צבא | משטרה | ביטחון

לוחמי צהל משתמשים לצילום בלילה ברחפנים מותאמים

"עולם הרחפנים מתפתח בקצב מסחרר – ואנחנו כצבא משקיעים משאבים רבים, אנושיים וכספיים, כדי להתפתח יחד עם העולם הזה. אנחנו עומדים בקצב של השוק האזרחי ומתחדשים ברחפנים המשודרגים ביותר על מנת לייעל את משימות איסוף המודיעין של צהל" - אומר רב סרן אייל דורון לכתב גל שטרן, ממערכת עיתון 'במחנה' המביא את הסיפור לראשונה.
0
0
לוחמי האיסוף הקרבי של צהל משתמשים ברחפנים המותאמים לצילום בלילה | צילום: עיתון במחנה
לוחם של צהל משתמש ברחפן

עד כה, הרחפנים שהיו בשימוש צבא הגנה לישראל (צהל) התאימו למעשה רק לצילום ב-אור יום. מעכשיו, הודות ל’רחפנים’ החדשים, מעתה תוכל המצלמה להתמקד באובייקטים קטנים עד רמת הסכין של המפגין בהפרות סדר; “עולם הרחפנים מתפתח בקצב מסחרר – ואנחנו כצבא עומדים בקצב של השוק האזרחי ומתחדשים ברחפנים המשודרגים ביותר על מנת לייעל את משימות איסוף המודיעין של צהל” – מגלה ראש מדור ביטחון שוטף ואמצעים מיוחדים במחלקת אמצעי הלחימה, רב סרן אייל דורון לכתב גל שטרן, ממערכת עיתון ‘במחנה’ המביא את הסיפור לראשונה.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק’ או בטוויטר.

צהל, רכש עשרות רחפנים בעלי מצלמות תרמיות המיועדות לראיית לילה. הרחפנים, מדגם ‘מאטריס’ של חברת DJI, נכנסו לשימוש ב’גדודי האיסוף הקרבי’ בחודשים האחרונים. בימים אלו צהל, בוחן את הכנסתם ליחידות לוחמות נוספות.

“זהו רחפן מתקדם יותר מבחינת היכולות שלו ביחס ל‘רחפן פאנטום’ שכבר נמצא בשימוש צהל”, הסביר ראש מדור ביטחון שוטף ואמצעים מיוחדים במחלקת אמצעי הלחימה, רב סרן אייל דורון; “זמן הטיסה שלו ארוך יותר ויש לו את מצלמת הלילה שפותחת עולם חדש של משימות מבחינת הרחפנים – זהו שדרוג משמעותי שישפר את יכולות איסוף המודיעין של צהל“.

לדברי רב סרן דורון, לכתב ‘במחנה’; “השדרוג המשמעותי ביותר ברחפן ה”מאטריס” הוא המצלמה. “על הרחפן מותקנת מצלמת יום ומצלמת לילה, ביניהן מפעיל הרחפן יכול להחליף”, אמר רב סרן אייל דורון. מצלמת היום של ‘רחפן מאטריס’ מצלמת באיכות גבוהה באופן משמעותי לעומת המצלמה של ‘רחפן פאנטום’. “יכולת ה‘זום’ שלה משודרגת מאוד וניתן לראות בעזרתה פרטים קטנים ביותר”, הוסיף.

█ הרחפן מתאים בעיקר לצורכי הביטחון השוטף – הפרות סדר, פתיחות ציר לתנועה של כוח ומעצרים

“ההבדל בין מצלמת היום של ה‘מאטריס’ למצלמת היום של ה‘פאנטום’ הוא כמו ההבדל בין מצלמה מקצועית למצלמה של פלאפון נייד, שהיא מצלמה טובה אך בעיקר לטווחים קצרים. עכשיו, נוכל לראות פרטים מפלילים שקודם לא יכולנו לראות – אם במצלמה של ה‘פאנטום’ מפעיל הרחפן, יכל לראות התקהלות של מפגינים, באמצעות המצלמה של הרחפן החדש, נוכל לראות מה מחזיק בידו אחד המפגינים, ובמקרה שיש לו סכין או רימון – להתריע לכוחות בשטח”.

רחפן מאטריס” יכול לשהות באוויר כ-35 דקות ובמרחק של כ-2 קילומטר ממפעילו. כמו כן, הרחפן מתאים לטיסה בתנאי מזג אוויר קשים ומסוגל לעלות לאוויר בתוך כ-5 דקות בלבד, לעומת כ-10 דקות שנדרשו לרחפן ה”פאנטום“. “אמנם זה נראה שהבדל של חמש דקות בעלייה לאוויר הוא לא משמעותי, אבל מבחינה מבצעית זה משנה את התמונה”, הסביר ראש המדור.

רחפן פנטום DJI 1, Quadcopter | צילום לצורך המחשה, ויקיפדיה
רחפן פנטום DJI 1, Quadcopter

לאחרונה, רכש צהל מאות רחפנים מדגם “מאביק פרו” של חברת DJI, רחפן בגודל של כ-35 סנטימטר ובמשקל של פחות מקילוגרם. “זהו הרחפן הקטן ביותר שנכנס לשימוש בצהל עד כה”, הסביר ראש מדור.

רחפן ה‘מאביק’ מתקפל ויכול להיכנס לתיק נשיאה ובהמשך גם כפקודת קבע לקרב ירך, מאחר והוא קטן מספיק לנשיאה על הירך כשהוא מקופל.

אף על פי שהוא קטן באופן משמעותי מרחפנים כמו רחפן ה’פאנטום’ שבשימוש צהל, היכולות שלו משתוות לאלו של ה‘פאנטום’ – יש לו מערכת תצפית טובה והוא מסוגל לעלות לאוויר בזמן קצר מאוד”.

רחפן ה”מאביק פרו” מסוגל לטוס בגובה של עד 100 מטרים ולמשך 25 דקות. הוא עתיד להיכנס לשימוש בכל חטיבות חיל הרגלים, כך שיהיו רחפנים לכל פלוגה, ובעתיד גם לפלוגות בשאר היחידות הלוחמות.

“בפקודת קבע לקרב פלוגתי (פקל) יהיו שני רחפנים ומספר סוללות, על מנת שהפלוגה לא תצטרך לעצור ולהטעין את הרחפן, אחרי כל טיסה ובכך לעכב את הפעילות המבצעית ולהפוך אותה ליעילה פחות”, הבהיר רב סרן דורון.

רחפן לכל פלוגה

“הרחפן מתאים בעיקר לצורכי הביטחון השוטף – הפרות סדר, פתיחות ציר לתנועה של כוח ומעצרים. הרחפן יתאים לכל משימה בה נדרשת תצפית עילית מהירה ובאיכות גבוהה”.

בחודשים האחרונים, החלה הכשרת הלוחמים הראשונים שישרתו בתור מפעילי רחפנים בגדודים הקרביים השונים ביחידות המיוחדות.

ההכשרה נערכת בבית הספר לאיסוף הקרבי ובמהלכה, יוכשרו הלוחמים על מגוון הרחפנים השונים בשימוש צהל.

“באופן כללי, אנחנו מרחיבים באופן משמעותי את כמות הרחפנים בצהל ואנחנו רואים כמטרה מצב בו יש רחפן לכל מפקד פלוגה“, אמר רב סרן דורון.

בשנים האחרונות תחום הרחפנים הולך וצובר תאוצה בשוק האזרחי ובצהל בהתאם. גורמי המקצוע בזרועות ופיקודים השונים, עומלים ימים כלילות על מנת להתאים את הטכנולוגיה המתפתחת לשימוש צבאי בהתאם למשימות השונות.

“אנו מבינים את החשיבות העצומה של הרחפנים למשימות השוטפות של צהל“, מסכם רב סרן אייל דורון; “בניגוד לאמצעי לחימה מסוגים אחרים, שבו רואים עדכון גרסה אחת לכמה שנים.

עולם הרחפנים מתפתח בקצב מסחרר – ואנחנו כצבא משקיעים משאבים רבים, אנושיים וכספיים, כדי להתפתח יחד עם העולם הזה. אנחנו עומדים בקצב של השוק האזרחי ומתחדשים ברחפנים המשודרגים ביותר על מנת לייעל את משימות איסוף המודיעין של צהל“.

הכתבה פורסמה בגיליון הכתבה פורסמה בגיליון  לקריאת כל הכתבה לחץ כאן לקריאת כל הכתבה לחץ כאן  

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן