צער בעלי חיים

נגד העברת מאות מיליוני ₪ לבניית כלובי תרנגולות צפופים

פעילי עמותות אנונימוס ו-תנו לחיות לחיות לזכויות בעלי חיים, קיימו היום הפגנה נגד העברת מאות מיליוני ₪ לבניית כלובי תרנגולות צפופים; "משרד האוצר ומשרד החקלאות, נקטו במהלך מהיר במהלכו הם מקדמים רפורמה בתעשיית הביצים במסגרת 'חוק ההסדרים' ומבקשים אף להעביר בחטף את הרפורמה בתעשיית הביצים במסגרת אישור חוק ההסדרים, בכוונה להעניק 340 מיליון ₪ מכספי הציבור ללולנים לצורך בניית לולי ענק בהם יוחזקו אלפי ועשרות אלפי תרנגולות בכלובים צפופים".
0
0
פעילי אנונימוס מפגינים נגד קומבינת הכלובים מול משרד ראש הממשלה
פעילי אנונימוס מפגינים נגד קומבינת הכלובים מול משרד ראש הממשלה | צילום: אנונימוס לזכויות בעלי חיים

עשרות פעילי עמותת אנונימוס לזכויות בעלי חיים, הפגינו היום (חמישי, כ”ד בטבת התשע”ח) מול משרד ראש הממשלה בעת ישיבת הממשלה שדנה בחוק ההסדרים הממשלה, במסר; “לא להעברת מאות מיליוני שקלים לבניית כלובים צפופים לתרנגולות ובכך וחורצת את גורלן של כ-9.5 מיליון תרנגולות. הפעילים קראו קריאות; “כחלון כחלון תתעורר, החיות שוות יותר!”, “לאיפה המסים הולכים? לכיסים של לולנים” ו”לא מימון לעוד כלובים, חיים בכלוב הם לא חיים”.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק’ או בטוויטר.

לטענת אנשי אנונימוס ועמותת תנו לחיות לחיות, משרד האוצר ומשרד החקלאות, נקטו במהלך מהיר במהלכו הם מקדמים רפורמה בתעשיית הביצים במסגרת ‘חוק ההסדרים’ ומבקשים אף להעביר בחטף את הרפורמה בתעשיית הביצים במסגרת אישור חוק ההסדרים, בכוונה להעניק 340 מיליון ₪ מכספי הציבור ללולנים לצורך בניית לולי ענק בהם יוחזקו אלפי ועשרות אלפי תרנגולות בכלובים צפופים.

כזכור, רפורמה דומה שניסה לקדם משרד החקלאות לפני כעשור, נבלמה בעקבות עתירה לבית המשפט הגבוה לצדק שהגישה עמותת אנונימוס לזכויות בעלי חיים וזאת מכיוון שמשרד החקלאות לא התקין תקנות על פי חוק צער בעלי חיים הקובעות את ‘תנאי החזקת התרנגולות’.

לאחר החלטת בגץ, ניסה משרד החקלאות להעביר בוועדת החינוך של הכנסת תקנות המכשירות את הכלובים, אולם חברי הכנסת, התנגדו לתקנות שהוצעו, בהיותן קובעות תנאים אכזריים.

חרף העובדה שלא חל כל שינוי מאז שבית המשפט הגבוה לצדק בלם את הרפורמה בתעשיית הביצים, מקדמים משרדי החקלאות והאוצר במסגרת חוק ההסדרים רפורמה דומה לרפורמה שנבלמה. במסגרת הרפורמה הנוכחית, מתוכנן מעבר הדרגתי ללולי כלובים “מאובזרים“:

כלובים בתקן מיושן, המקצים שטח של 750 סנטימטר רבוע לתרנגולת (מעט יותר מדף נייר, 25×30 סנטימטר מרובע), הכוללים ציוד מסוים שאמור להקל על סבלן של התרנגולות, אולם בפועל כלובים אלו אינם שונים משמעותית מהכלובים הקיימים כיום. הרפורמה תציע תמריץ זניח להקמת לולים ללא כלובים המסתכם ב-5 לתרנגולת בלבד.

█ אנונימוס; הרפורמה של כחלון גוזרת על 9.5 מיליון תרנגולות מאסר עולם בצינוק

בפעם הקודמת שמשרד החקלאות ניסה להעביר את הרפורמה, קמה זעקה ציבורית, נוכח האכזריות הרבה הכרוכה בכליאת התרנגולות בכלובים ולאור המגמה בעולם לעבור ללולים ללא כלובים. כך למשל; שוויץ, אוסטריה, בלגיה, גרמניה, לוקסמבורג ובהוטן, אסרו על כל סוגי הכלובים. אחוז התרנגולות בלולים ללא כלובים הוא 98% ב-אוסטריה, 83% בשוודיה82% ב-הולנד, 58% ב-בריטניה, 55% ב-דנמרק, 49% ב-רומניה.

בארצות הברית, מעריכים שעד 2025 רוב תעשיית הביצים, יהיה מבוסס על לולים ללא כלובים, בהתאם להתחייבות של שורת תאגידי מזון, מובילים להפסיק בהדרגה לשווק ביצי כלובים ומוצריהן, ביניהם; וולמארט (הקמעונאית הגדולה בעולם),  יוניליוור, ברילה, מקדונלדס, סאבווי, איקאה, סטארבאקס ו-בורגר קינג.

 

תרנגולת בכלוב | צילום: אנונימוס לזכויות בעלי חיים
תרנגולת בכלוב | צילום: אנונימוס לזכויות בעלי חיים

עורך דין יוסי וולפסון, מטעם עמותת תנו לחיות לחיות; “לא יתכן שמשרדים ממשלתיים מנסים להעביר בחטף רפורמה שלא תעמוד במבחן בגץ. בעולם, ישנה מגמה ברורה של מעבר ללולים ללא כלובים ואילו אצלנו מתעקשים לבזבז כספי ציבור, כדי להנציח לולים אכזריים ומיושנים.

השר כחלון, טוען, כי הוא דואג לבעלי החיים, אולם מבחן המציאות מראה שהוא מתעלם משיקולי צער בעלי חיים. הרפורמה כוללת תמריץ להקמת לולים ללא כלובים, כך שמוסכם על הממשלה, כי ככל שמעבירים כספי ציבור לתעשיית הביצים, יש לעודד את תעשיית הביצים לעבור ללולים ללא כלובים, אולם התמריץ המוצע זניח; כדי לעודד שינוי אמיתי בתעשיית הביצים אסור לממן לולי כלובים מכספי ציבור. הנצחת הכלובים, תהיה בכייה לדורות”.

עורכת דין שירה הרצנו, עמותת אנונימוס לזכויות בעלי חיים; “הרפורמה של כחלון גוזרת על 9.5 מיליון תרנגולות מאסר עולם בצינוק. תרנגולת בכלוב לא זוכה לראות אור יום, לפרוש כנף ובטח שלא לעוף.

ישראלים רבים, בוחרים להימנע מצריכת ביצים מכיוון שגם ביצים מלולים ללא כלובים מגיעות מתעשייה אלימה שבה חותכים לתרנגולות את המקור באמצעות להב מתכת לוהט ומחשמלים אותן למוות כשקצב ההטלה שלהן יורד, אולם אפילו אלו שעדיין אוכלים ביצים, מתנגדים לכליאת התרנגולות בכלובים האכזריים בוודאי על חשבון משלם המסים“.

█ רקע | גרסת אנונימוס

דוברת עמותת ‘אנונימוס‘ לזכויות בעלי חיים, הגב’ שירה הרצנו, מסרה לפורטל ’’כאן נעים’  | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה, כי; לפני כעשור משרד החקלאות יזם רפורמה בתעשיית הביצים, שמטרתה היתה הגברת הריכוזיות בתעשיית הביצים ו-בנייה-מחדש של הלולים הישנים, שכן מרביתם לא עומדים בסטנדרטים בסיסיים של בריאות וסביבה ואין להם רישיון עסק.

מבחינת בעלי החיים, משמעות הרפורמה היתה להנציח את כלובי הסוללה במימון ציבורי. אנונימוס, פתחה בקמפיין ציבורי והגישה עתירה לבגץ, בה נטען, כי יש לקבוע בתקנות תנאים מינימליים להחזקת התרנגולות מתוקף חוק צער בעלי-חיים, לפני השקעת 350 מיליון ₪ מכספי ציבור בהקמת לולים חדשים, שלטענת אנונימוס, לא עומדים בדרישות החוק.

לאחר שבגץ עצר את הרפורמה בהיעדר תקנות (נובמבר 2009), ניסה משרד החקלאות להעביר בכנסת תקנות המכשירות את כלובי הסוללה, אולם הצלחנו לשכנע את חברי הכנסת להתנגד לתקנות שהוצעו, בהיותן קובעות תנאים אכזריים. עם זאת, משרד החקלאות לא תיקן את נוסח טיוטת התקנות והן לא עברו עד היום.

עוד על הרפורמה ניתן ללמוד למשל ב’תעשיית הביצים‘ מוחזקות למעלה מ-9.5 מיליון תרנגולות בשנה, המטילות יותר ממיליארד וחצי ביצים בשנה (לנתונים: כאן וכאן) תרנגולת בלול כלובים תעשייתי דחוסה כל חייה בכלוב צר, שבתוכו אין לה די מקום ללכת או אפילו לעמוד מלוא קומתה.

תרנגולת בלול כלובים אינה זוכה לחוש את האדמה תחת רגליה, אין לה אפשרות לנוע ולהתעופף, לנקר בקרקע ולברור לעצמה מזון, לקיים קשרים חברתיים נורמליים, לבנות קן במקום מוסתר.

מפגינים רבים נמנעים מצריכת ביצים באופן גורף | צילום: אנונימוס לזכויות בעלי חיים
מפגינים רבים נמנעים מצריכת ביצים באופן גורף | צילום: אנונימוס לזכויות בעלי חיים

ישראלים רבים בוחרים להימנע מצריכת ביצים באופן גורף, ללא קשר לסוג הלול בו מוחזקות התרנגולות וזאת מכיוון שגם בלולים ללא כלובים, תעשיית הביצים כרוכה בסבל רב; התרנגולות מוחזקות תנאי צפיפות קשים בכל סוגי הלולים; האפרוחים הזכרים, שהם חסרי ערך כלכלי עבור התעשייה, מומתים בסמוך לאחר בקיעתם במדגרה; התרנגולות עוברות חיתוך של המקור באמצעות להב מתכת לוהט;

לתרנגולות אין כל קשר עם תרנגולים זכרים ולמרות הרבה הביצים שהן מטילות, לעולם לא יהיו להן אפרוחים; כל התרנגולות מומתות לאחר שתפוקת הביצים שלהן יורדת והן פוסקות מלהיות רווחיות עבור התעשייה.

מחירי הביצים

מבחינת מחירי הביצים ‘ביצי חופש’ (ביצים מלולים המאפשרים לתרנגולות יציאה לחצר) אינן נתונות לפיקוח מחירים ומחירן אינו משקף את עלות הייצור. בדיקה באתרי אינטרנט של רשתות שיווק באירופה, העלתה פערי מחירים גדולים בין רשתות ובין מותגים, אבל לא בין ביצי כלוב לבין ביצים מלולים נטולי כלובים וללא חצרות (“ביצי אסם“).

השוואה בין הלולים השונים

לולי כלובים; לולי כלובים מונעים מהתרנגולות כל התנהגות טבעית; ניקור וחיטוט בקרקע, הליכה, התעופפות, התפלשות בחול, עמידה על ענף מוגבה ועוד. יותר מ-30 מדינות אסרו את כלובי הסוללה הצרים הטיפוסיים לישראל. בחלק ממדינות אירופה מותרים “כלובים מאובזרים” בתקן הנמוך בעולם, הכוללים ציוד מסוים ומותירים שטח של 750 סמר (קצת יותר מדף נייר) לתרנגולת.

לולים ללא כלובים; “לול מעוף” הוא לול ללא-כלובים, שבו התרנגולות, יכולות לנוע בשטח הלול, לנוח על-גבי מוטות מוגבהים ולהשתמש בתאי הטלה מיוחדים. לולי מעוף, בנויים לגובה; התרנגולות מסתובבות הן על הקרקע והן על-גבי מערכות מדפים ומוטות מנוחה במספר מפלסים, כאשר מתחת לכל “מדף” ישנו התקן לאיסוף ופינוי הלשלשת.

ניצול מימד הגובה מאפשר גם חיסכון בקרקע – השטח הנדרש זהה לשטח שדורשים כלובים מאובזרים. לולי מעוף, מאפשרים לתרנגולות לבצע פעולות גופניות והתנהגותיות בסיסיות, כגון; חיטוט באדמה, התעופפות, הטלה בסתר (ב“תא הטלה” חשוך ממנו נאספת הביצה אוטומטית) ואף “אמבטיית חול” לסילוק טפילים.

לולים ללא כלובים הכוללים חצר מכונים; “לולי חצר” או “לולי חופש“.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן