עו"ד מוני עזורה פרשת השבוע

פָּרָשַׁת כִּי תִשָּׂא | עלינו להחליט לסגוד לעגל או לזהב

העם חיפש פתרונות לחסר לו, מנהיגותו של משה רבינו אשר למד את 'עשרת הדברות' במשך 40 ימים על הר סיני והוא מצא כתחליף לו את 'עגל הזהב'. היום, אנחנו ממשיכים באותה דרך ומחפשים מנהיגות חזקה כפתרונות לחסר לנו... את מודל הטלוויזיה ואז הקבוצה האנושית הפכה לקטנה יותר, בתוך סלון המשפחה, ושם התרכזה המשפחה לבדה. לאחר מכן, הגיע המחשב הביתי וקבע, כי האדם יהיה לבדו, בביתו! כיום, מכשיר הסלואלר, הפך את האדם להיות לבדו גם בצאתו מביתו! הינה, כי כן, עלינו להחליט אם לסגוד לעגל או לזהב, אך צריכים לדעת, כי בכל מקרה לשניהם; יש רוֹעֶה.
0
0
בני ישראל סוגדים לעגל הזהב | בציורו של ניקולא פוסן, שהיה צייר צרפתי בן תקופת הבארוק | צילום: ויקיפדיה
בני ישראל סוגדים לעגל הזהב | בציורו של ניקולא פוסן, שהיה צייר צרפתי בן תקופת הבארוק | צילום: ויקיפדיה

פָּרָשַׁת כִּי תִשָּׂא היא פרשת השבוע התשיעית בספר שמות. היא מתחילה בפרק ל’, פסוק י”א ומסתיימת בפרק ל”ד, פסוק ל”ה. תחילת הפרשה עוסקת במצוות מחצית השקל, ובהוראות נוספות הקשורות ל’משכן’ (אוהל המועד) אך רוב הפרשה עוסקת בסיפור “חטא העגל” ובהשלכותיו. בקריאת הפרשה בבית הכנסת, הפרשה מחולקת באופן לא פרופורציונאלי בין שבעת העולים לתורה, כשרוב הפרשה נקראת בעלייה הראשונה והשנייה של הכהן והלוי ורק מיעוט הפרשה נשאר לחמש העליות האחרונות. המטרה בחלוקה זו היא כדי שסיפור חטא העגל ייקרא בעליית הלוי, מכיוון שעל פי המסורת שבט לוי, לא חטאו ב”חטא העגל”.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

פרשת השבוע, פרשת “כי תישא“, מזהירה אותנו מסגידה ל”עגל הזהב“, שעבוד למה שאנחנו יוצרים במו ידינו להתפאר, וכך אנחנו צריכים לשמוח מצד אחד כאשר מובילאיי (Mobileye) חברת טכנולוגיה ישראלית מירושלים, העוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק מערכות סיוע מתקדמות לנהג (ADAS), המבוססות על טכנולוגיות עיבוד תמונה שב-13 במרץ 2017, הודיעה חברת ‘אינטל’ כי תרכוש אותה תמורת 14.7-13.4 מיליארד דולר ומיליארד דולר נוסף שהמשקיעים, יקבלו, במה שהוגדר העסקה הגדולה ביותר בתולדות המשק הישראלי.
העסקה הגדולה באה זאת בזכות טכניקה עליה רשמה פטנט המאפשרת נהיגה יותר בטוחה, לרבות באמצעות הוצאת מכונית אוטונומית הנוהגת ללא נהג, אך גם צריכים להיזהר משעבוד מלא לרכב אוטונומי אשר עלול להביא אותנו לאיבוד חדוות הנהיגה וההנאה מנוף הדרך.

בפָּרָשַׁת כִּי תִשָּׂא, נאמר; “וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם, אַהֲרֹן, פָּרְקוּ נִזְמֵי הַזָּהָב, אֲשֶׁר בְּאָזְנֵי נְשֵׁיכֶם בְּנֵיכֶם וּבְנֹתֵיכֶם; וְהָבִיאוּ, אֵלָי. ג וַיִּתְפָּרְקוּ, כָּל-הָעָם, אֶת-נִזְמֵי הַזָּהָב, אֲשֶׁר בְּאָזְנֵיהֶם; וַיָּבִיאוּ, אֶל-אַהֲרֹן. ד וַיִּקַּח מִיָּדָם, וַיָּצַר אֹתוֹ בַּחֶרֶט, וַיַּעֲשֵׂהוּ, עֵגֶל מַסֵּכָה; וַיֹּאמְרוּ–אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם“.

העם חיפש פתרונות לחסר לו, מנהיגותו של משה רבינו אשר למד את ‘עשרת הדברות’ במשך 40 ימים על הר סיני, והוא מצא כתחליף לו את ‘עגל הזהב‘. היום, אנחנו ממשיכים באותה דרך ומחפשים מנהיגות חזקה כפתרונות לחסר לנו.

האמן איתי זליאט הציב פסל מזהב של ביבי נתניהו לאחרונה בכיכר רבין, כדי לבחון מה תהיה התנהגות האנשים כלפיי פסל זה, פסל המייצג מנהיגות. המפגינים שהגיעו לכיכר העיר, קראו; “זה עגל הזהב, סגידה לפסל“, ועד מהרה נותץ הפסל, כדי להמחיש, כי העם אינו מוכן לסבול סגידה למנהיגים בישראל.

 “אירופה מתחילה קרב בין הצלב לחצי הסהר”

הסגידה למנהיגות חזקה מתבטאת בימים אלו מצידם של העם הטורקי הסוגד, בין מפחד ובין מאהבה, של הנשיא טָאִיפּ אֶרְדוֹאָן, נשיא טורקיה (כיהן כראש העיר איסטנבול, הראשון שהוא איסלאמיסט, המשיך ושימש ראש ממשלה החל משנת 2003 ומשנת 2014 הוא משמש כנשיא).

העם הטורקי, הציל את ארודואן ב-15 ביולי 2016, כאשר נעשה ניסיון להפיכה צבאית בטורקיה. לאחר הניסיון הכושל בוצעו מעצרים גדולים של עשרות אלפי אזרחים שופטים וקצינים.

ארודאן, מעודד את סגידת ההמונים אליו ומנצל זאת להפיכת טורקיה למעצמה סונית תוך שהוא זוכה לתמיכתו של גדול הפוסקים הסונים, השייח’ קרדאווי, המנהיג הרוחני של האחים המוסלמים, שהכריז שהנשיא הטורקי ראוי להיות הח’ליף של האיסלאם.

עם כח ההמונים, ארדואן החליט לבחון את כוחו גם מול מנהיגי העולם, וראינו אותו בהתמודדות עם מנהיגי ישראל, רוסיה וארה”ב, ואילו בימים אלו מחריף המשבר בין טורקיה לאיחוד האירופי, כאשר ארדואן אמר בעצרת שערך, כי; “אירופה מתחילה קרב בין הצלב לחצי הסהר” או כאשר כינה את ההולנדים “שרידי נאצים ופשיסטים”.

הסגידה למנהיגותו של משה רבינו היא סגידה למנהיג שיודע להחליט ללא שום היסוס ועפ”י הדין (לעומת אהרון הכהן שהוא מנהיג חלש יותר), ועל מנהיגות שכזו, אנחנו מתפללים ושרים בשירו של המלחין והיוצר, בן למשפחת בנאי הזמר אהוד בנאי; 

 עגל הזהב“;

“אנחנו כאן בלב מדבר, צמאים למים חיים.

ואתה על ראש ההר, מעל העננים.

אין שום אות, אין סימן, כל כך הרבה ימים

במעגל סגור מסתובבים סביב עגל הזהב.

אין מי שיכה על הסלע, מי ייתן כיוון.

באפלה כאן נלחמים על כל פירור, סביב עגל הזהב. 

הוא לא יורד מראש ההר, הוא לא יורד אל העם, 

הם יוצאים במחול טירוף ושוכחים את עצמם.

רוקדים סביב עגל הזהב, סביב עגל הזהב,

מתחננים אליו, אל נא תעזוב אותנו עכשיו.

היה לנו לאב,  עדר נעזב, רוקד סביבו קורא אליו לשווא.

עגל הזהב, עגל הזהב”.

 עלינו להחליט אם לסגוד לעגל או לזהב

רבים מאיתנו סוגדים ל”עגל זהב” מודרני, פלאי הטכנולוגיה. לפני זמן, ישבתי בערב חברתי, באחד המועדונים, כאשר כולם יושבים האחד מול השני וכולם מסמסים במכשירי הסלואלר הצבעוני שלהם. שאלתי את עצמי, כלום לא איבדנו את דרכינו? כאשר אנחנו עסוקים במכשיר קטן לבדנו, ולא מדברים בינינו. דוגמא אחרת, ראיתי במסיבה שבה כל אחד קיבל קסדה עם אוזניה לשמיעת מוזיקה שהוא הכי נהנה ממנה, לבדו.

הנה, כי כן, סְלוּלָרִי, מכשיר הסלואלרטלפון חכם או סמארטפון (Smartphone) הטלפון הסְלוּלָרִי, המשלב יכולות טכנולוגיות מתקדמות יותר של מחשב כף יד עם יכולות מתקדמות נוספות, תחילה של מחשב כף יד ובהמשך של מחשב לוח, מצלמה משוכללת, מכשיר איתור לווייני ועוד הפך אותנו למשועבדים אליו וסוגדים לו כאילו אין אלוהים אחר.

החיים משתנים וכך גם השינוי בערכי “עגל הזהב“.  בתקופה המקראית וגם לאחריו, הפעילות המרכזית של העיר התרחשה בשער העיר. לדוגמא, מרדכי היהודי, זעק את זעקת היהודים בשער העיר ולאחר מכן, ראינו, כי אדם שהגיע למצב של פשיטת רגל, היה מתייצב בשער העיר ושם שובר ספסל, סימן לפשיטת הרגל שלו ומזה בא הביטוי האנגלי למונח; “פשיטת רגל” – “bankruptcy“.

לאט לאט, הטכנולוגיה ידעה ל”נטרל” את שער העיר ויצרה מרכזי בילוי; בתי קולנוע, וב-1895, האחים לוּמְיֵיר (בצרפתית: Lumière ), לואי ז’אן (5 באוקטובר 18646 ביוני 1948) ואוגוסט מארי לואי ניקולא (19 באוקטובר 186210 באפריל 1954) היו מאבות הראינוע ומממציאי המצלמה, סרט הצילום והמקרן המשמשים בצילום קולנוע.

כמו כן, נמנו עם הבמאים הראשונים של סרטי ראינוע. הקימו את בתי הקולנוע הראשונים והתושבים מצאו עצמם בקבוצות קטנות יותר.

לאחר מכן בשנת 1910, המציא ולדימיר קוזמיץ’ זבוריקין (ברוסית: Владимир Козьмич Зворыкин; 29 ביולי או 17 ביולי 188829 ביולי 1982, פרינסטון, ניו ג’רזי, ארצות הברית) היה מדען רוסי וממציא בתחום הטלוויזיה, מחלוצי טכנולוגיית הטלוויזיה בארצות הברית ובאירופה.

את מודל הטלוויזיה ואז הקבוצה האנושית הפכה לקטנה יותר, בתוך סלון המשפחה, ושם התרכזה המשפחה לבדה. לאחר מכן, הגיע המחשב הביתי, וקבע, כי האדם יהיה לבדו, בביתו! כיום, מכשיר הסלואלר, הפך את האדם להיות לבדו גם בצאתו מביתו! הינה, כי כן, עלינו להחליט אם לסגוד לעגל או לזהב, אך צריכים לדעת, כי בכל מקרה לשניהם, יש רוֹעֶה.

שבת שלום.

0
0



אודות הכותב

מוני עזורה

* הכותב עו"ד עזורה מוני הבעלים של משרד עורכי הדין, הינו בוגר אוניברסיטת תל אביב ובעל רישיון עריכת דין מאז 1988. מומחה בייצוג זוכים בתיקי הוצל"פ (הוצאה לפועל) ודיני חברות. חייבים בתיקי פשיטות רגל, חברות במסגרת פירוק ו/או הקפאת הליכים, מייצג הורים בנושאי חינוך שונים, מייצג בעתירות מינהליות, ערעורים אזרחיים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן