עו"ד מוני עזורה פרשת השבוע

פָּרָשַׁת וַיִּשְׁלַח | 3 ציוני דרך חשובים ו’יום הקולנוע’

באותו לילה, הפגין יעקב, עוצמה ועצמאות בלתי רגילה, כשנאבק לבדו עם אותו ה"איש", וה"איש" בירך אותו ששמו ישתנה בהתאם. אין לי טענות כלפיי המבלים בבתי הקולנוע ולהיפך, אני בעד לעודד מתחמי בתי קולנוע, אבל לקבוע את יום הקולנוע ביום 30/11 שהוא יום זיכרון על פי חוק, זה קצת אבסורדי.
0
0
יעקב נאבק במלאך (שמן ווקס על טיח (ציור קיר),של יוג'ין דלקרואה, פריס | צילום: ויקיפדיה | עיבוד: שולי סונגו ©
יעקב נאבק במלאך (שמן ווקס על טיח (ציור קיר),של יוג’ין דלקרואה, פריס | צילום: ויקיפדיה | עיבוד: שולי סונגו ©

כולנו חגגנו ביום 29/11/17, 70 שנה ל”כט בנובמבר” – 1947, מועד החלטת עצרת האו”ם על סיום המנדט הבריטי והקמת שתי מדינות עצמאיות בארץ ישראל – מדינה יהודית ומדינה ערבית (תוכנית החלוקה). עוד נקבע כי ירושלים וסביבתה יוכרזו כשטח תחת פיקוח בינלאומי.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

ומה קרה בעולם הערבי למחרת, ב-30 בנובמבר. ביום הזה, בארץ לוב בצפון אפריקה, נשחטו 133 יהודים כתוצאה מההכרזה על הקמת מדינת ישראל וגם רבים נשחטו ב-פרעות שבוצעו ב-סוריה, כתוצאה מההכרזה על הקמת מדינת ישראל וכך בשאר מדינות ערב וכל אלו יצרו תנועה ערה של פליטים יהודים אל ארץ ישראל.

ב-23 ביוני 2014, חוקק, ביוזמת חברי הכנסת שמעון אוחיון וניסים זאב, חוק בשם חוק; ‘יום לציון היציאה והגירוש של היהודים מארצות ערב ומאיראן’ תשע”ד 2014.

לכן, נקבע 30/11 כיום זיכרון שמטרתו לשמור על זכויותיהם לפיצוי של פליטים יהודים יוצאי ארצות ערב ואיראן זאת במסגרת משא ומתן להשגת שלום במזרח התיכון וכן יום זיכרון, לציין גם את הגירוש וגם את היציאה של יהודי מדינות ערב.

אבל ישראל כמו ישראל, קובעת ליום 30/11 את “יום הקולנוע” וקונה את ציבור האזרחים ב-10 ₪ לסרט והתוצאה ברורה; 1:0 ל’יום הקולנוע‘ על ‘יום הזיכרון לציון היציאה והגירוש של היהודים מארצות ערב ומאיראן’.

פָּרָשַׁת וַיִּשְׁלַח, היא הפרשה השמינית של ספר בראשית, ושמה לקוח מהמילה הראשונה בפרשה; “וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב מַלְאָכִים לְפָנָיו, אֶל-עֵשָׂו אָחִיו, אַרְצָה שֵׂעִיר, שְׂדֵה אֱדוֹם” (פרק ל”ב, פסוק ד’).

הפרשה מתחילה בפרק ל”ב, פסוק ד’ ומסתיימת בפרק ל”ו, פסוק מ”ג.

הפרשה משתרעת על תקופה של 23 שנה: ממועד המפגש בין יעקב לבין עשו, בעת שובו של יעקב מחרן לשנת מות יצחק. לפי רש”י, מכירתו של יוסף, שמופיעה בפרשה הבאה, פרשת וישב, התרחשה 12 שנים לפני מותו של יצחק המוזכר בפרשה, (ל”ה, כ”ט) ומכאן יוצא כי יש חפיפה של 12 שנה בין הפרשות, היינו, בין מכירת יוסף למות יצחק.

בפָּרָשַׁת וַיִּשְׁלַח, יש 154 פסוקים (קליט”ה סימן), 1976 מילים, ו-7458 אותיות.

█║יעקב, הפגין עוצמה ועצמאות בלתי רגילה, כשנאבק לבדו עם אותו ה”איש“, וה”איש” בירך אותו ששמו ישתנה בהתאם.

לפחות, יש לזכור, כי המקור לשמה של ישראל הוא בפרשת השבוע, היא פרשת וישלח, שם שנאמר; “וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב, לְבַדּוֹ; וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ, עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר. כו וַיַּרְא, כִּי לֹא יָכֹל לוֹ, וַיִּגַּע, בְּכַף-יְרֵכוֹ; וַתֵּקַע כַּף-יֶרֶךְ יַעֲקֹב, בְּהֵאָבְקוֹ עִמּוֹ. כז וַיֹּאמֶר שַׁלְּחֵנִי, כִּי עָלָה הַשָּׁחַר; וַיֹּאמֶר לֹא אֲשַׁלֵּחֲךָ, כִּי אִם-בֵּרַכְתָּנִי. כח וַיֹּאמֶר אֵלָיו, מַה-שְּׁמֶךָ; וַיֹּאמֶר, יַעֲקֹב. כט וַיֹּאמֶר, לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ–כִּי, אִם-יִשְׂרָאֵל: כִּי-שָׂרִיתָ עִם-אֱלֹהִים וְעִם-אֲנָשִׁים, וַתּוּכָל. ל וַיִּשְׁאַל יַעֲקֹב, וַיֹּאמֶר הַגִּידָה-נָּא שְׁמֶךָ, וַיֹּאמֶר, לָמָּה זֶּה תִּשְׁאַל לִשְׁמִי; וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ, שָׁם. לא וַיִּקְרָא יַעֲקֹב שֵׁם הַמָּקוֹם, פְּנִיאֵל: כִּי-רָאִיתִי אֱלֹהִים פָּנִים אֶל-פָּנִים, וַתִּנָּצֵל נַפְשִׁי. “

השם ישראל שידענו כבר את מקורו לעיל, מתאים למצבו של יעקב. השם ‘יעקב’ הוא שם שמציין חולשה ונחיתות – אדם שהולך בעקבות אחרים (“וידו אוחזת ב-עקב אחיו“); הופך לאדם הנושא את השם ‘ישראל’ הוא שם שמציין גדולה ועוצמה, מלשון שר; “כי שרית עם אלוהים ועם אנשים ותוכל“.  

באותו לילה, הפגין יעקב, עוצמה ועצמאות בלתי רגילה, כשנאבק לבדו עם אותו ה”איש“, וה”איש” בירך אותו ששמו ישתנה בהתאם. אין לי טענות כלפיי המבלים בבתי הקולנוע ולהיפך, אני בעד לעודד מתחמי בתי קולנוע, אבל לקבוע את יום הקולנוע ביום 30/11 שהוא יום זיכרון על פי חוק, זה קצת אבסורדי.

על פי החוק, ‘חוק יום לציון היציאה והגירוש של היהודים מארצות ערב ומאיראן, תשע”ד 2014’ היו צריכים להיערך טקסים ופעילות להגברת המודעת הבינלאומית בקשר לפליטים היהודים יוצאי ארצות ערב ו-איראן ולזכויותיהם לפיצוי, אבל איש לא שמע ואיש לא ידע על כך.

יש לזכור את אותם מאות ואלפים שנרצחו עם היוודע על הסכמת האו”ם להקמת המדינה היהודית ויש לזכור, כי 850,000 פליטים יהודים, הגיעו ממדינות ערב לאחר שהם הותירו בארצות המוצא שלהם את כל רכושם וקניינם.

אחד המומחים, פרופסור רוברט סולומון ויסטריך (Robert Solomon Wistrich;‏ 7 באפריל 194519 במאי 2015, היה סופר והיסטוריון, פרופסור להיסטוריה באוניברסיטה העברית בירושלים ותקופה מסוימת גם בקולג‘ האוניברסיטאי של לונדון, מנהל המרכז הבינלאומי לחקר האנטישמיות על שם וידאל ששון באוניברסיטה העברית, עורך בטאונו, Antisemitism International, ומחשובי חוקרי האנטישמיות בסוף המאה ה-20 ותחילת המאה ה-21.

פרופסור רוברט ויסטריךקבע, כי הדבר הזה, הינו להלכה ולמעשה בבחינת “טיהור אתני” של האוכלוסייה היהודית במדינות המזרח התיכון אשר הוביל לכך שרבים מהפליטים מצאו מקלט במדינת ישראל ומהווים כיום יותר ממחצית מאוכלוסייתה.

מבחינה מסוימת, עולה השאלה האם פליטות יהודית ממדינות ערב היא פוליטיקה או האם זאת היסטוריה. המילה ‘פליטות’ היא חלק בלתי נפרד מה’היסטוריה של עם ישראל‘ ואולם, ברור, כי היא היום גם שאלה פוליטית והרי ברור, כי שאלה זו היא בבחינת המכנה המשותף של שאלת זכות השיבה” לה טוענים הפלשתינאים.

רוצה לומר, כי תמיד נמצא במבחן ההיגיון האיזון של תנו לנו את רכושנו במדינות ערב ואנחנו נבחן את שאלת הרכוש שלכם בישראל. מבחן זה, יכול להיפתר בכמה וריאציות;

א. כל אחד עומד על טענותיו והשלום רחוק הוא.
ב. כל אחד נסוג משאלת זכויותיו והשלום קרוב הוא.
ג. כל מקרה ייבחן לגופו של עניין, והשלום ייבחן לגופו של עניין, ואז שלום לשלום.

יום ה-29 בנובמבר, נתן לנו את זכות הקניין בארץ ישראל.  פרשת השבוע, נתנה לנו את המקור של המילה; “ישראל”. ומגורשי ו/או יוצאי מדינות ערב נותנים לנו את הבטוחה על זכות הקניין ו”יום הקולנוע” ב-10 ₪, נתן לנו לשכוח כל הנזכר למעלה.

שבת שלום.

0
0



אודות הכותב

מוני עזורה

* הכותב עו"ד עזורה מוני הבעלים של משרד עורכי הדין, הינו בוגר אוניברסיטת תל אביב ובעל רישיון עריכת דין מאז 1988. מומחה בייצוג זוכים בתיקי הוצל"פ (הוצאה לפועל) ודיני חברות. חייבים בתיקי פשיטות רגל, חברות במסגרת פירוק ו/או הקפאת הליכים, מייצג הורים בנושאי חינוך שונים, מייצג בעתירות מינהליות, ערעורים אזרחיים.

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן