קולנוע נעים

סם שפרד השחקן והמחזאי הלך לעולמו לאחר מחלת ALS

סמואל שפרד (Samuel Shepard ;‏ 5 בנובמבר 1943 – 27 ביולי 2017) היה שחקן קולנוע, מחזאי (מחבר כ-44 מחזות) ובמאי קולנוע אמריקני, זוכה פרס פוליצר, היה מועמד לפרס אוסקר בקטגורית שחקן המשנה הטוב ביותר, וכן פרס אמי ופרס גלובוס הזהב. 
0
0
סם שפרד השחקן והמחזאי האמריקאי, הלך לעולמו בגיל 73 לאחר מחלת ALS ברקע: בסרטו של טרנס מאליק; "ימים ברקיע" 1978, לצד ריצ'רד גיר | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
סם שפרד הלך לעולמו בגיל 73 ברקע: הסרט “ימים ברקיע” | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

השחקן והמחזאי סם שפרד (Sam Shepard) בעל החיוך שחשף שיניים בוהקות, הפך אותו לאייקון אמריקאי בשורה אחת עם גארי קופר ומרלון ברנדו, מת ב -27 ביולי בבית במדינת קנטקי שבארצות הברית. שפרד, היה בן 73 וסבל מ’מחלת ALS’ הידועה גם בשם מחלת לו גריג. בעת מותו, היה מוקף בבני משפחתו דיווח כריס בונו, דובר המשפחה.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק’ או בטוויטר.

סמואל שפרד רוג’רס השלישי (Samuel Shepard Rogers III;‏ 5 בנובמבר 1943 – 27 ביולי 2017) היה שחקן קולנוע, מחזאי (מחבר כ-44 מחזות) ובמאי קולנוע אמריקני, זוכה פרס פוליצר, היה מועמד לפרס אוסקר (Academy Award) המוענק על ידי האקדמיה האמריקאית לקולנוע ונחשב לפרס הקולנוע היוקרתי ביותר בארצות הברית ובעולם בקטגורית שחקן המשנה הטוב ביותר, וכן פרס אמי ופרס גלובוס הזהב.

שפרד עבד כמחזאי בברודוויי בתחילת שנות ה-60, כתב למחזות ולתסריטים מוכרים באותן שנים הכוללים את “אני ואחי“, “נקודת זבריצקי” ו”היד הבלתי נראית“.

לאחר 3 שנים באנגליה, עבר לקליפורניה. ועבד כמחזאי ב”תיאטרון הקסם“, שם היה שותף להצגות כמו: “הקללה על החברה הרעבה“, “המערב האמיתי” שעליו היה מועמד לפרס טוני, “רנלדו וקלרה”, A Lie of the Mind (“השקר בנפשינו”) ו”Buried Child” (“קבורת ילד”), שעליו קיבל שפרד את פרס פוליצר בשנת 1979, וגם היה מועמד ל-פרס הטוני.

שפרד היה שותף לאלבומו של חברו לתיאטרון בוב דילן, “Knocked Out Loaded“, ב-1986.

הקריירה הקולנועית של שפרד החלה בשנת 1978 בסרטו של טרנס מאליק; “ימים ברקיע“, לצד ריצ’רד גיר. בתחילת שנות ה-80 שיחק שפרד בסרטים; “התחייה מחדש” לצד אלן בורסטין, ובסרט “פרנסס” לצד אשתו לעתיד ג’סיקה לאנג.

█ סם שפרד היה מועמד לפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר

בשנת 1983, היה שפרד מועמד לפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר על תפקידו בדרמה ההיסטורית זוכת 4 פרסי האוסקר הצוות המובחר; בסרט גילם שפרד את דמותו של צ’אק ייגר, הטייס הראשון שעבר את מהירות הקול.

שנתיים אחר כך, היה שפרד מועמד לפרס באפט”א על תפקידו בדרמה “פאריס, טקסס“. אחר כך, שיחק בקומדיה השחורה שהייתה מועמדת ל-3 פרסי אוסקר; “פשעים שבלב” לצד צ’אק ייגר ודיאן קיטון ובמותחן “תיק שקנאי” לצד ג’וליה רוברטס ודנזל וושינגטון. בשנת 1989 שיחק בדרמה “מגנוליות מפלדה“.

ב-1999, היה שפרד מועמד ל’פרס אמי’ על תפקידו בסדרת הדרמה “דש ולילי“, בה גילם את דמותו של הסופר דשייל האמט. לאחר שנה, היה שפרד מועמד ל’פרס גלובוס הזהב‘ על אותו תפקיד.

בשנת 2001 שיחק שפרד בדרמת המלחמה של רידלי סקוט; “בלאק הוק דאון“, לצד ג’וש הארטנט ויואן מקגרגור; בסרט גילם שפרד את דמותו של גנרל ויליאם גאריסון, מפקד כוחות העלית האמריקאיים, במהלך קרב מוגדישו.

באותה שנה שפרד, השתתף גם במותחן הפשע “שם קוד; דג חרב“, לצד יו ג’קמן וג’ון טרבולטה. ב-2004 שיחק שפרד  בדרמה הרומנטית “היומן” ולאחר מכן במותחן הפעולה “חמקן“.

חייו אישיים של סם שפרד

שפרד היה נשוי לאן ג’ונסון ג’ונס מ-1969 עד 1984, לזוג נולד בן ג’סי מוג’ו שפרד (1970). לאחר מערכת יחסים עם המוזיקאית פטי סמית‘ פגש שפרד את השחקנית זוכת פרס האוסקר ג’סיקה לאנג על סט צילומי הסרט “פרנסס” ומאז הזוג חי יחד עד יום מותו, לזוג נולדו; בת חנה ג’יין (1985) ובן ווקר סמואל שפרד (1987).

בתחילת 2009, נעצר שפרד והורשע בגין נהיגה בשכרות ונהיגה במהירות מופרזת בעיירה נורמל שבאילינוי, הוא נלקח לכלא בבלומינגטון, אילינוי, אך שילם לבסוף קנס כספי ולכן הוא לא ישב בכלא.

בפברואר 2009 עתר שפרד על התביעה נגדו אך לבסוף קיבל 24 חודשי מבחן על תנאי, חובת לימוד על אלכוהול בבתי ספר ומאה שעות עבודות שירות.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן