טור בר-דעה של קובי ברדה

עתיד לוט בערפל על בידוד קטר מצד טראמפ והציר הסוני

מי החליט לבודד את קטאר ולמה? מי המדינות שהחשיכו את מסכי אלג'זירה ובתגובה לאיזה פרובוקציות? מה הכריז דוברו של טראמפ על נושא מעורבות בטרור של הקטרים? ולקינוח - מה הצעת הכותב למעשה הראשון שצריך לעשות מר איוב קרא, שר התקשורת החדש של ישראל? הכל בטור שיעשה לכם סדר ברעידת האדמה שבמפרץ....
0
0
עתיד לוט בערפל – על הבידוד של קטאר מצד דונלד טראמפ והציר האסלאם הסוני | צילום: דּוֹחַה בירת קטר בערפל, pixabay | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
עתיד לוט בערפל – על הבידוד של קטאר מצד דונלד טראמפ והציר האסלאם הסוני | צילום: דּוֹחַה בירת קטר בערפל, pixabay | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

העיתון הכלכלי בלומברג (Bloomberg) דווח שלשום על הכוונה של הנשיא דונלד טראמפ והציר האסלאם הסוני על בידודה של קטאר. הפלירטוט של קטאר יחד עם “האחים המוסלמים” ותורכיה מחד והכפל לשון שהיא נוהגת עם האיראנים והשלוחות שלה (חיזבאללה) מאידך, עלו לאחרונה על הכוונת של השכנות המפרציות.

רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן נעיםבפייסבוקאו בטוויטר.

בטור דעה משובח שמפרסם הפובליציסט, חסן חסן, עושה המחבר חלוקה חדשה של מאזני הכוחות בעולם הסוני, כאשר בצד אחד הוא שם את הצד הפרוגרסיבי (זה שבעד הסכמי שלום עם ישראל) בראשות; סעודיה,ירדן, מצרים, תוניסיה, בחריין, איחוד האמירויות אותן הוא מכנה הצד שמדיניות החוץ שלו מונחית על ידי התנגדות לעליית האסלאמיסטים. 

מהצד השני, שם נמצאת קטאר, תורכיה, האחים המוסלמים וארגון החמאס, אותם הוא מכנה הצד שמבקש לקדם את האינטרסים הזרים שלו באמצעות תמיכת האיסלאמיסטים.

║ קטאר וטורקיה זרקו את ההימור שלהן לסל האיסלאמיסטי.

בזירה של סוריה, הם תמכו בכמה מהכוחות הקיצוניים ביותר בסכסוך. הם גם לקחו את הצד של האיסלאמיסטים בסכסוך הלובי, ותמכו באחים המוסלמים במצרים ובמקומות אחרים.

בימים האחרונים הזירה של ערב הסעודית וקטאר התחממה. בין היתר, המשבר פרץ בעקבות דבריו של אמיר קטר, השייח’ אל-ת’אני, בו הביע תמיכה בברית עם איראן,  ומתח ביקורת על המאמץ בראשות סעודיה לבודד את טהראן במסגרת סוכנות הידיעות הרשמית שלה.

בין היתר צוטט אל-תאני, כאומר; “אי-אפשר להתעלם ממשקלה של אירן באזור” וכי: “חמאס היא הנציגה הלגיטימית של העם הפלשתיני” וגם כי: “מצרים, ערב הסעודית ובחריין, יש עמדות עויינות כלפי קטאר”.

הדברים הוכחשו במהירות על ידי הרשויות הקטריות, שטענו, כי סוכנות הידיעות שלהם נפרצה ע”י… הסעודים.

הנשיא דונלד טראמפ כשטן והשדים המלך סלמאן (ערב הסעודית) ונשיא מצרים, א-סיסי
הנשיא דונלד טראמפ כשטן והשדים המלך סלמאן (ערב הסעודית) ונשיא מצרים, א-סיסי

אבל נדמה שמה שהגדיש את הסאה יותר מכל, היה קריקטורה של הנשיא דונלד טראמפ כשטן כשטן הגדול, ומסביבו רוקדים כשדים המלך סלמן הסעודי והנשיא המצריא-סיסי, באתר חדשות קטארי, אשר הוכחשה ע”י השלטונות הקטארים.

התגובה לא איחרה לבוא… בהתחלה היו אלה הסעודים ואיחוד האמירויות שהורו ב – 24.5, על סגירת תחנת אל-ג’זירה הקטארית. מיד למחרת היום, ב-25.5, הודיעה מצרים על סגירת המשרדים של אל ג’זירה וחסימת השידורים של התחנה הקטארית.

אבל למען האמת, היה זה רק הקש האחרון ששבר את גב הגמל. הציר הסוני המתון, מאס בזה שהקטרים מארחים את השיח’ יוסף קרדאווי מנהיג“האחים המוסלמים” ואת מנהיגי התנועה שנמלטו ממצרים ב-2013, לאחר עלייתו של הנשיא א-סיסי לשלטון.

ערוץ הטלוויזיה אל-ג’זירה (שכזכור ממומן על ידי ממשלת קטאר) משרת את האג’נדה של “האחים המוסלמים” וקטאר מארחת בדוחא את מפקדת תנועת חמאס שהינה תנועת הבת של “האחים המוסלמים“.

האחים המוסלמים” היא הפרוקסי הביצועי של ממשלת קטאר הננסית, אשר תוככת ומתערבת בעניינים הפנימיים של מדינות ערב באמצעים גלויים (אל ג’זירה) וסמויים (התססה והמרדה של אוכלוסיה מקומית).

לצד תמיכתה של ממשלת קטאר בתנועת “האחים המוסלמים” ובתנועת הבת שלה – החמאס, הרי שקטאר מוצאת משענת בשותפתה הסונית טורקיה.

גם לטורקיה יש קווי איפיון דומים לאלה של קטאר המתודלקת וזועמת על מעורבות אמריקאית וחימוש הכורדים בסוריה. מחד ואי הסכמתה להסגרת המנהיג התורכי הגולה, פתהוללה גולן (שלטענת ארדואן אחראי על המרד נגדו) מאידך.

לצד תמיכתה של ממשלת קטאר בתנועת “האחים המוסלמים” ובתנועת הבת שלה – החמאס, הרי שקטאר מוצאת משענת בשותפתה הסונית טורקיה.

גם לטורקיה יש קווי איפיון דומים לאלה של קטאר המתודלקת וזועמת על מעורבות אמריקאית וחימוש הכורדים בסוריה. מחד ואי הסכמתה להסגרת המנהיג התורכי הגולה, פתהוללה גולן (שלטענת ארדואן אחראי על המרד נגדו) מאידך.

║ טראמפ איננו מחוייב לקטאר, למעשה, קטאר דווקא תמכה בקרן קלינטון.

לא מן הנמנע, כי בשלב הבא, יוקם ציר אינטרסים שיכלול את קטאר – תורכיה שיחבור  לאיראן. הזיווג המוזר הזה, יכול להיות ממש חזון אחרית הימים של רומן סוני -שיעי.

טראמפ איננו מחוייב לקטאר, למעשה, קטאר דווקא תמכה בקרן קלינטון. על הרקע הזה וכל מה שפורט מעלה, הקריאה מאתמול, של דובר הבית הלבן, מר שון ספייסר, לקטאר להפסיק לממן ארגוני טרור ברחבי העולם הינה צעד מתבקש לחיזוק הלפיתה סביב גרונה של קטאר. 

ספייסר, אמר כי ישנן חקירות מתמשכות בנוגע למעורבותה של קטאר בתמיכה בטרור ברחבי העולם, וכי יינקטו נגדה צעדים נוקשים. יש לזכור, כי בקטאר בסיס אמריקאי, שהעתקתו מהמדינה, יחשוף את הבטן הרכה שלה ויכול לדחוף אותה לציר שתואר מעלה.

ולסיום, הצעה אל שר התקשורת החדש, מר איוב קרא. אנא עשה שפעולתך הראשונה בתפקיד, תהיה הנחיית המועצה להסיר את ערוץ אל-ג’זירה המפלג, המתסיס והמסית מהמסכים של תושבי ישראל והכרזה של שר הפנים על צוות הכתבים פה כ-פרסונה נון גרטה וביטול אשרות השהייה שלהם בישראל.

0
0



אודות הכותב

קובי ברדה

קובי ברדה הוא מומחה לגאו-אסטרטגיה והשפעת פוליטיקה אמריקאית על יחסי החוץ. מלגאי של קתדרת חייקין לגאואסטרטגיה. ברדה חוקר את התפתחותן של תנועות עממיות פוליטיות (Grassroots Movments) וכדוקטורנט בחוג להיסטוריה כללית של אוניברסיטת חיפה, עבודת הדוקטורט שלו עוסקת באופן הקמתה של השדולה האוונגלית למען יחסי ישראל–ארצות הברית, כאשר לפני כן השלים בהצטיינות כתיבת תזה על הקמתה של איפא"ק.

בעל משרד "בר-דעה" אסטרטגיה שיווקית • ‏‎Spokesperson‎‏ ב-‏מנהלת הליגות לכדורגל- IPFL‏ • בעלים‏ ב-‏בר-דעה אסטרטגיה שיווקית‏ • ‏דובר העירייה‏ לשעבר ב-‏עיריית נתניה‏ • ‏סגן דובר‏ לשעבר ב-‏עיריית תל-אביב-יפו‏ • ‏דובר‏ לשעבר ב-‏כנסת ישראל (ח"כ קולט אביטל)‏ • ‏יו"ר אגודה‏ לשעבר ב-‏אגודת הסטודנטים האקדמית ת"א-יפו‏ • למד ‏מדעי המדינה וסוציולוגיה‏ ב-‏‎Tel-Aviv Academic College‎‏ • למד ב-‏אורט רמת יוסף‏ • למד ב-‏קוגל חולון‏ • גר בעיר ‏חולון‏ • נשוי ל‏מיכל פרנקו-ברדה‏.

המוטו; "כל עוד אנחנו מאמינים במטרה שלנו ויש לנו רצון ברזל לנצח, הניצחון לא יחמוק מידנו". וינסטון צ'רצ'יל.

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן