הדברה חקלאות ישראל ט"ו בשבט

משרד החקלאות 89% מהפירות והירקות ללא שאריות ריסוס

שיעורים בעלי חריגה גבוהה נמצאו בדובדבן, בתבלינים, בתות שדה ובצנונית. אלו מעידים על כמויות של שאריות חומרי הדברה גבוהות מהמותר בחוק, או שמדובר בשימוש בחומרים שאינם מורשים בשימוש ◄שר החקלאות, אריאל: "משרד החקלאות פועל באופן מתמיד לצמצום חומרי ההדברה בתוצרת החקלאית במטרה לתת לציבור תוצרת טרייה ובריאה, לקראת ט"ו בשבט – צרכו פרי "פרש" במקום פרי יבש".
0
0
לקוחה מרוצה ברקע ירקות ופירות לאחר שעברו הדברה
לקוחה מרוצה ברקע ירקות ופירות לאחר שעברו הדברה

משרד החקלאות ופיתוח הכפר פרסם אתמול (שלישי, י”ד בשבט התשע”ח) ערב ט”ו בשבט את תוצאות הסקר השנתי לשימוש חורג בחומרי הדברה בתוצרת צמחית טרייה, המבוצע מדי שנה על ידי המשרד בפירות וירקות הנדגמים בשדות ובבתי האריזה.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

אנשי משרד החקלאות ופיתוח הכפר, אומרים, כי מממצאי סקר 2016, הם עדים לעלייה נוספת באחוז הדגימות התקינות, העומדת כיום על כ-89%, (מתוכן 48%, נמצאו ללא שאריות חומרי הדברה כלל (לשם ההשוואה, במהלך השנים 2015 ו- 2014, נמצאו 88% ו- 85% דגימות העומדות בתקן בהתאמה).

בשנת 2016, נבדקו 500 דוגמאות תוצרת טרייה של 50 זנים ירקות ופירות בפריסה ארצית.

רובן המוחלט של תוצאות הבדיקות תקינות. במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, מדגישים, כי כמחצית מהחריגות (5% מתוך 11% חריגה) נמצאו כחריגות ברמה נמוכה עד מאוד, ונבעו, ככל הנראה, בין היתר מרחף של חומרי הדברה הנישאים באוויר משדות סמוכים, רמות סף של רגישות המכשור האנליטי המזהה חריגות אפסיות ועוד.

50 גידולים שונים שנדגמו בסקר השנתי לשנת 2016 לשימוש חורג בחומרי הדברה בפירות וירקות
50 גידולים שונים שנדגמו בסקר ל-2016 לשימוש חורג בחומרי הדברה בפירות וירקות

בכמחצית מן החריגות הנותרות (26 מקרים), נמצאו חריגות ברורות שגררו חקירה של מפקחי משרד החקלאות (פיצו”ח) לנסיבות האירוע, שהובילו בחלקן לקנסות מנהליים.

יודגש, כי לא כל חריגה מסוכנת לבריאות, משמעות החריגות היא שימוש ב’חומרי הדברה’ הנעשה בניגוד להנחיות המשרד ל”חקלאות נאותה“.

מנהלת אגף דוברות, תקשורת והסברה של משרד החקלאות ופיתוח הכפר, הגב’ דפנה יוריסטה, מסרה ואישרה לפורטל כאן ישראל | כאן נעים, כי; ימשיך וינטר את החקלאים הפועלים בניגוד להנחיותיו.

מתוך הממצאים, עולה, כי לא נמצאו חריגות כלל (שיעור חריגה 0%) ב-אבטיח, אננס, בטטה, בצל (יבש וירוק), חציל, כרוב, כרוב סיני, ליצ’י, מלון, מנגו, מנטה, משמש, פפיה, ארטישוק, קישוא, רוקולה, שום, שומר, תירס , תמר, תפוח, תפוח אדמה.

שיעורים בעלי חריגה גבוהה נמצאו ב-דובדבן, תבלינים, תות שדה וב-צנונית. אלו מעידים על כמויות של שאריות חומרי הדברה גבוהות מהמותר בחוק, או שמדובר בשימוש בחומרים שאינם מורשים בשימוש.

מחצית מסוגי הדגימות היו ירקות, ומחצית כללו: פירות, הדרים ותבלינים, כפי שמפורט בטבלה;

אזור מס’ דגימות
הדרום 87
חדרה והשרון 84
המרכז 52
הערבה 113
הצפון 164

▼ נצפתה ירידה בשיעור הדוגמאות החריגות בחלק מהגידולים;

הגידול אחוז הדוגמאות החריגות בשנת 2015 אחוז הדוגמאות החריגות בשנת 2016 הגידול אחוז הדוגמאות החריגות בשנת 2015 אחוז הדוגמאות החריגות בשנת 2016
עגבנייה 8% 3% מלפפון 33% 10%
תפוח עץ 19% 0% חציל 8% 0%
מלון 24% 0% קישוא 30% 0%
אפרסק 30% 8% כרפס 80% 10%

יודגש, כי מחצית מהחריגות שהתקבלו, נבעו עקב הימצאות שאריות של חומרים האסורים בשימוש עבור הגידול שנבדק, אבל לא אסורים בשימוש בחקלאות.

שר החקלאות, חבר כנסת אורי אריאל, אמר בתגובה, מממצאי סקר 2016, כי; “משרד החקלאות פועל באופן מתמיד לצמצום חומרי ההדברה בתוצרת החקלאית במטרה לתת לציבור תוצרת טרייה ובריאה, אנו קוראים לציבור בעיקר לקראת ט”ו בשבט צרכו פרי “פרש” במקום פרי יבש“.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן