ארכיאולוגיה חדשות ירושלים

ירושלים של זהב – עגיל זהב בן 2000 שנה התגלה בעיר דוד

עגיל זהב מעוטר בדמות חיה בעלת קרניים מהתקופה ההלניסטית, התגלה בחניון גבעתי בעיר דוד שבגן לאומי; עגילים דומים מאוד (אם כי לא זהים) מוכרים מרחבי אגן הים התיכון - במיוחד מיוון, אולם בישראל הם נחשבים מאד נדירים. גילוים של התכשיטים המוכרים בעולם ההלניסטי, עשוי ללמד על השפעות הלניסטיות שהגיע וגם לירושלים בתקופה זו" ◄ "מי שענד אותו השתייך למעמד הגבוה של תושבי ירושלים" ◄העגיל, יוצג לציבור הרחב ב'כנס הארכאולוגי השנתי של עיר דוד'.
0
0

רשות העתיקות הגוף האחראי על החפירות הארכאולוגיות ועל אתרי העתיקות במדינת ישראל, גאה היום (רביעי, כ”ז באב התשע”ח) לחשוף עוד גילוי ארכאולוגי מרשים. עגיל זהב מרהיב, מעוצב בדמות חיה בעלת קרניים, המתוארך למאות ה-2-3 לפני הספירה (התקופה ההלניסטית*), התגלה בחפירות הארכאולוגיות של רשות העתיקות ואוניברסיטת תל אביב בחניון גבעתי שבעיר דוד, בגן לאומי סובב חומות ירושלים.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

לדברי מנהלי החפירה, פרופ’ יובל גדות מטעם אוניברסיטת תל אביב ודר’ יפתח שלו מטעם רשות העתיקות, “התכשיט נמצא במבנה שנחשף בחפירה, המתוארך לתקופה ההלניסטית הקדומה –זוהי תקופה מרתקת, אשר הידע עליה בירושלים דל.

עגיל זהב הלניסטי שנתגלה בעיר דוד
עגיל זהב הלניסטי שנתגלה בעיר דוד

במהלך יותר ממאה שנות חפירות ארכיאולוגיות בעיר, נחשפו בה אומנם ממצאים קטנים רבים מהתקופה, ארכיאולוגיות מטבעות, אך כמעט שלא נמצא ובה שרידי מבנים המתוארכים בוודאות לתקופה זו”.

העגיל, דמוי החישוק והוא מעוטר בראש חיה בעלת קרניים (אנטילופה או צבי) בו רוקעו עיניים גדולות, פה ותווי פנים נוספים.

בסמוך לו, התגלה גם חרוז זהב מעוטר במעשה רקמה עדין בדגם של חבל דק, המחלק את החרוז לשני חלקים ולשש ספירלות בכל צד.

לדברי החוקרים; “לא ברור אם עגיל הזהב נענד על ידי גבר או על ידי אישה וגם לא ברורה זהותם התרבותית והדתית, אולם ניתן לומר בוודאות,כי מי שענד את העגיל בהכרח השתייך למעמד הגבוה של תושבי ירושלים.

עובדה זו, ניתן לקבוע הן בשל הקרבה אל הר הבית, ולמקדש שהיה פעיל באותה תקופה, והן בשל איכותו של תכשיט הזהב“. 

אריאל פולוקוף ודר’ עדי ארליך מהחוג לארכיאולוגיה באוניברסיטת חיפה, שבחנו את העגיל והחרוז, העריכו, כי התכשיטים, יוצרו בטכניקה הקרויה; ‘פיליגרן’ (פירוש המילה פיליגרן, אלו המילים הלטיניות; פילום = חוט וגרנום = גרגר חיטה), פיליגרן, עושה שימוש בחוטים ובכדורי מתכת קטנטנים ליצירת דוגמאות מורכבות ועדינות.

 החוקרים; “הממצאים מהחפירה, פותחים אשנב אל העיר ירושלים של התקופה ההלניסטית הקדומה…”

לדבריהן, סוג עגילים זה, הופיע לראשונה ביוון בתקופה ההלניסטית הקדומה ויש לתארך את העגילים למאות ה-4 או ה-2 לפני ספירת הנוצרים.

עגילים דומים מאוד (אם כי לא זהים) מוכרים מרחבי אגן הים התיכון – במיוחד מיוון, אולם בישראל הם נחשבים מאד נדירים.

פרופ’ גדות; “עד כה נתגלו בארץ ישראל, רק  עגילים בודדים מסוג זה, רובם באזור החוף ועגיל מעט שונה במערת קבורה בכתף הינום (אתר ארכאולוגי ובו מערכת מערות קבורה המתוארכות לימי בית המקדש הראשון.

האתר שוכן בירושלים, למרגלות הכנסייה הסקוטית כנסיית אנדראס הקדוש, בצמוד ל‘מרכז מורשת בגין‘).

עגיל הזהב הלניסטי
עגיל הזהב הלניסטי שנתגלה

אולם זוהי הפעם הראשונה בה מתגלה העגיל בעיר ירושלים בתוך שרידים ארכאולוגיים בני התקופה”.

לדברי החוקרים; “הממצאים מהחפירה, פותחים אשנב אל העיר ירושלים של התקופה ההלניסטית הקדומה; נראה שהעיר בתקופה זו לא הצטמצמה לפסגת גבעת עיר דוד, אלא התרחבה מעט מערבה, לכיוון הגיא המרכזי (ביוונית: טִירוֹפּוֹיאוֹן או טִירוֹפּוֹיוֹןΤυροποιόν, בתעתיק ללטינית Tyropoeon), ואולי אף מעבר לו.

עוד עולה מן החפירה הארכאולוגית, כי מי שהתיישב באזור זה, לא היו עניים שהתיישבו בשטחים הריקים, סביב המרכז, אלא להפך – אנשים בעלי אמצעים.

 העולם ההלניסטי

עולם ההלניסטי, נוצר כתוצאה מהקולוניזציה היוונית וממלחמותיו של אלכסנדר הגדול שהקיף את כל אגן המזרחי של הים התיכון, חלקים מהאגן המערבי, את כל המזרח התיכון וחלקים מאסיה המרכזית.

נהוג למנות התקופה ההלניסטית ממותו של אלכסנדר הגדול בשנת 323 לפני הספירה ולסיימה בשנת 30 לפני הספירה במותה של המלכה ההלניסטית האחרונה; קליאופטרה.

במזרח, הגיע בתוך יבשת אסיה עד הודו ואילו במערב עד אזור פרובנס של ימינו בצפון מזרח, כלל את אזור חצי האי קרים ושטחים הנמצאים מזרחית לו.

גילוים של התכשיטים המוכרים בעולם ההלניסטי, עשוי ללמד על השפעות הלניסטיות שהגיע וגם לירושלים בתקופה זו”.

התכשיטים, יוצגו לציבור הרחב ב‘כנס הארכאולוגי השנתי של עיר דוד’ אשר יתקיים בתחילת ספטמבר, שנה זו.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן