עו"ד מוני עזורה פרשת השבוע

פרשת עקב | לֹא עַל-הַלֶּחֶם לְבַדּוֹ יִחְיֶה הָאָדָם

מבחינה משפטית אין כל בסיס לפעילותה של השרה רגב, כלפיי האומנים שאינם הולכים לפי דרכה ורצונה ואין לה כל סמכות לעכב מימון מתקציב המדינה שכן, עניין זה, אינו חלק מסמכותה אך בהחלט, יש לה הרבה כוח הרתעתי ולו רק בעיכוב העברת הכספים בגלל טענות לניהול רשלני וכיוצא בזה ומשמעות החלטה שלה היא לעיתים "דין מוות" לאותו תיאטרון וכנראה היא מודעת לכך.
0
0

לא על “חמגשיות מלאות בשר” ייפול ראש הממשלה בנימין (ביבי) נתניהו מכיסאו (המשטרה חושדת, כי חמגשיות בשווי כולל של כ-12,000 ₪ ממסעדת בשרים מוכרת בירושלים, הוזמנו למעון ראש הממשלה בניגוד לנוהל). המדובר בזוטי דברים, בסיס תיאוריית הצרכים של האדם.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק’ או בטוויטר.

מעניין לדעת את עמדתו של הפסיכולוג אברהם מאסלו בעניין חמגשיות הבשר, כאשר נשען על הביטוי מפרשת השבוע; “לֹא עַל-הַלֶּחֶם לְבַדּוֹ יִחְיֶה הָאָדָם” ובנה את פירמידת “תיאוריית הצרכים“.

בהתאם לכך, קבע מאסלו’ פירמידה שבבסיסה צרכיו הפיזיולוגיים של האדם (לדוגמא; חמצן, מזון, מים , שינה, יחסי מין). במדרגה השנייה מעליו, היא רצונו של האדם לזכות בצרכי ביטחון האישי שלו, כולל; יציבות תעסוקתית, ביתית ומשפחתית.

במדרגה השלישית נמצא הצורך של האדם להיות חלק מהשתייכות חברתית, להיות מקובל, לאהוב ולהיות נאהב, במדרגה הרביעית נמצא הצורך של כל אחד מאיתנו להערכה חברתית, למעמד וכבוד ובקצה הפירמידה נמצא הצורך של האדם להשתמש בכישורים הייחודיים לו כדי להגיע למימוש היכולת האישית הטמונה בו.

מבחינתו של הפסיכולוג מאסלו, לא ניתן לעבור לרמה עליונה יותר של צורך בפירמידה, בלי סיפוק צרכים ברמה תחתונה יותר. לדוגמא, אדם רעב לא יוכל להתרכז בעבודה, גם אם היא נחוצה לו לקיומו, אז ממוה רוצים מביבי… ונוסיף גם, כי אדם רעב גם לא יטרח בחיפוש בת-זוג לסיפוק צרכיו המיניים והרגשיים.

שרת התרבות מירי רגב | רקע; אילוסטרציה של הצגה בעירום | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
 שרת התרבות והספורט חברת הכנסת מירי רגב | רקע; אילוסטרציה של הצגה בעירום | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

פָּרָשַׁת עֵקֶב היא פרשת השבוע השלישית בספר דברים. היא מתחילה בפרק ז’, פסוק י”ב ומסתיימת בפרק י”א, פסוק כ”ה. בפרשה ממשיך משה רבנו בנאום שנשא לבני ישראל לפני מותו. לקראת פירוט המצוות שיהיה בפרשות הבאות, הוא עוסק בפרשה זו בנושאים עקרוניים ורוחניים שהם בבחינת מבוא למצוות;

  • ההתגברות על עמי ארץ ישראל וסילוק עבודת האלילים.
  • שבחה של ארץ ישראל ואזהרה מפני שכחת עזרת האלוהים בהצלחה והסתמכות על “כוחי ועוצם ידי“.
  • סקירת חטא העגל ושאר חטאי בני ישראל.
  • תורת הגמול; שכר על קיום המצוות ועונש על אי-קיומן.
  • בפרשה נמצאת פרשיית “והיה אם שמוע” הכלולה ב-קריאת שמע, וכן נמצאים בה הציווי על ברכת המזון ותיאור שבעת המינים.

בפרשת השבוע, עקב, נאמר; ג וַיְעַנְּךָ, וַיַּרְעִבֶךָ, וַיַּאֲכִלְךָ אֶת-הַמָּן אֲשֶׁר לֹא-יָדַעְתָּ, וְלֹא יָדְעוּן אֲבֹתֶיךָ: לְמַעַן הוֹדִיעֲךָ, כִּי לֹא עַל-הַלֶּחֶם לְבַדּוֹ יִחְיֶה הָאָדָם–כִּי עַל-כָּל-מוֹצָא פִי-יְהוָה, יִחְיֶה הָאָדָם. ד שִׂמְלָתְךָ לֹא בָלְתָה, מֵעָלֶיךָ, וְרַגְלְךָ, לֹא בָצֵקָה–זֶה, אַרְבָּעִים שָׁנָה.

מתוך הפסוק הנזכר למעלה, הדגשנו את המילים; “לֹא עַל-הַלֶּחֶם לְבַדּוֹ יִחְיֶה הָאָדָם” במובן אחד אך הוא גם בסיס המונח; “תרבות“. לפי ההגדרה המקובלת, פירוש הביטוי; “לֹא עַל-הַלֶּחֶם לְבַדּוֹ יִחְיֶה הָאָדָם” היא שהעם צמא ל”תרבות” ולא רק למזון בסיסי.

ברור, כי לא ל”תרבות” מהסוג שהציע חבר הפרלמנט הירדני לחבר כנסת אורן חזן, פיללנו, עת הזמין אותו למאבק בגבול, כמו מאבק דוד בגולית, אלא לתרבות של ממש.

בעניין זה, שרת התרבות והספורט חברת הכנסת מירי רגב היא האחראית היום על התרבות שלנו אך היא עושה זאת לפי דרכה ולפי עקרונות “חופש הביטוי” שהיא פיתחה בעצמה.

כך, למשל, הודיעה ממש לאחרונה, למנהל פסטיבל ישראל שתמנע מימון מתקציב המדינה למופעים בפסטיבל שיש בהם עירום, בנימוק שמופע כזה פוגע ברגשותיהן של אוכלוסיות רחבות ובערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

עגל הזהב (צבעי מים 1896-1902 מאת ג'יימס טיסו) | צילום: ויקייפדיה
עגל הזהב (צבעי מים 1896-1902 מאת ג’יימס טיסו) | צילום: ויקייפדיה

היועץ המשפטי של הממשלה, לא אהב את התנהלותה זו של השרה מירי רגב ואסר עליה לעשות שימוש ציני בטיעון זה, כאשר ברור לחלוטין, כי דווקא מניעת עירום, ייחשב כפגיעה בחופש הביטוי.

השרה רגב, ללא ספק נועזת בפעילותה למען עקרונות “חופש הביטוי” המיוחדים שלה, הן בלבושה (“שמלת ירושלים“) והן כאשר ידעה להתעמת עם השחקן נורמן עיסא כאשר סרב להופיע בבקעת הירדן, הקפיאה תקציבים ל’תיאטרון אל מידאן‘ לאחר שהעלתה הצגה “הזמן המקביל” המזדהה עם מחבל ופעלה למניעת הקרנת הסרט “אל סף הפחד” שעיקרו סיפורו של יגאל עמיר רוצחו של ראש הממשלה יצחק רבין במסגרת פסטיבל הקולנוע בירושלים.

מבחינה משפטית אין כל בסיס לפעילותה של השרה רגב, כלפיי האומנים שאינם הולכים לפי דרכה ורצונה ואין לה כל סמכות לעכב מימון מתקציב המדינה שכן, עניין זה, אינו חלק מסמכותה אך בהחלט, יש לה הרבה כוח הרתעתי ולו רק בעיכוב העברת הכספים בגלל טענות לניהול רשלני וכיוצא בזה ומשמעות החלטה שלה היא לעתים “דין מוות” לאותו תיאטרון וכנראה היא מודעת לכך.

לֹא עַל-הַלֶּחֶם לְבַדּוֹ” מייצג כאמור את התרבות והוא גם שמה של הצגה המורכבת מאנסמבל שחקנים חרשים-עיוורים שמדגישים את חשיבות המפגש בינם לבין הקהל, ואת הצורך בקשר, שהוא קיומי לא פחות מהצורך בלחם – עבור כולנו.

ונסיים בשירו של הזמר שי גבסו | “לא על הלחם לבדו” (מילים ולחן; שי גבסו)

“לא על הלחם לבדו

לא על החרב, גם לא

בין הטיפות מצאתי לי קצת אושר

עד המבול הבא יהיה לי טוב

לכל אדם יש בעיות, כן

נאספות בתוך ליבו

ולי יש במקרר עוגה עם פתק ובו

לא על הלחם לבדו

אני שומע את כל מה שלימדו אותי

ולא שוכח לשיר גם כשעצוב אצלי

אצלי

לא על דגלים לא כל נאומים

לא על בגדים יפים, גם לא

האושר טמון באדם ובליבו

לא על הלחם לבדו”.

ונזכיר, כי יש עוד שיר של אריק איינשטיין בשם; “לא על הלחם לבדו” בפסקול סרט קומי ישראלי ישן נושן בשם; “חצי חצי“.

שבת שלום.

0
0



אודות הכותב

מוני עזורה

* הכותב עו"ד עזורה מוני הבעלים של משרד עורכי הדין, הינו בוגר אוניברסיטת תל אביב ובעל רישיון עריכת דין מאז 1988. מומחה בייצוג זוכים בתיקי הוצל"פ (הוצאה לפועל) ודיני חברות. חייבים בתיקי פשיטות רגל, חברות במסגרת פירוק ו/או הקפאת הליכים, מייצג הורים בנושאי חינוך שונים, מייצג בעתירות מינהליות, ערעורים אזרחיים.

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן