אורח נעים כל הכותבים עידית הראל שמש

מצבו של המגזר השלישי רחוק מלהיות זוהר

מי שפונה לעשייה חברתית לא בונה על "הכסף" כי אין שם כסף. יתרה מכך, יש להתכונן להוציא כסף פרטי והרבה. רוב האנשים שמקדישים את חייהם לעשייה חברתית יגידו, כך אני מאמינה, שהם לא יכולים אחרת, הם נשאבים ורק מעמיקים את הפעילות, חבר הכנסת מיקי זהר, קצת פחות צרות עין, קצת פחות השמצות, וקצת יותר יראת כבוד בפני ארגוני המגזר השלישי. מנהל "לתת" ראוי למשכורתו באשר תהיה, כך גם כל הנשים והגברים עובדי המגזר השלישי, אחיי ואחיותיי באשר הן/ם.
0
0
חבר כנסת מיקי זוהר: קצת יותר יראת כבוד בפני ארגוני המגזר השלישי | צילום אתר הכנסת
 חבר כנסת מיקי זוהר

חבר כנסת מיקי זוהר, השמיץ בשבוע שעבר, בתכנית הערב של לוסי אהריש, את פועלו של מנכל ארגון “לתת” משום שמשכורתו, כך ציין זוהר, היא 340,000 ₪ בשנה. איני יודעת בכלל מי הוא מנכ”ל “לתת”, אבל מחישוב מהיר עולה שמשכורתו היא כ- 30,000 ₪ בחודש. מי ישמע! האם חבר הכנסת זוהר יודע את הלוח זמנים של מנהל “לתת”? האם יודע באיזה היקף שעות הוא עובד? על כמה עובדים הוא אחראי? מה היקף הפעילות של “לתת”?

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

אם אני לא טועה, משכורתם של חברי הכנסת היא לא כל כך רחוקה מהסכום הזה. בניגוד לדעת הקהל השלילית על חברי הכנסת, המלווה באמירות, כגון; “אוכלי חינם“, “דואגים לעצמם” וכו׳, כבר שנים רבות שאני רואה מקרוב את עבודתם הכוללת ריצות בין אירוע לאירוע, כנסים, הפגנות, דיונים, הצבעות, ישיבות ועוד ועוד, עובדים לילות כימים עם מתח ולחץ גדולים ובשל כך מגיע להם כל שקל, כך גם לחבר הכנסת מיקי זוהר מגיע כל שקל של משכורתו. אבל כשזה מגיע למגזר השלישי – עד כאן. הם לא ״יעשו קופה״ על חשבון החלשים.

תפקיד המדינה לפרוש רשת על תושביה. רשת של ביטחון אישי, כלכלי, סוציאלי, חינוכי, בריאותי, נפשי ועוד. אך ברשת הזאת יש לעתים חורים, חלקם ענקיים, ובחורים הללו נופלים אזרחים, והנפילה יכולה להיות קשה וכואבת. לחורים הללו מזדעק המגזר השלישי. היכן שהמדינה לא מצליחה, עומדת שורה מפוארת של עמותות, ארגונים, איגודים, יוזמות פרטיות וכדומה.

המגזר השלישי שומר על החברה במקום שהמדינה לא מצליחה, מנסה לתפוס את מי שנופל בחורי הרשת, או מגיש יד למי שכבר הגיע לקרקעית והדרך למעלה נראית בלתי אפשרית.

מי שפונה לעשייה חברתית לא בונה על “הכסף” כי אין שם כסף. יתרה מכך, יש להתכונן להוציא כסף פרטי והרבה. רוב האנשים שמקדישים את חייהם לעשייה חברתית יגידו, כך אני מאמינה, שהם לא יכולים אחרת, הם נשאבים ורק מעמיקים את הפעילות, אבל כנראה הסיפוק ותחושת המשמעות שנובעת מהחיים בצד קידום מטרה שמאמינים בה, הם אלו שמאפשרים להתנתק מהאגו ולוותר על “הכסף הגדול“. לא לשם כך הם שם.

חבר הכנסת מיקי זהר, קצת פחות צרות עין, קצת פחות השמצות, וקצת יותר יראת כבוד בפני ארגוני המגזר השלישי

בדרך כלל, נדרשות כחמש שנים מאז ההחלטה ללכת בעקבות רעיון, להקים מיזם, עמותה, ארגון ועד שמנהליה רואים איזושהי תמורה כספית. בשנים הללו ההשקעה היא בלעדית שלהם, ועל זה משלמים מחיר אישי, כלכלי ומשפחתי. בן זוגי ואני, השקענו במהלך 12 השנים בהן אני פעילה במאבק בזנות, מעל למיליון שקלים – שמינית מהתקציב השנתי של המדינה לשיקום נשים ממעגל הזנות. ארגונים רבים מהמגזר השלישי עניים, תמיד לפני הפסקת פעילות, עסוקים ב”שנור” יום יומי, מדפקים על דלתותיהם הכבדות של קרנות ואנשי ונשות עסקים.

פעמים רבות אני שומעת אנשים שאומרים שהם לא מוכנים לתרום לעמותות או ארגונים, “כי הם לא יודעים לאן הכסף הולך”… “הכסף לא הולך לנזקקים”, הם אומרים לי, “אלא למנהלים”, כי הרי אותם סלי מזון, או סיוע במיצוי זכויות, או סיוע משפטי, או הכשרות והדרכות, ליווי נפשי ושיקומי, כל זה נופל מהשמיים, הם פשוט קורים מעצמם.

אין עמותה מאחורי כל הפעילות הזו, אין אנשים שבאים בבוקר לעבודה וצריכים לקבל משכורת, אין הנהלת חשבונות, אין שירותי מזכירות, ועמותה גם לא צריכה דפי הדפסה וגם לא מחשבים ולא עטים וקלסרים, ולהוציא שליחות חס וחלילה. יש לאנשיה “מג’יק סטיק” שמנפנפים בו וכך הכל קורה. כי הרי כשעושים “עבודת קודש” לא מערבבים קודש בחומר, ומספיקה ההכרה וטפיחה על השכם. מה? חשבתם לקבל שכר על זה?

חבר הכנסת מיקי זהר, קצת פחות צרות עין, קצת פחות השמצות, וקצת יותר יראת כבוד בפני ארגוני המגזר השלישי. מנהל “לתת” ראוי למשכורתו באשר תהיה, כך גם כל הנשים והגברים עובדי המגזר השלישי, אחיי ואחיותיי באשר הן/ם.

0
0



אודות הכותב

עידית הראל-שמש

עידית הראל שמש, ממובילות המאבק למען שיקום נשים וגברים מהזנות. "ג'ון סקול ישראל" - מרכז הסברה למניעת צריכת זנות. מייסדת ומנהלת‏ ב"מיתוס - ליום שאחרי הזנות". מנכ״ל‏ לשעבר ב-‏מכון תודעה - לסיוע לנשים ולגברים במעגל הזנות ולשינוי הגישה הציבורית‏. למדה ‏M.A. לימודי דמוקרטיה בין תחומיים‏ ב'האוניברסיטה הפתוחה‏' למדה ‏B.A. קרימינולוגיה סוציולוגיה ואנתרופולוגיה‏ ב'אוניברסיטת בר אילן‏'. למדה ב'התיכון ליד האוניברסיטה'‏.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן