דעה משפטית

עורך דין עופר חורש: העלאת הקנסות לנהגים חטא על פשע

עורך דין המלומד מר חורש, תוהה מדוע מצלמות המהירות מכוונות ל-15 קילומטר לשעה, מעל המהירות המותרת בכביש? ‏"האם נהג הנוסע במהירות של 85 קילומטר לשעה במקום 70 קילומטר לשעה - מהווה סכנה לציבור? התשובה היא חד משמעית - לא!" על הדרכים בהן משיתה ממשלת ישראל מס נוסף על נהגים – ב'דעה המשפטית' הבאה של עורך דין חורש.
0
0
עורך דין עופר חורש: העלאת הקנסות לנהגים של משרד התחבורה, היא חטא על פשע | צלם: ברוך-בן-יצחק
עורך דין עופר חורש: העלאת הקנסות לנהגים של משרד התחבורה, היא חטא על פשע | צילום: ברוך-בן-יצחק

החלטת משרד התחבורה, ‏בימים אלה להעלות את הקנסות המושתים על נהגים באחוזים לא מבוטלים. כך למשל, הודיע שר התחבורה, כי הקנס על נהיגה במהירות מופרזת יועלה ל-1500 שקלים.  היא לדבריו של עורך דין עופר חורש, העוסק בדיני תעבורה – מדובר ב’חטא על פשע’; “נהגי ישראל הפכו לארנק של הממשלה. חסר תקציב? בואו נטיל קנסות ונעלה אותם עוד ועוד ועוד… העלאת הקנסות היא הוספת חטא על פשע, זהו המשך המגמה בה הוצבו מצלמות המהירות בכבישי ישראל – שעיקר תפקידן – היה ועודנו – לקנוס את הציבור ולשלשל מס חדש לקופת האוצר – וכך קבע גם מבקר המדינה בדו”ח שלו מ- 2015”.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן נעים’ בפייסבוק’ או ב’טוויטר’.

מוסיף ומאשים עורך דין חורש;נראה, כי משרד התחבורה, פועל שוב ושוב על מנת להפוך נהגים נורמטיביים לעבריינים. כך למשל, הורדו באורח פלא, המהירויות המקסימליות המותרות בכבישים ובצמתים בהם הוצבו מצלמות – וכן הורדה המהירות שממנה מתחילות המצלמות לפעול ולהנפיק דוחות… על המחוקק לתת את דעתו, ולמנוע את המשך סחיטת נהגי ישראל – כי אם הדבר לא יעשה, והמגמה של השתת מסים חדשים על הנהגים, השכם וערב תמשיך – עלולה להצמיח תנועת מרי אזרחי של נהגים שמחירה למדינה יעלה עשרות מונים” – מתריע עו”ד חורש.

“השתת קנסות על ציבור הנהגים איננה תופעה חדשה. בשנת 2015 הוציא מבקר המדינה דין וחשבון נגד משטרת ישראל לפיו 60% מהדוחות הניתנים לנהגים במצלמות המהירות החדשות הן על עברות של ברירת משפט נמוכה, כלומר, עבירות קלות, הנושאות קנס בלבד של  250 שקל (כיום), ללא ניקוד וללא ברירת משפט.

“מכך ניתן ללמוד שעיקר תפקידן של המצלמות איננה להוריד נהגים המסכנים את הציבור מהכביש – אלא פעולה פשוטה של גביית מס נוסף מהציבור” טוען עורך דין חורש.

לטענתו ‏בעבירות מסיווג גבוה יותר, הנושאות כיום קנס של 750 ₪ (ואותן, ככל הנראה, מתכוון שר התחבורה להכפיל) יש גם ‘ברירת ‏משפט’ וקיימת בהן סנקציה של צבירת ניקוד לנהגים; “הקנס הוא ביטוי לעבירה – אבל כבד ככל שיהיה – עיקר הטרדה לנהגים רבים נובעת מצבירת הנקודות לחובתו במשרד הרישוי” – אומר עורך הדין חורש.

“כאשר נהג צובר 36 נקודות – ‏הוא יקבל פסילת רישיון לשלושה חודשים ועליו יהיה לעבור שוב מבחן עיוני ומבחן נהיגה מעשי – שאלה הן סנקציות כבדות ומכאיבות ביותר – בייחוד כלפי נהגים שכלי הרכב שלהם הוא זרוע המפיקה את פרנסתם.

המצלמות מתחילות בפעולתן ב-15 קילומטר לשעה מעל המהירות המותרת

מדוע פעולות משרד התחבורה, נחשבות רעות? לכאורה, הפעלת המצלמות חיובית, ודואגת להרתיע נהגים מלנהוג בפראות, תוך הרחקת נהגים עבריינים מכבישי ישראל. אך לטענת עורך הדין חורש, התמונה האמתית רחוקה אלפי מילין מן המטרות המוצהרות של החוק.

עורך דין המלומד מר חורש, תוהה מדוע מצלמות המהירות מכוונות ל-15 קילומטר לשעה, מעל המהירות המותרת בכביש? ‏”האם נהג הנוסע במהירות של 85 קילומטר לשעה במקום 70 קילומטר לשעה – מהווה סכנה לציבור? התשובה היא חד משמעית – לא!” פוסק וטוען עורך דין חורש ומוסיף; “גרוע מכך – משרד התחבורה לא דאג רק להצבת המצלמות, אלא גם הורדת המהירות המותרת בקטעי הכביש בהן הן מוצבות – וכל מטרתן של פעולות אלה היא להכשיל את הנהגים ולגבות מהם קנסות גבוהים“. 

█ רוצים דוגמאות למה העלאת הקנסות לנהגים היא חטא על פשע?

קיימים לא מעט כבישים בעלי ארבעה נתיבים – עם גדר הפרדה בטיחותית – כמו כביש 44 (קילומטר 39) שם המהירות האכיפה הוגבלה על ידי תמרור ל- 70 קילומטר לשעה. “‏ראשית נשאל – מי נתן את היתר וקבע שהמהירות בקטע כביש זה, כה נמוכה?” תוהה עורך הדין, חורש; “הרי לא יעלה על הדעת שכביש רב מסלולי ובטוח, שלא חוצה אזור מגורים, בעל גדר הפרדה עם 4 נתיבים  – כביש המאפשר לנהגים לנהוג בבטחה במהירות של לפחות 100 קמ”ש ויותר – יוגבל למהירות של 70 קילומטר לשעה בלבד – ודווקא בקטע זה תוצב מצלמת מהירות להכשלת נהגים הנוסעים ב-85 קילומטר לשעה ומעלה.

מן הראוי לציין, כי ב-אתר המשטרה, ניתן לראות, כי המהנדס שבדק את הכביש המליץ על הגבלת מהירות של 90 קילומטר לשעה“. עורך דין חורש, מבהיר; “מניסיוני, מצלמה זו בכביש 44 – מנפיקה מספר רב של דוחות ברמה היומיומית. לרבים מהנהגים הנתפסים במצלמה זו – זוהי עבירת התעבורה הראשונה” .

לדבריו, מצלמה זו ממלאת את בבתי-המשפט בבקשות להישפט – וכל נהג הנתפס נוהג במהירות מעל 100 קילומטר לשעה – יועמד בפני כתב אישום חמור ויזומן למשפט. “כיצד יכול להיות מצב בו כל כך הרבה נהגים נורמטיביים עומדים בפני משפט וכתבי אישום על מהירות בקטע כביש זה?” – תוהה בקול עו”ד חורש. גם בתי-המשפט, קבעו במקרים מסוימים, כי הורדת המהירות בכבישים המאפשרים נסיעה במהירות גבוהה הרבה יותר – היא בעייתית – והקלו בשל כך עם הנהגים שנתפסו בהם.

עורך דין חורש, מצביע על בעיה נוספת ביישום החוק בנוגע ל’אכיפת המהירות על ידי מצלמות העמוד‘.  לדבריו, במקרים לא מעטים שבהם הוא טיפל – נשלחו לנהגים הודעות על דבר ביצוע עבירת המהירות – בחלוף יותר מארבעה חודשים מיום ביצוע העבירה.

“יש לציין, כי ההתיישנות על אישום בעבירת מהירות המונפקת על ידי מצלמת מהירות עומדת על 4 חודשים” אומר עורך דין חורש. לדבריו, נהגים רבים אינם מודעים לכך שבכל מקרה שכזה על בית המשפט לזכות את הנהג בשל התיישנות. חמור מכך, בגלל השתהות ההודעה לנהג”, מאשים וטען עורך הדין, חורש; “‏רבים מהנהגים כלל לא זוכרים מי נהג ברכב בעת העבירה –  ולוקחים את העבירה על עצמם  – וזאת לא באופן וולונטרי – אלא מפני שהחוק, מחייב אותם להוכיח מי נהג ברכב בעת ביצוע העבירה“.

לדברי עורך דין חורש; “כביש 44 איננו מקרה יחיד – והוא מדגים שיטה. כך ‏גם בדרך נמיר בעיר תל אביב – בה ישנם קטעים בעלי ארבעה נתיבים עם גדר הפרדה  – ובה מהירות הנסיעה בקטעים מסוימים משתנה ללא כל סיבה והסבר; “כך למשל, בדרך נמיר צפון, ברמזור שמתחת ל-גשר רוקח, בכביש ארבעה מסלולי עם גדר הפרדה מבטון – מהירות הנסיעה הורדה, ללא שום סיבה נראית לעין ל-60 קילומטר לשעה – ובה מוצבת כמובן מצלמת מהירות” אומר עורך הדין חורש.

לדבריו, בקטעים הקודמים לקטע כביש זה, ובהמשכו – עולה המהירות המותרת ל-70 קילומטר לשעה ול-80 קילומטר לשעה – וזאת ללא כל סיבה נראית לעין. לדברי עורך הדין; “גם מצלמת רמזור זו מנפיקה לכלי רכב רבים העוברים בצומת קנסות וכתבי אישום”.

“על תופעת הפללת הנהגים הזו להיפסק, ואני קורא גם למשרד התחבורה וגם למחוקק להפסיק לאלתר את המגמה הזו של הכשלת אלפי אזרחים והטלת מס נוסף על שכמיהם באמצעות מניפולציות על המהירות בכביש, ועל סף העבירות המונפקות ממצלמות העמוד”.  סיכם עורך דין עופר חורש, העוסק רבות בדיני תעבורה, ובהגנה על נאשמים בעבירות חמורות, כמו נהיגה בשכרות, נהיגה ללא רישיון בתוקף, תאונות דרכים ועוד.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן