חדשות כאן ישראל קהילה

הסיוע המשפטי לחייב משרד הרווחה לקלוט נערים בסיכון

ראש הסיוע המשפטי של משרד המשפטים, עורך דין גלעד סממה, אינו מסתיר את מורת רוחו מן המצב בתגובתו; “מדובר בנערות ונערים בסיכון קיצוני שסבלו מהזנחה, התעללות וניצול לאורך כל חייהם על לא עוול בכפם ומופקרים חודשים ארוכים ללא טיפול, השגחה, מסגרת חינוכית ולעיתים אף ללא קורת גג. אסור לנו להשלים עם המצב האבסורדי שבו נערים ונערות אלו שרויים ב'סכנת חיים' או מתדרדרים לפשע ונפתחים נגדם תיקים פליליים בעוד משרד הרווחה מתעלם באופן עקבי מצווים שיפוטיים...".
0
0
עורך דין גלעד סממה ראש הסיוע המשפטי של משרד המשפטים ברקע: נערים ונערות במצבי סיכון
עורך דין גלעד סממה ראש הסיוע המשפטי של משרד המשפטים ברקע: נערים ונערות במצבי סיכון | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

הסיוע המשפטי במשרד המשפטים, הגיש אתמול (יום רביעי’ י”ח בכסלו התשע”ח) עתירה אל בית המשפט הגבוה לצדק (בגצ) נגד משרד הרווחה בשמם של שלושה בני נוער שממתינים מזה מספר חודשים להשמה במסגרות ‘חסות הנוער’. העתירה, הוגשה בשמם של השלושה, אולם מייצגת תופעה רחבה הרבה יותר, כאשר על פי הערכות כ-200 נערים ונערות במצבי סיכון שונים ממתינים בכל רגע נתון לכניסה למעונות הנעולים של ‘חסות הנוער’ לאחר שניתנו בעניינם צווים משפטיים – אך אלו אינם מקוימים על ידי משרד הרווחה.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק’ או בטוויטר.

כידוע ‘רשות חסות הנוער‘ הנה אחת מיחידות האגף לשירותי תקון ב’משרד הרווחה’. הרשות אמורה להיות אחראית על טיפול חוץ ביתי סמכותי-כופה במתבגרים המצויים במצבים של עבריינות וסטייה חברתית.

הרשות, גם אמורה לטפל בבני נוער המצויים בקצה הרצף הטיפולי-חינוכי במדינת ישראל, לאחר שכל ניסיונות הטיפול הקודמים בהם לא נשאו פרי. מתבגרים אלו נמצאים במצבי סיכון וסכנה, ומופנים לטיפול במעונות רשות חסות הנוער.

דובר היחידות המקצועית של משרד המשפטים מר יובל גורן, מסר לפורטל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה; העתירה של ‘הסיוע המשפטי במשרד המשפטים’ הוגשה על רקע מצוקה מתמשכת מזה כמעט שני עשורים של היעדר מקומות השמה מספיקים במעונות הנעולים והאבחוניים של משרד הרווחה המיועדים לנערים ולנערות במצבי סיכון ‘בקצה הרצף’ אשר אף מסגרת אחרת לא נמצאה מתאימה להם.

בני נוער אלו, מגיעים מרקע של הזנחה הורית קשה, חשיפה לסמים, פגיעות מיניות והתדרדרות לפשע. על אף שבית המשפט הורה להשים אותם במעונות של משרד הרווחה, הוראה זו, אינה מיושמת וכל יום שעובר מבלי שנמצאת להם מסגרת מתאימה מעלה את החשש להתדרדרות נוספת במצבם.

 עורך דין סממה; אסור לנו להשלים עם המצב האבסורדי שבו נערים ונערות אלו שרויים ב’סכנת חיים’

בין העותרים הממתינים למקום במעונות שהסיוע המשפטי במשרד המשפטים, הגיש את העתירה בשמם; נערה בת 15, ללא פיקוח או מסגרת אשר חיה באוהל עם גבר בשנות ה-20 לחייו אשר בפשיטות משטרתיות נמצאו בכליהם סמים ונער בן 15 שתוך כדי ההמתנה להשמה במעון ברח כבר מספר פעמים.

לאחרונה, אותר הנער לאחר ששהה בביתו של גבר זר בנסיבות לא ברורות. עם איתורו, קבע בית המשפט, כי יש להשימו ב‘מעון נעול’ אולם כמו במקרים רבים דומים, הובהר לבית המשפט, כי השמה זו, תתאפשר רק בעוד עשרה (10) חודשים.

המחסור במקומות להשמת בני הנוער, הינה סוגיה מוכרת עליה התריעו רשויות ציבוריות שונות מזה למעלה משני עשורים, שאוזכרה בדוחות שונים של מבקר המדינה ואף בית המשפט העליון, העיר במספר החלטות בעבר על המחסור במעונות חסות הנוער באופן שפוגע בזכותם של בני נוער לטיפול ולהליך משפטי הוגן ומונע מהם אפשרות של שיקום וטיפול במעון המתאים להם.

ראש הסיוע המשפטי של משרד המשפטים, עורך דין גלעד סממה, אינו מסתיר את מורת רוחו מן המצב בתגובתו; “מדובר בנערות ונערים בסיכון קיצוני שסבלו מהזנחה, התעללות וניצול לאורך כל חייהם על לא עוול בכפם ומופקרים חודשים ארוכים ללא טיפול, השגחה, מסגרת חינוכית ולעיתים אף ללא קורת גג.

אסור לנו להשלים עם המצב האבסורדי שבו נערים ונערות אלו שרויים ב’סכנת חיים’ או מתדרדרים לפשע ונפתחים נגדם תיקים פליליים בעוד משרד הרווחה מתעלם באופן עקבי מצווים שיפוטיים של בתי המשפט לנוער, בתי המשפט המחוזי ובית המשפט העליון“. הוסיף וסיכם עורך דין סממה.

את העתירה הגישו ‘הממונה הארצית לייצוג קטינים בסיוע המשפטי’ עורכת דין לידיה רבינוביץ’ ועורכת הדין נטע ברק ועורך דין ערן נריה, ממונים מחוזיים על ייצוג קטינים בסיוע המשפטי.

אל בגצ הסיוע המשפטי מעונות חסות הנוער נגד משרד השיכון (ללא פרטי זהוי של העותרים).

0
0



אודות הכותב

עורך דין אלירן נעים

הכותב, הינו עורך דין. בעל משרד אלירן נעים – משרד עורכי דין. בעל תואר ראשון במשפטים ומחזיק ברישיון עריכת דין בישראל.
עורך דין אלירן נעים, משמש בין היתר גם כיועץ משפטי של אתר האינטרנט כאן ישראל (כאן נעים). המשרד בבעלותו עוסק בתחומי המשפט האזרחי על כל נושאיו בדגש על תחומי המשפט המודרנים כמו; דיני אינטרנט, קניין רוחני, לשון הרע, ועוד. המשרד משרת מגוון לקוחות פרטיים ומהסקטור העסקי | להתקשרות; 050-7415351 | ‏‎@elirannaimlaw‎‏ | elirannaim@gmail.com.

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן