חדשות ירושלים

עיריית ירושלים מסבירה לאן נעלמו לה 650 מיליון ₪

עיריית ירושלים החלה לגבות חובות ארנונה מנכסים של ה'אומות המאוחדות' ושל הכנסיות המשמשים למסחר ופעולות שונות – חובות שהמדינה מנעה במשך שנים מהעירייה לגבות ◄ ראש העיר ברקת; " לא נסכים יותר שתושבי ירושלים, יממנו את סכומי העתק האלה. המדינה צריכה להתמודד עם ההשלכות של החלטותיה. בכוונתנו לנקוט פעולת גבייה ואכיפה מנהלית ומשפטית ובמידת הצורך לא נהסס גם לעתור לבג"צ".
0
0
ניר ברקת ראש העיר ירושלים ושר האוצר משה כחלון ברקע הכנסייה האנגליקנית
ניר ברקת ראש העיר ירושלים ושר האוצר משה כחלון | רקע הכנסייה האנגליקנית

אגף הגבייה של עיריית ירושלים, מוכיחה, כי ניתן לפתח את היצירתיות בכל מה קשור לגביית החובות ארנונה לקופתה. זה קרה בצוק העתים כאשר במשרד האוצר והעומד בראשו השר משה כחלון ולבין ראש העיר ניר ברקת עבר “פיל שחור” – עיון מדוקדק בחובות “כמעט אבודים” גילה לאגף הגבייה של עיריית ירושלים, כי קיים אוצר ענק של ממש מתחת להררי ניירת אגף הגבייה ושלא באשמתה; ‘חובות ארנונה’ בסך של למעלה מ-650 מיליון ₪ מכ-887 נכסים ברחבי עיר הקודש השייכים ל’כנסיות’ ברחבי ירושלים ולמוסדות האומות המאוחדות (האוּ״ם).

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק’ או בטוויטר.

ייאמר מיד, כי עד כה מנעה מדינת ישראל מעיריית ירושלים לגבות את חובות הארנונה, זאת  בטענה, כי למדינה הסכם עם האומות המאוחדות והכנסיות, אולם מחוות דעת משפטית חדשה שהזמינה עיריית ירושלים, מטעם פרופ’ גבריאל הלוי, עולה, כי על העירייה לפעול לגביית חובות אלו שכן על פי החוק נכסים אלו לא נחשבים או מוגדרים ‘בתי תפילה’ ואי לכך, אינם זכאים לפטור מתשלום הארנונה.

לפני כשבועיים הודיעה עיריית ירושלים אל משרדי האוצר, הפנים, החוץ ולמשרד ראש הממשלה, כי החלה לפעול לגביית חובות ארנונה בסך של למעלה מ-650 מיליון ₪ מכ-887 נכסים ברחבי העיר, השייכים לכנסיות בירושלים ולמוסדות האומות המאוחדות.

בעיריית ירושלים, מציינים ומדגשים, כי לא מדובר ב‘בתי התפילה’ הפטורים על פי חוק מארנונה, אלא בנכסים המשמשים לפעילויות שונות שאינן תפילות וחלקן אף פעילויות מסחריות. נלהבים מן האוצר שנפל ל”חיק” קופת העירייה “על הנייר” ברגע זה, פעלו אנשי אגף הגבייה בעוצמה והטילו בשבוע שעבר, עיקולים על מספר חשבונות בנק השייכים ל‘כנסיות’ בשל אי תשלום הארנונה;

  • הכנסייה האנגליקנית – 7,214,228.42 ₪.
  • הכנסייה הארמנית – 2,011,996 ₪.
  • הכנסייה היוונית – 570,946.88 ₪.
  • הכנסייה הקתולית – 11,981,103.02 ₪.

דוברות עיריית ירושלים, מסרה לתקשורת, כי העירייה, מתכננת עיקולים נוספים, אשר יוטלו בהמשך.

כידוע, עד כה, דרשה המדינה מן העירייה לגבות את החובות האלו, לאור הסכמים שערכה בעבר עם הכנסיות. כאמור, אלא שכעת, בידי עיריית ירושלים, חוות דעת משפטית של פרופ’ גבריאל הלוי, מומחה למשפט בינלאומי שבחנה באופן מעמיק את שלל ההיבטים החוקיים של חובות הכנסיות ו‘האומות המאוחדות’ כלפי עיריית ירושלים.

עוד קבעה חוות הדעת באופן חד משמעי, כי אין כל ביסוס לעמדת המדינה וכי ההסכמים בין המדינה לכנסיות אינם תקפים לגבי עיריית ירושלים וכי העירייה מחויבת על פי דין לפעול לגביית החובות.

█ ההשקעה בתושב בירושלים נמוכה ב30% מאשר בממוצע ההשקעה בערים האחרות

ראש העיר ירושלים מר ניר ברקת, ציין, כי; “לא נסכים יותר שתושבי ירושלים יממנו את סכומי העתק האלה. המדינה צריכה להתמודד עם ההשלכות של החלטותיה. או שהמדינה תשפה אותנו ותחזיר לנו את הכסף הזה שמיועד לפיתוח העיר, או שנגבה אותו כפי שמחייב החוק. בכוונתנו לנקוט פעולת גבייה ואכיפה מינהלית ומשפטית ובמידת הצורך לא נהסס גם לעתור לבגצ“.

בעיריית ירושלים, מסבירים, כי; “המדינה שיחקה כאן על הקופה הציבורית-עירונית על חשבון תושבי ירושלים ושיחררה באופן לא חוקי את הכנסיות וה‘אומות המאוחדות’ מתשלום ארנונה בחלקים שהם לא תפילה בלי שום ביסוס חוקי.

הנזק הכספי שנגרם לירושלים לאורך השנים בעקבות עמדת המדינה הינו קרוב לכמיליארד ₪. לא ייתכן שתושבי ירושלים, ייאלצו לממן מכיסם לכנסיות ול‘אומות המאוחדות’ שירותים עירוניים של איסוף אשפה, תאורה, גינון וסלילת כבישים ושימנע מן העירייה לגבות סכומי עתק שהיו יכולים לסייע משמעותית לפיתוח העיר ושיפור השירותים לתושבים”.

בדוברות עיריית ירושלים, מוסיפים, כי; “פטור מתשלום ארנונה מנכסים עסקיים ואחרים שבבעלות ושימוש הכנסיות הינו מפלה ויגרור אחריו תביעות נוספות ל’פטורים’ בטענה של הפליה ואי שוויון דבר שיגדיל בעשרות מונים את החשיפה והסיכון לנזק כלכלי ענקי יותר לקופת העירייה.

אם המדינה לא תתיר לנו לגבות את הסכומים למען תושבי ירושלים, לא נהסס לעתור לבגצ. לחילופין, אם המדינה מעוניינת שהמצב הנוכחי יימשך, אנחנו דורשים שהמדינה תעביר לנו שיפוי מלא על הסכומים האלו. כך או כך לא נסכים יותר שתושבי ירושלים, יממנו את הסכום הזה”.

נזכיר, כי בימים אלו, מנהלת עיריית ירושלים מאבק מול משרד האוצר בכדי להגדיל את ‘מענק הבירה’ במטרה לצמצם את הפער בין ירושלים לערים אחרות להעניק לכל ילד ותושב ירושלמי תנאים זהים לערים אחרות בארץ.

האוצר” – מאשמים בעיריית עיריית ירושלים – “כופה על ירושלים, מדי שנה 700 מיליון ₪, להוציא פטורים בארנונה ללא כל שיפוי ומביא לכך שההשקעה בתושב בירושלים נמוכה ב30% מאשר בממוצע ההשקעה בערים האחרות.

לשינוי המדיניות באשר לתשלומי הארנונה של נכסי הכנסיות וה‘אומות המאוחדות’ שאינם בתי תפילה משמעות רבה ביכולתה של ירושלים להביא לשיפור בשירותי החינוך, התרבות, הרווחה וחזות העיר“.

◄ אל מכתבו של מנכל עיריית ירושלים אמנון מרחב אל מנכלי משרדי האוצר, הפנים והחוץ בנושא.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן