דעה משפטית מאזני הצדק

הצעת החוק החדשה לשוויון תשלום המזונות, הטוב והרע

משפטנים: הצעת החוק החדשה לשוויון בתשלום המזונות בין אבות ואמהות הינה; ברוכה – אולם תביא לגל של תביעות סרק ועומס על בתי המשפט ◄ לדעת עו"ד ליאן קהת; החוק סותר את חזקת הגיל הרך, הלכה לפיה ילדים עד גיל 6 גדלים אצל האם כברירת מחדל... לטעמי לא ניתן לעסוק רק בנושא המזונות בלא לעסוק בחזקת הגיל הרך. אני מאמינה שיש ליצור מציאות שוויונית כוללת בין ההורים שתשאף לחלק את הנטל הן בנושא גידול הילדים...".
0
0
עורכת דין ליאן קהת | צילום: ארכיונעים | עיבוד: שולי סונגו ©
עורכת דין ליאן קהת

הצעת חוק לשיוויון בנטל המזונות בין אבות לאמהות, אותה העלתה היום (רביעי, כ”ח בכסלו התשע”ז) שרת המשפטים חברת הכנסת איילת שקד, המושתתת על חלוקת נטל ההורות ביניהם, הינה לדברי עוה”ד ליאן קהת, העוסקת בדיני משפחה; “מבורך מאד, וייצור מצב של שיוויון אמיתי בין גברים ונשים, אך אם יתקבל הוא עלול ליצור גל גדול מאד של תביעות בדיעבד, ותביעות סרק מצד אבות לצמצום נטל המזונות. בנוסף החוק, סותר את חזקת הגיל הרך, הלכה לפיה ילדים עד גיל 6 גדלים אצל האם כברירת מחדל”.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

כידוע החוק הקיים כיום מפלה בין גברים ונשים – ומטיל ברוב המוחלט של המקרים את נטל המזונות על האב. על הצעת החוק החדשה ומשמעותה ניתן ללמוד, כי בישראל, גבר נושא במזונות ילדיו, לפיו הדין הדתי שחל עליו. זאת אומרת שהדין שמחיל בית המשפט, בבואו לפסוק מזונות ילדים, הינם חוקים ישנים, שלעיתים נפסקו לפני מאות ואלפי שנה.

לפי הדין היהודי, הרי שגברים נושאים במלוא תשלום המזונות עבור ילדיהם. מובן הוא שהדבר נגזר ממשכורתו ונכסיו של משלם המזונות, כמו גם ההוצאות עבור הילד, אך כלל המסגרת הוא שגבר יהודי, נושא במלוא דמי המזונות עבור ילדו.

המצב הקיים, יוצר מציאות לא שוויונית ומקפחת כלפי אלפי גברים בישראל. במספר מקרים העומדים בפני בית המשפט העליון כיום, אף נוצרה מציאות לפיה האם והאב משתכרים משכורת שווה, ואף מקיימים משמורת משותפת והסדרי ראות שווים עם הילדים, אך עדין האבות הם אלו שנושאים במזונות הילדים.

מצב זה אף גרר לפשיטות יד של גברים גרושים, אשר לא צלחו לשאת בתשלומי המזונות הגבוהים

ע”פ הפרסומים בעיתונות, שרת המשפטים יוזמת הצעת חוק בעניין תשלום המזונות, המתבססת על מסקנות ועדת שיפמן ואשר תבטל תשלום המזונות בהתבסס על הדין היהודי.

ע”פ מסקנות ועדת שיפמן, שני ההורים צריכים לכלכל את ילדיהם (ולא רק האב במקרה של אבות יהודים). ע”פ מסקנות הועדה, תשלום המזונות יהיה נגזרת שלהשהות של כל אחד מן ההורים עם הילדים, הכנסות כל אחד מן ההורים ונכסיהם.

לדברי עו”ד ונוטריון ליאן קהת, מומחית בתחומי דיני המשפחה, גירושין, כתיבת צוואות, מאבקי ירושה ועיזבונות; “אין ספק, כי מדובר ב’חוק שיכול לחולל מהפכה’. המצב הנוכחי בו מלוא נטל המזונות הוטל במקרים רבים באופן אבסולוטי על גברים, הינו מצב לא צודק בלשון המעטה.

לעיתים מצב זה אף גרר לפשיטות יד של גברים גרושים, אשר לא צלחו לשאת בתשלומי המזונות הגבוהים ואף להמשיך ולכלכל את עצמם וכאשר מאידך הנשיםהמשיכו לחיות ברווחה כלכלית.

“אני סבורה, כי החוק החדש, עתיד ליצור דין שוויוני בין גברים לנשים ובכך להוביל למצב צודק יותר” – מציינת ומדגישה עו”ד קהת. לדבריה; “אין ספק, כי המציאות הישראלית השתנתה באופן ניכר בעשורים האחרונים.

בעוד בעבר נהוג היה שהגברים מפרנסים את הבית והנשים נותרות בבית לגדל את הילדים ולטפל במטלות הבית, הרי שהיום כמעט כל הנשים יוצאות לעבודה וחולקות בנטל פרנסת הבית.

עו”ד ונוטריון ליאן קהת: ’הצעת חוק שיכול לחולל מהפכה’

תמורה נוספת שהשתנתה במציאות הישראלית, היא נכונותם של אבות לשמש כ’הורים משמורנים’ זהים לאם. נראה, כי המציאות המשפטית בנוגע למזונות, שהייתה רלוונטית לאותם ימים, אינה יכולה להתקיים היום.

לדברי עו”ד קהת, הצעת החוק החדשה יכולה ליצור גם בעיות רבות; “מזה מספר שנים שאנו רואים תביעות סרק של גברים, אשר דורשים לחלוק את המשמורת עם האימהות, וזאת רק במטרה להפחית את סכום המזונות” .

עו”ד קהת, מציינת, כי; “פעמים רבות במצבים אלו, המדובר הוא בגברים שלא נשאו בנטל בטיפול בילדים במהלך הנישואין ואינם יכלו לעשות כן בעתיד. וכך נוצר משמורת משותפת “על הנייר” לא הייתה משמורת משותפת בפועל.

האב לא קיים הסדרים שוויוניים של משמורת משותפת, הנטל נפל במלואו על האם, אך תשלום המזונות היה שוויוני.

לדברי עו”ד קהת, ניתן לומר שגם אם החוק החדש, יכול ליצור מצב שוויוני מבורך, הוא יכול גם להוביל לגל של תביעות סרק מצד אבות שיבקשו לחלוק את המשמורתו-להקטין את תשלום המזונות, כצעד אסטרטגי בלבד.

בנוסף, לא ברור בשלב זה מה תהיה התחולה של החוק החדש. האם המדובר בכל המקרים שיתרחשו מחקיקת החוק ואילך, או האם מדובר בחוק שיחול למפרע. לדעתי, מיד לאחר חקיקת החוק אנו יכולים לצפות “מבול” של תביעות מצד גברים להקטנת פסיקות של דמי מזונות שנפסקו בעבר.

עו”ד קהת: “הצעת החוק תגרום לחץ עצום על מערכת המשפט”

“לטעמי החוק החדש יכול ליצור גם לחץ עצום על המערכת ולהרבות את ההתדיינות בין הצדדים” – אומרת עו”ד קהת. לדבריה; “כבר בשנים האחרונות ניתן לראות כיצד אבות שאינם מקבלים את “ברירת המחדל” ומוכנים, כי המשמורת אצל הילדים תמסר לאם והם יישאו במלוא תשלום המזונות. הדבר כמובן גורם לריבוי התדיינויות בבתי המשפט, אשר צריכות להכריע בכל מקרה לגופו ועומס על מערכות הרווחה. לדעתי, ככל שנראה מגמה שוויונית יותר בדין, כך העומס על המערכת, יגדל“. מבהירה עו”ד קהת.

“בהקשר זה, לא ניתן שלא להזכיר את נושא חזקת הגיל הרך” אומרת עו”ד קהת. כידוע חזקת הגיל הרך, מחייבת, כי ’משמורת על קטינים עד גיל 6 במקרה של מחלוקת’ תמסר ל’אם’. לאחרונה, עלו מספר הצעות חוק סותרות שקוראות להפחית את הגיל או לבטלו כליל; “לטעמי לא ניתן לעסוק רק בנושא המזונות בלא לעסוק בחזקת הגיל הרך“. “אני מאמינה שיש ליצור מציאות שוויונית כוללת בין ההורים, אשר תשאף לחלק את הנטל הן בנושא גידול הילדים והן בנושא כלכלת של הילדים“. קובעת ומסכמת עורכת הדין ליאן קהת.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן