חדשות הרשויות המקומית נדל"ן

עירייה לא יכולה לחייב היטל השבחה בשל מתן שימוש חורג

בית המשפט המחוזי בתל-אביב, אימץ את החלטת הועדה ובהחלטה נכתב, כי; "היתר לשימוש חורג מהיתר אינו מקנה שימוש זמין יותר לזכויות, שכן הזכויות כבר זמינות ורק 'ממתינות' למימוש. כלומר, אירוע המס הוא אישור התכנית והקניית הזכויות, מתן היתר לשימוש חורג מהיתר, מהווה אירוע מימוש של אותם זכויות".
0
0
עורך דין אביעד שוב, משרד שוב ושות' | צילום: סטודיו תומס
עורך דין אביעד שוב, משרד שוב ושות’ | צילום: סטודיו תומס

בית המשפט המחוזי בתל-אביב (כב’ השופטת יהודית שטופמן) דחה חמישה ערעורים שהגישה עיריית תל-אביב כנגד החלטות ‘ועדות הערר המחוזית’ בהם נקבע, כי אין עירייה, רשאית לחייב ב’היטל השבחה’ עקב אישור שימוש חורג מהיתר (זאת להבדיל מאישור שימוש חורג לזכויות המאושרות על פי תכנית).

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

בית המשפט, קבע, עוד, כי קיימת חשיבות כי ה‘מס’ שנגבה יהא מס אמת ו’גביית היטל השבחה‘ בכל מקרה של אישור שימוש חורג מהיתר אינה מהווה ‘מס אמת‘.

מתן שימוש חורג מהיתר, עולה מפסק הדין, הינו אירוע במסגרתו ממומשות זכויות שקימות כבר ומשכך ‘גביית היטל השבחה
בנסיבות, כאמור, יהא מוצדק רק בנסיבות מיוחדות ומתאימות.

ההחלטת כב’ השופטת יהודית שטופמן, התייחסה ל-5 מקרים שונים, כאשר המקרה המרכזי הוא של ‘נכסי יד חרוצים‘ שרכשה נכס וביקשה היתר שימוש חורג מהיתר לטובת הפעלת אולם אירועים בנכס שכבר היה קיים בעת העסקה. הבקשה, אושרה על ידי הוועדה המקומית והיא הוציאה ‘שומת היטל השבחה‘ נוספת.

ועדת הערר, קבעה, כי; “היתר לשימוש חורג מהיתר לא מהווה אירוע מס עצמאי, אלא, ככל היתר בניה, אירוע מימוש” וכי ככל שמועד המימוש הקודם חלקי בלבד, הרי ייתכן, כי ‘היתר לשימוש חורג’ יהיה; “מועד מימוש נוסף של הזכויות שלפי התכנית המקים חבות בתשלום ככזה”.

בית המשפט המחוזי בתל-אביב, אימץ את החלטת הועדה ובהחלטה נכתב, כי; “היתר לשימוש חורג מהיתר אינו מקנה שימוש זמין יותר לזכויות, שכן הזכויות כבר זמינות ורק ‘ממתינות’ למימוש.

כלומר, אירוע המס הוא אישור התכנית והקניית הזכויות, מתן היתר לשימוש חורג מהיתר, מהווה אירוע מימוש של אותם זכויות“.

█ עורך דין אביעד שוב; חיוב ב’היטל השבחה’ בשל מתן אישור שימוש חורג משמעותו למעשה ‘כפל מס’

כב’ השופטת שטופמן, הוסיפה; “מקובלת עלי אמירת ועדת הערר ב’ערר יד חרוצים‘ ולפיה, עדיין קשה לראות את ההצדקה שבהטלת היטל השבחה על בחירת נתיב בירוקרטי להוצאת היתר בניה או כמעין ‘קנס’ המשולם על כך שה’נישום‘ בחר בדרך רציונאלית ויעילה שהדין נותן בידו לבקש שימוש חורג מהיתר – תחת הריסה המבנה ובנייתו בהיתר לצורך השימוש החדש. הכל כמובן כשהשימוש המבוקש תואם ממילא את התכנית החלה”.

נכס נוסף שבו דן בית המשפט הוא נכס ברחוב הירקון בעיר תל אביב, המשמש כאכסניה שהעירייה, דרשה היטל השבחה בגין אישור בקשה לחידוש שימוש חורג מהיתר שהוצא במקור לבית ספר, כך שניתן, יהיה לעשות בנכס שימוש כ-אכסניה.

עורך דין אביעד שוב מטעם משרד שוב ושות’ שייצג את חברת ‘נוף ים כחול לבן’ בעלת הזכויות בנכס, טען, כי חיוב ב’היטל השבחה‘ בשל מתן אישור שימוש חורג משמעותו למעשה ‘כפל מס’ שכן כבר שולם היטל השבחה על ידי בעלת הזכויות במקרקעין בעת מכירת הנכס, מכירה שנעשתה בתקופת הביניים.

עוד נטען, כי התוכנית החלה על המקרקעין והמאפשרת את השימוש החורג מההיתר (שינוי מבית ספר ל-אכסניה) הינה תכנית משנת 1941 ולכן התוספת השלישית, אינה חלה ואי לכך, אין לגבות בגינה היטל השבחה.

בית המשפט, קיבל את עמדת ‘ועדת הערר’ והמשיבים בכל המקרים ו‘ביטל חיובי העירייה’.

עורך דין אביעד שוב, מציין, כי מדובר בהחלטה עקרונית חשובה שכן עד היום עיריית תל-אביב (כמו; עיריות נוספות) נהגה לדרוש תשלום היטל השבחה בכל מקרה של מתן שימוש חורג מהיתר באופן שהביא לעיתים רבות לתשלום כפול של היטל השבחה על ידי הנישום, האחד בעת מימוש המקרקעין, אז ממילא משולם היטל השבחה בגין מלוא הזכויות המאושרות לבניה במקרקעין ואילו בפעם השניה נגבה היטל השבחה בעת הגשת בקשה לשימוש חורג מהיתר הבניה שהוצא.

 אל פסק דין; מנהלי – שימוש חורג מהיתר תואם תכנית מהווה מימוש נוסף של תכנית ולא תמיד משביח

0
0



אודות הכותב

עורך דין אלירן נעים

הכותב, הינו עורך דין. בעל משרד אלירן נעים – משרד עורכי דין. בעל תואר ראשון במשפטים ומחזיק ברישיון עריכת דין בישראל.
עורך דין אלירן נעים, משמש בין היתר גם כיועץ משפטי של אתר האינטרנט כאן ישראל (כאן נעים). המשרד בבעלותו עוסק בתחומי המשפט האזרחי על כל נושאיו בדגש על תחומי המשפט המודרנים כמו; דיני אינטרנט, קניין רוחני, לשון הרע, ועוד. המשרד משרת מגוון לקוחות פרטיים ומהסקטור העסקי | להתקשרות; 050-7415351 | ‏‎@elirannaimlaw‎‏ | elirannaim@gmail.com.

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן