “הגאווה” ולאחריו חגיגת “שבוע הספר” ולאחריו חגיגת “שבוע הסייבר” ולאחריו חגיגה אחרת – מדינה אחרת, כאילו אתה צריך דרכון להיכנס לשם.

12 המרגלים, יוצאים ממדינת תל אביב לפרפריה בכיוון צפון ושם רואים אבחנה בין אזורים יהודים לבין אזורים ערביים, כאשר לכל אזור סגנון חיים אחר משלו.

וואווו. ברור לחלוטין, כי הדוח שימסרו למשה רבינו יהיה מבולבל אבל המסר הוא, כי למרות הכל אנחנו רוצים את הארץ הזאת!

מבחינה משפטית, האם ניתן להסדיר את הרישום של קרקעות ישראל, כפי שרצו נציגי 12 השבטים לעשות כאשר באו לרגל אחר ישראל לצורך חלוקתה?

הגורם האחראי על מרשם המקרקעין בישראל הוא אגף רישום והסדר מקרקעין של משרד המשפטים, המפעיל לשכות רישום מקרקעין שנקראו בתקופת השלטון העות’מאני בשם הטורקי טאפו (בוטאה בערבית; ‘טאבו’) כינוי המקובל עד היום.

כיום, כמעט 95% מהקרקעות הינן מקרקעין מוסדרים והיתר בתהליכי רישום מתקדמים. רשות מקרקעי ישראלרמ”י (בעבר מינהל מקרקעי ישראל) מחזיק בלמעלה מ-90% מזכויות הקרקע בישראל אך בפועל הוא נתקל בבעיות רישומיות רבות.

חשוב להדגיש, כי זכויות קנייניות אינן רק זכות הבעלות אלא גם משכנתא, זיקת הנאה, דין קדימה וחכירה לדורות.

רישום הערת אזהרה אינו זכות קניינית כלל, אלא מלמד ומזהיר מפני עסקאות נוגדות.

יחד עם כל אלו, אני יכול להרגיע את ‘12 המרגלים‘ כי מצב החקלאות רק השתפר ולא רק שיש לנו ארץ זבת חלב ודבש כהגדרתם אלא שיש לנו יכולות להרבה יותר והמוניטין בתחום החקלאי שלנו הוא אדיר.

שבת שלום.

0
0



אודות הכותב

מוני עזורה

* הכותב עו"ד עזורה מוני הבעלים של משרד עורכי הדין, הינו בוגר אוניברסיטת תל אביב ובעל רישיון עריכת דין מאז 1988. מומחה בייצוג זוכים בתיקי הוצל"פ (הוצאה לפועל) ודיני חברות. חייבים בתיקי פשיטות רגל, חברות במסגרת פירוק ו/או הקפאת הליכים, מייצג הורים בנושאי חינוך שונים, מייצג בעתירות מינהליות, ערעורים אזרחיים.

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן