חינוך ערים בישראל פרופ' אולגה רז תזונה | דיאטה

השמנת ילדים יש תזונה בריאה ולא משמינה ומחירה לא גבוה

נתוני משרד הבריאות לגבי השמנה בקרב ילדים אינם מפתיעים כל ילד שני או שלישי סובל מהשמנה שנפוצה יותר בפריפריה הגיאוגרפית והכלכלית - החדשות הטובות: אוכל בריא ובסיסי אינו יקר. איזה מזון בריא ולא יקר מומלץ לאמץ ומאיזה מזון חייבים להימנע ועל חשיבות ההסברה והמודעות להצליח בעצירת המגיפה בטור דר' אולגה רז ראש תחום תזונה קלינית בפקולטה למדעי הבריאות אוניברסיטת אריאל.
0
0
דוקטור אולגה רז על מגיפת ההשמנה בילדי ישראל | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
דוקטור אולגה רז

‘אסון תזונתי’ בתחום ההשמנה של ילדי ישראל – כך עולה מנתונים חדשים של משרד הבריאות שפורסמו השבוע וחושפים ממדים של ‘אסון תזונתי – אסון לאומי’ בתחום ההשמנה של ילדי ישראל. השמנת ילדים, כידוע, הולכת וגוברת בכל חלקי הארץ וזאת כאשר ישנם הבדלים ניכרים בין הערים והישובים בישראל.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק’ או בטוויטר.

הנתונים “היבשים” (בתוספת כנראה של “שומן”) בעיר שדרות, קרוב למחצית מהילדים (49%) סובלים מהשמנת יתר, מעט פחות בקרב הישובים הערביים; טירה, טייבה וסחנין (41%-48%), כאשר בין 10%-13%, מתוכם מוגדרים כסובלים מהשמנה חמורה.

העיר אשקלון עם 38% השמנה וכ-10% מהם עם השמנה חמורה. העיר בת ים והעיר באר שבע עם 36% השמנה. הערים; נצרת, עפולה, נהריה ואילת – 34% השמנה. משמעות הנתונים הללו היא שכל ילד שני או שלישי סובל מהשמנה.

ומה הם “הישובים הרזים” יותר, כלומר שבהם שיעורי ההשמנה נמוכים יותר, אין פה הרבה הפתעות. אלעד (22%), העיר רמת השרון והעיר הוד השרון (23%), העיר מודיעין-מכבים-רעות והעיר רעננה (25%). עדיין מדובר בשיעורי השמנה גבוהים – אך בכל זאת כמחצית פחות מהישובים עם שיעורי ההשמנה הגבוהים יותר.

במקום לא טוב באמצע, ישנן, הערים הגדולות; העיר חיפה (32%) עם 7% של השמנה חמורה, העיר ירושלים (30%) והעיר תל אביב (28%) מתוכם 5% “בלבד” סובלים מ’השמנה חמורה’.

ההבדלים בין הישובים השונים מצביעים על כך שבמקומות בהם יש יותר ‘מודעות לתזונה’ ולחשיבות הפעילות הגופנית – ישנה כמובן, פחות השמנה באופן משמעותי. כפי הנראה המצב הסוציו אקונומי הגבוה יותר מקנה יתרונות. כנראה שפרנסה טובה יותר נותנת מגיעה עם מודעות גבוהה יותר, גישה לבריאות, כמו גם נגישות גבוהה יותר והכרה בחשיבותה של פעילות גופנית.

█ בנושא ההסברה ומתן מידע בתזונה, יש מקום חשוב ל-משרד החינוך, ללא מעורבותו זה לא יצלח

חשוב ביותר לציין שמבחינה מדעית ומחקרית, ישנה תזונה בריאה ולא משמינה, שמחיריה אינם בהכרח גבוהים.

להלן המלצות בפועל;

  • סוגי קטניות ודגנים שונים אינם מוצר יקר
  • חלקי עוף והודו ניתנים להשגה במחירים לכל נפש
  • ביצים ומוצרי חלב מחירם מתון בעיקר כיום כאשר מחירי הביצים בפיקוח
  • ירקות ופירות עונתיים אינם יקרים במיוחד, בעיקר באזורי הפריפריה בוודאי בישובים כמו שדרות, טייבה או אשקלון. והם ניתנים לקנייה בדוכני השוק
  • לחם, ישנם אמנם סוגי לחם מלא שהינם יקרים ולכן חשוב יהיה לקדם פיקוח על מוצרי לחם מסוימים בהקדם האפשרי. בינתיים, מומלץ לאכול לחם אחיד, במקום לחמניות ענק צחות כשלג.

חשוב להבין הציבור בכלל וילדים בפרט אינם משמינים מ-צריכת מוצרי מזון בסיסים.

תופעת ההשמנה, נגרמת בעיקר בשל צריכת יתר של ממתקים, חטיפים, בעיקר אלה המכונים; “חטיפי בריאות” – חטיפי גרנולה ודגנים הממותקים בסוכר ואף עשירים לעיתים בשמנים וכן צריכת משקאות ממותקים. על מנת להימנע ממוצרים אלה, יש צורך במודעות, במידע רלוונטי ובחינוך וההסברה.

הפעילות הנדרשת מאתנו, כדי להוביל את הציבור ואת הדור הצעיר לידע ומודעות זה חינוך והסברה. כפי שציין פרופ’ איתמר גרוטו המשנה למנכל משרד הבריאות מ- 2017 ולפני כן, שימש כראש שרותי בריאות הציבור ואף נבחר לוועד המנהל של ארגון הבריאות העולמי; “אין ספק שמדובר בבעיה לאומית“.

הבעיה הזו לא התחילה מאתמול. חשוב אם כך לחשוף בפני הציבור מה הפעולות שעושה משרד הבריאות בנדון. איזה תכניות תוכננו, מה היעדים שמשרד הבריאות הציב לעצמו כדי לדאוג לבריאותנו.

█ להכניס לתוכנית הלימודים – מקצוע תזונה

מתי ‘תכנית סימון המוצרים’ תצא לפועל, איך סימון המוצרים, יוכל לעזור למשפחות הרוכשות מוצרים במכולת השכונתית בעיר שדרות או בעיר טירה. ומלבד סימון מוצרים, האם יש באמתחתם תכניות יעד נוספות שיעצרו את מגפת ההשמנה שמתפשטת בקרב ילדים ונוער ו-פוגעת בבריאותם הנוכחית והעתידית. הסימון התזונתי הוא חשוב אך ללא הסברה תזונתית – יהיה לזה ערך חלקי בלבד.

בנושא ההסברה ומתן מידע בתזונה, יש מקום חשוב ל-משרד החינוך, ללא מעורבותו זה לא יצלח. למשל מכונות הממתקים בבתי הספר עמוסות ב”חטיפי בריאותמזיקים. יש צורך בשיתוף של אנשי מקצוע, דיאטנים חייבים להיות חלק מתהליך קבלת החלטות בתחום תזונת הילדים והנוער.

משרד החינוך עוסק רבות ב- 5 יחידות לימוד, מתמטיקה ואנגלית, מעוניינים לפתח דור חכם ובטוח בעצמו, אך שיעורי ההשמנה הנתונים כיום, נראה שחייבים קודם כל לדאוג לבריאותם התקינה וזה בסיסי. חשוב להכניס לתוכנית הלימודים – מקצוע; תזונה. המידע, יחלחל מהילדים גם להורים.

פעילות נוספת שניתן לבצע, היא באמצעות ייקור מוצרים מזיקים כמו; ממתקים, חטיפים ושתייה ממותקת, כפי שנעשה לגבי סיגריות. חשוב יהיה לציין על האריזות, כי אכילה של עודפי סוכר ושומן, עלולה לגרום להשמנה ומחלות קשות.

נתוני ההשמנה המתפרסמים כיום, צריכים להבהיל את כולנו. ההחלטות צריכות להיעשות כמה שיותר מהר, כי אחרת נגיע למצבים קיצוניים שאין מהם דרך חזרה.

להורדת כמויות סוכר ושומן במזון חשיבות בריאותית עצומה. מחקרים, מוכיחים, כי לסוכר ול-שומן, השפעה אפי גנטית ברורה, כלומר, הם משפיעים על ביטוי הגנים והשפעה זו, עלולה לגרום ל-מחלות כלי דם, סוכרת, פוריות, סוגי סרטן ו-הזדקנות מהירה יותר.

0
0



אודות הכותב

פרופ' אולגה רז

פרופ' אולגה רז, המומחית לדיאטות | דיאטה ותזונה נכונה - דיאטנית קלינית מהבכירות בישראל חולקת איתכם טיפים, מאמרים, כתבות ודעות. מוזמנים להצטרף ללמוד, ליהנות, לשמור על המשקל והבריאות.
קליניקה להרזיה ולתזונה בריאה המספקת ייעוציים אישיים, קבוצות הרזיה, סדנאות והרצאות. יעוץ אישי, קבוצות, סדנאות והרצאות בשיטת דוקטור אולגה רז; 03-6094147.

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן