חדשות ספורט ישראל רדיו | טלוויזיה

משה קשטן ה’גוגל של הכדורגל בישראל’ הלך לעולמו

בהמשך הפך לרכז המערכת וגם לסטטיסטיקאי הפופולארי של התכנית. קשטן, ארכיון מהלך של כל ליגות הכדורגל ישראלי, דאג לאסוף אינספור נתונים על הליגה הראשונה לאורך עשרות שנים וכן לדווח מדי שבת על תוצאות הליגות הנמוכות. עיתונאי ושדר הספורט האגדי דני דבורין (73) נפרד ממנו היום; "זהו יום עצוב. משה קשטן, היה אדם לבבי, חכם וטוב איש מיוחד, אוהב כדורגל". דבורין, ציין בהתפעלות את קשריו של קשטן עם הבריות שהביאו להקמת תשתית "דווחים" שבאמצעותה הגיעו אליו הדיווחים על הנעשה בכל ליגות הכדורגל ברחבי ישראל.
0
0
עיתונאי הספורט משה קשטן ה'גוגל של הכדורגל הישראלי בכל הליגות' הלך לעולמו
עיתונאי הספורט משה קשטן, זכרו לברכה

משה קשטן, האדם, הסופר, השדר ועיתונאי הספורט המיתולוגי המוכר והזכור לרבים בעיקר מתכנית הרדיו המיתולוגית “שירים ושערים” של “קול ישראל” הלך לעולמו לפנות בוקר (שישי, כ”ב באדר התשע”ח) בגיל 87. קשטן, הותיר אישה, שני בנים נכדים ונינים. הלוויתו נערכה היום אחר הצהריים בבית העלמין בחולון.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

קשטן, היה עיתונאי הספורט בשנות ה-60 בעיתון הענק והנפוץ ביותר בתקופתו שנקרא; “חדשות הספורט” הצטרף לשדרן הספורט עמי פזטל להגשת תכנית הספורט “שירים ושערים” ששודרה בתחילת דרכה בשנת 1970 בעונת הכדורגל בשבת בשעות אחר הצהריים.

הרעיון לתכנית הגה ויישם ברשת ב’ של “קול ישראל” השדר גדעון הוד, על בסיס תכנית זהה ששודרה באותתה תקופה ברדיו האיטלקי. קשטן, ריכז את העדכונים מן המגרשים בחדר ההפקה אל האולפן ועם הזמן מעבר לנתונים היבשים של תוצאה וכובשי שערים, תיבל אותם בפרטים פיקנטיים ובדקויות מרתקות; מתי, היכן איפה ומי.

העברת נתונים אלו לא הייתה חד פעמית. מתברר, כי עם חלוף השנים, ערימות הפרטים שרשם בדפי מחברותיו בעיפרון מחודד תמיד על כל מהלך שהביא לכיבוש שערים נטמעו היטב במוחו הקודח. הצלחתה של התכנית “שירים ושערים” הרקיעה שחקים והפכה לאחת מתכניות הדגל של תחנת השידור של קול ישראל והיוותה חלק בלתי נפרד מתרבות הספורט בארץ.

הוא היה מתמקם מחוץ לאולפן, מקבל אליו עדכונים מהמגרשים השונים ורושם לעצמו כל פרט ופרט, לפני שהעביר לפזטל שהיה באולפן.

בהמשך הפך לרכז המערכת וגם לסטטיסטיקאי הפופולארי של התכנית. קשטן, ארכיון מהלך של כל ליגות הכדורגל ישראלי, דאג לאסוף אינספור נתונים על הליגה הראשונה לאורך עשרות שנים וכן לדווח מדי שבת על תוצאות הליגות הנמוכות.

 משה קשטן ה’גוגל’ של הכדורגל הישראלי בשנות ה-70

עיתונאי ושדר הספורט האגדי דני דבורין (73) נפרד ממנו היום; “זהו יום עצוב. משה קשטן, היה אדם לבבי, חכם וטוב איש מיוחד, אוהב כדורגל. דבורין, ציין בהתפעלות את קשריו של קשטן עם הבריות שהביאו להקמת תשתית “דווחים” שבאמצעותה הגיעו אליו הדיווחים על הנעשה בכל ליגות הכדורגל ברחבי ישראל ביניהם נמנה כותב שורות (מ.נ) אלו מגיל 14.

60 שנות כדורגל - סיפורו של לוניה דבורין מאת משה קשטן
60 שנות כדורגל – סיפורו של לוניה דבורין מאת משה קשטן

הוא היה מביא תוצאות מכל מקום בארץ ואת כובשי השערים כשגם בכל תחנות המשטרה, היו לו אנשי קשר, כדי להביא למאזינים לתכנית דיווחים על תוצאות המשחקים מאילת עד קרית שמונה.

אך בעיקר דבורין וחבריו למקצוע עיתונות הספורט התקשו להתעלם מהיכולת “הגוגלית” של משה קשטן. הוא היה אלוף הסטטיסטיקות ובעל זיכרון נדיר, זכר תוצאות וכובשים של כל השנים מאז היותו ילד.

קשטן, נחשב ל”ארכיון מהלך” והיה בין היתר אחראי על דיווחי כל תוצאות המשחקים בליגות השונות ברחבי הארץ. הוא היה בעל זיכרון יוצא דופן וזכר את שמות הכובשים ותוצאות במרחק של 30 ו-40 שנה.

דבורין, שהחל את דרכו כעיתונאי ספורט בשנות ה-60 בעיתון “חדשות הספורט” הוא בנו של לוניה דבורין זכרו לברכה, מוותיקי הספורטאים בישראל שהיה כדורגלן ומאמן כדורגל.

כשלוניה, ציין 60 שנות כדורגל בשנות השמונים, כתב קשטן את הספר ‘לוניה דבורין – 60 שנות כדורגל’“.

קשטן, נולד בעיר תל אביב בשנת 1930 ומאז היותו נער היה אוהד של קבוצת בית”ר תל אביב באצטדיון המכביה. הקבוצה שיחקה כ-30 עונות בליגה הבכירה בישראל והייתה ידועה במספר האוהדים המועט שהיה לה.

צבעי הקבוצה היו כחול ולבן  והיא שיחקה באצטדיון בלומפילד וכן באצטדיון רמת גן, אצטדיון וינטר ואצטדיון שכונת התקווה.

בשנת 2000, התאחדה בית”ר תל אביב עם קבוצת שמשון תל אביב לקבוצה מאוחדת שנקראה “בית”ר שמשון תל אביב“, ובשנת 2011 התאחדה עם קבוצת עירוני רמלה והקבוצה המאוחדת נקראת בית”ר תל אביב-רמלה.

משה קשטן זיכרונו לברכה, עבד עם העיתונים; “חדשות הספורט“, “דבר“, “על המשמר“, “ידיעות אחרונות” ו”מעריב” ונחשב ה”היסטוריון” של רשת ב של רדיו קול ישראל ותכנית הספורט “שירים ושערים“.

יהי זכרו ברוך לעד.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן