חדשות כאן ישראל מסחר | תעשייה

כהן: תקינה בינלאומית IN תקינה ייחודית לישראל OUT

בישראל, יש כ-500 תקנים, מתוכם בכ-250 יש התאמות ייחודיות לישראל. חלק גדול מההתאמות שבוצעו עבור תקנים ישראלים בוצעו על ידי גורמים אינטרסנטים במסגרת ועדות התקינה אשר פגעו בתחרות במשק הישראלי ◄שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן: "אין שום סיבה לייצר תקנים ייחודיים ישראל! אימוץ התקנים הבינלאומיים יפחית באופן דרמטי את הרגולציה, יגדיל את מגוון המוצרים ויסייע ביעילות המגזר התעשייתי והפחתת יוקר המחיה ◄ אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר; "מהלך משמעותי שיקל על יוקר המחייה".
0
0
שר הכלכלה והתעשייה, מר אלי כהן | רקע: התקינה הבינלאומית | עיבוד: שולי סונגו ©
שר הכלכלה והתעשייה, מר אלי כהן | רקע: התקינה הבינלאומית | עיבוד: שולי סונגו ©

החוק שמקדם שר הכלכלה והתעשייה, מר אלי כהן ולפיו ‘תקנים רשמיים’ יאומצו כלשונם על בסיס ‘התקינה הבינלאומית’, ללא התאמות ייחודיות לישראל, עבר ב’וועדת השרים לענייני חקיקה’! על פי ההצעה, במידה והשר הממונה, ירצה לבצע שינויים ב-תקן הרשמי ולכלול בו התאמות ייחודיות לישראל, יעמדו לרשותו 60 יום בלבד וככל שרוצים לבצע שינויים, יצטרכו לבקש אישור משר הכלכלה, שר האוצר וראש הממשלה.

 ■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

שר הכלכלה והתעשייה, מר אלי כהן, לא הסתיר את שביעות רצונו והגיב; “אין שום סיבה ל-ייצר תקנים ייחודיים ישראל! אימוץ ‘התקנים הבינלאומיים’ יפחית באופן דרמטי את הרגולציה, יגדיל את מגוון המוצרים ויסייע ביעילות המגזר התעשייתי והפחתת יוקר המחיה. חלק מהסטיות בתקנים הישראלים נוצרו על ידי גורמים אינטרסנטים המשתמשים ב’וועדת התקינה’ כפרקטיקה להגבלת תחרות“.

במשרד הכלכלה והתעשייה, מיישרים קו עם ‘התקינה הבינלאומית‘ (International Standards) ושמים סוף להשפעה של גורמים אינטרסנטים. תקנים בינלאומיים, יאומצו כלשונם ללא התאמות ייחודיות לישראל; שינויים הכרחיים, יוגשו על ידי השרים, לא יאוחר מ-60 יום ויאושרו רק על ידי שר הכלכלה, שר האוצר וראש הממשלה.

דוברת שר הכלכלה והתעשייה הגב’ יהל וולך זילברברג,, מסרה ל’פורטל כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה’, כי המצב כיום בישראל, יש כ-500 תקנים, מתוכם בכ-250 יש התאמות ייחודיות לישראל. חלק גדול מההתאמות שבוצעו עבור תקנים ישראלים, בוצעו על ידי גורמים אינטרסנטים במסגרת ועדות התקינה אשר פגעו בתחרות במשק הישראלי.

לדוגמא; קטשופ הישראלי – היתה דרישה לכמות מלחים ולריכוז עגבניות שונה מן התקן הבינאלומי, במיטת תינוק – היתה דרישה לסוג עץ מסוים, מה שצמצמם משמעותית את כמות המיטות שמוצעות בישראל לעומת העולם, בקופסאות שימורי ירקות – לגבי שימורי תירס כמות הסיבים המכסימלית שונתה, במאכל חלבה – היתה הוספה בתקן הישראלי לתחולת מים מכסימלית שלא קיימת בתקן הבינלאומי, ועוד.

בתיקון החוק שנערך בדצמבר 2016, נקבע, כי חברי ועדות התקינה, יהיו נטולי אינטרסים על מנת למנוע ניגודי עניינים.

בנוסף, נקבע שכל תקן חדש שרוצים לבצע בו התאמות ייחודיות לישראל, יעבור את תהליך אישור שר הכלכלה, שר האוצר וראש הממשלה.

לצד זאת, לגבי 250, מתוך 500 התקנים קיימות התאמות ייחודיות לישראל, ישנה כוונה להפוך גם אותם לתקנים בינאלומיים – אך זהו תהליך ארוך ומסורבל– ואת זה, החוק בא לתקן.

השינוי המוצע;

השינוי המוצע, מטרתו להחיל את התקינה הבינלאומית גם על כל התקנים הקיימים כיום בישראל, ולא רק על אלו העתידיים, כך שהתקינה הבינלאומית תאומץ באופן גורף.  במקומות בהם יסברו שיש לעשות התאמות ייחודיות לישראל, הן ידרשו להיות מבוצעות תוך 60 יום, באישור שר הכלכלה, שר האוצר וראש הממשלה. מטרת האישור על ידי השרים היא להבטיח שההתאמות יהיו במקומות מעטים וחיוניים.

מדיניות זו, נועדה להפחית את הרגולציה ולהתאים את התקינה הישראלית לתקינה הבין לאומית ובכך להסיר חסמי סחר ביבוא, להוריד עלויות של המוצרים, להגדיל את מגוון המוצרים בשוק וכיוצא באלה.

בנוסף, בהצעת החוק, נותרה לשר הכלכלה הסמכות לקבוע רשמיות לשינוי לאומי שאינו מתחייב בתקן במקרים חריגים ביותר של חשש כבד לפגיעה בנושאים כגון; בטיחות/ בריאות הציבור או הגנה על הסביבה.

תזכיר הצעת החוק הופץ למשרדי הממשלה הרלוונטים והחל תהליך RIA לשימוע ציבורי.

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, הוסיף, כי; “תקן רשמי נועד להגן על בטיחות ובריאות הציבור – אולם גורמים שונים הפכו אותו חסם ליבוא – המזין את יוקר המחיה.

היבוא לישראל, נועד לספק לציבור הצרכנים מגוון מוצרים, במגוון איכות ומחירים וחסימתו במכוון, הנה חסם יבוא משמעותי. בכל מקום בו נדרשת הגנה על בטיחות או בריאות הציבור – יותאמו התקנים, חסמי יבוא – יבלמו”.

הממונה על התקינה במשרד התעשייה והכלכלה, מר יעקב וכטל, ציין, כי; “ממשלת ישראל שמה לה למטרה לטפל ביוקר המחיה ולהימנע מחסמי היבוא. ברוח מדיניות זו, פועל משרד הכלכלה לאמץ תקינה בינלאומית הכוללת מינימום שינויים, בכדי לא לייצר חסמי יבוא אשר פוגעים ביוקר המחיה.

מדובר בהליך מורכב, הכולל מגוון שלבים, ולכן הצעת חוק זו, נועדה לוודא, כי התקינה תאומץ בהליך בזמן סביר, ללא עיכובים ותייצר תקינה איכותית ומותאמת למקובל בעולם.

█ אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר; “מהלך משמעותי שיקל על יוקר המחייה…”

נשיא איגוד לשכות המסחר, עורך דין אוריאל לין, הגיב היום (שני, ל’ כסלו התשע”ח) ליוזמת שר הכלכלה, חבר הכנסת אלי כהן, לאימוץ ‘תקינה בינלאומית’ וברך אותו, על החוק החשוב; “יסייע בהגברת היצע המוצרים לצרכן וכפועל יוצא מכך יגביר את התחרות.

אי הצורך בהתאמות ייחודיות לישראל אף עשוי לצמצם את עלויות הבדיקה במעבדות בישראל, ויסייע בהורדת יוקר המחייה“.

נשיא איגוד לשכות המסחר, עורך דין אוריאל לין
נשיא איגוד לשכות המסחר, עורך דין אוריאל לין

לדברי, מר לין; “השוק הקטן בישראל, אינו מכתיב ליצרנים הבין לאומיים הגדולים לפי אילו תקנים ליצר את המוצרים שלהם.

אימוץ תקינה בינלאומית מאפשרת שפה משותפת בין היבואנים ליצרנים וסחר שוטף ויעיל, תוך הגנה על בטיחות המוצרים, וכל זאת ברוח ההתחייבויות המפורשות של ישראל מול האיחוד האירופאי”.

בנוסף, ציין בתגובתו נשיא איגוד לשכות המסחר, עורך דין מר אוריאל לין, כי; “המהלך יאפשר להגדיל את היצע של מוצרים שניתן לייבא לישראל, יצמצם את הצורך בביצוע התאמות במוצר שמיועד ל’שוק הישראלי‘ וייצר פלטפורמה לשימוש באישורי בדיקות

שהיצרן ביצע בחו”ל כאלטרנטיבה לביצוע בדיקות מלאות ו/או בדיקות השלמה בישראל”.

אחראית קשרי עיתונות של איגוד לשכות המסחר, ארגון העסקים הגדול בישראל, הגב’ הילית נעמת – מרילוס, מסרה לפורטל כאן ישראל | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה כי באיגוד לשכות המסחר, ממליצים לממשלה לקדם תהליכים דומים גם ביחס למסמכים טכניים שאינם תקנים ובהם צווים, תקנות ונהלים.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן