ט"ו בשבט שני ששון, דיאטנית קלינית תזונה | דיאטה

שני ששון: הסגולות הבריאותיות של פירות יבשים לרגל טו בשבט ובכלל

לקראת חג ט"ו בשבט שיחול מחר (רביעי, ה-31.01.2018), מגישה לכם שני ששון, דיאטנית קלינית מ-סטודיו סי, תובנות חדשות על פירות יבשים וטריים ומה שביניהם. איכלו פירות יבשים, אך גם פירות טריים אשר הם בעלי הרכב שונה מעט מהפירות המיובשים. חפשו את הפירות היבשים האורגניים והטבעיים ותוכלו ליהנות מטעמם ומסגולותיהם הבריאותיות. זכרו, כי למרות מתיקותם הגבוהה הם מלאים בסיבים ומינרלים המסייעים לנו לשמור על מצב בריאותי מאוזן ועל סטטוס משקלי תקין.
0
0
שני ששון, דיאטנית קלינית | רקע הממתקים של הטבע, פירות יבשים לטו בשבט
שני ששון, דיאטנית קלינית | רקע הממתקים של הטבע, פירות יבשים לטו בשבט

מעבר לכך שהוא חג וראש השנה לאילנות, גם עבורנו ט”ו בשבט, מהווה זמן חגיגה כשבכל המרכולים והשווקים פרוסים לפנינו שלל אגוזים ופירות יבשים במיני צבעים ולמרות מזג האוויר החורפי, נוכל למצוא על המדפים פירות קיציים כמו; צימוקים, אפרסק, מנגו ועוד. הסיבה המסורתית בגללה חל שימוש דווקא ב’פירות יבשים’ ב-ט”ו בשבט, התחיל ממסורת שהנחילו יהודי הגולה, שלא היה באפשרותם לשים ידם על ‘פירות טריים’ מארץ הקודש ועקב העדר יכולת הקירור של פירות טריים, אכלו אותם בצורתם “היבשה”.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

פירות יבשים הם בעלי חיי מדף ארוכים בהשוואה לפירות טריים, מה שסייע בעבר ליהודים ליהנות מטעמם של פירות ארץ הקודש ומאפשר לנו היום לאכול מהם בכל עונות השנה בלי קשר לתקופת הגידול וליהנות מטעמו של פרי מתוק ומרוכז מאוד.

יותר קלוריות, פחות ויטמין C;

בתהליך ייבוש הפירות, מוציאים את הנוזלים מהפרי, והוא מאבד כ-85% ממשקלו, עובדה המקנה לו את המראה המצומק ובהתאם לכך את הטעם העז והמתוק יותר בהשוואה לפרי הטרי, זאת מכיוון שהריכוז של הסוכרים בו גבוה יותר.

בדומה ל-ריכוז הסוכרים, כך גם ריכוזם של מרכיבים אחרים- ריכוז האשלגן, זרחן, סידן ומגנזיום יהיה גבוה יותר וכך גם כמות הסיבים התזונתיים.

לעומת זאת, ויטמין C נכחד כמעט לחלוטין בתהליך הייבוש של הפרי מכיוון שהוא ויטמין מסיס במים. יש לזכור, כי הפרי היבש אינו חף מקלוריות, כאשר נשווה בין 100 גר’ פרי טרי ל-100 גר’ פרי מיובש נמצא הבדל של פי 5 קלוריות בפרי המיובש וזאת שוב עקב העובדה שהוא דל במים ולחות.

הסכנה בפירות מיובשים – והפתרון לכך;

כאשר מדובר בפרי הטבעי שרק יובש תכונותיו יטיבו עם בריאותינו, אולם, הנראות של הפירות היבשים פחות מושכת בעיקר כאשר מדובר בצבעו של הפרי, מה שגורם לתעשייה לערוך תיקון לצבע ולהוסיף חומרים, כמו; גפרית דו זרחתית (E220) בתהליך הייבוש (עשוי לגרום לתגובה אסתמטית לאנשים עם מחלות נשימה כרוניות), טרטזין (נאסר לשימוש בארה”ב) ו-יילו סנסט, אשר מבליטים אותו ובכך הופכים את הפרי למושך יותר על המדף אך בריא פחות עבורנו הצרכנים.

לכן, כאשר אתם נתקלים בפירות יבשים כהים יותר דעו, כי דווקא להם לא הוספו חומרים מתקני צבע ולכן הם עדיפים לנו. דרך נוספת לשיפור הטעם היא הוספת סוכר אשר מצויה כמעט בכל הפירות היבשים אך בעיקר ב-פפאיה, אננס, קיווי וגם בצימוקים אשר בהם מוסף חומר זיגוג החשוד כגורם מסרטן.

גם כאן, חפשו את הפירות ללא תוספת סוכר, גם כך הפרי עצמו מתוק. דרך להוריד את כמות החומרים המשמרים והסוכרים המוספים היא לשטוף את הפירות או להשרות אותם במים רותחים.

יתרונות הפירות המיובשים;

במידה ואכן, נעשה בחירה מושכלת ונחליט לבחור את הפירות היבשים אשר לא עברו שינויים ותוספים כימיים (על ידי קריאה של תוויות המזון), נוכל ליהנות מיתרונותיהם הבריאותיים. העובדה שפירות יבשים מכילים סוכר באופן מרוכז יצרה חשיבה הגיונית;

אכילת ‘פרי מיובש’ מעלה את כמות הסוכר ב-דם באופן דרסטי, אולם מחקרים, מראים, כי דווקא ‘עליית הסוכר בדם’ היא נמוכה עד בינונית וזאת כנראה, עקב העובדה שהוא מכיל כמות רבה של סיבים תזונתיים, תרכובות פנוליות, וטאנינים אשר פועלים גם כאנטי אוקסידנטים אשר מסייעים לנו לשמור על סטטוס בריאותי תקין.

בנוסף, צריכה של 40 גרם ביום (הנחשבים כשתי מנות פרי) של פירות יבשים מספקת כמות של מעל ל-9% מ-צריכת הסיבים היומית הנדרשת, כאשר הסיבים ידועים כמסייעים לפעילות מעיים תקינה וכ-4% מצריכת האשלגן הנדרשת, כאשר אשלגן, ידוע כמסייע בהורדת לחץ דם ובתפקוד לב תקין.

למרות הכמות הקלורית הגבוהה יותר המצויה בפירות יבשים, מחקר אשר השווה בין אנשים הצורכים פירות יבשים בכמות של 1/2 כוס מדי יום, לאנשים אשר לא צורכים אותם מצא, כי אנשים אשר צרכו פירות יבשים, צרכו כמות פחותה של שומנים מוקשים, סוכרים מוספים ו-אלכוהול.

בנוסף לכך, אפילו נמצא, כי הן המשקל והן היקף המותן אשר מהווה מדד ל’השמנה מורבידית’ (השמנה ברמה גבוהה במיוחד, המהווה מחלה) היו נמוכים יותר בקרב צורכי הפירות היבשים.

אז מה אפשר לעשות עם כל המידע הזה?

איכלו פירות יבשים, אך גם פירות טריים אשר הם בעלי הרכב שונה מעט מהפירות המיובשים. חפשו את הפירות היבשים האורגניים והטבעיים ותוכלו ליהנות מטעמם ומסגולותיהם הבריאותיים.

זיכרו, כי למרות מתיקותם הגבוהה הם מלאים בסיבים ומינרלים המסייעים לנו לשמור על מצב בריאותי מאוזן ועל סטטוס משקלי תקין ולכן, יש להעדיף אותם על פני ממתקים, כי אין דבר טוב יותר מלאכול את הממתקים של הטבע!

חג שמח!

 מקורות;

  1. Sui Kiat Chang a , Cesarettin Alasalvar a, Fereidoon Shahidi b; Review of dried fruits: Phytochemicals, antioxidant efficacies, and health benefits; Journal of Functional Foods 21 (2016) 113–132 
  2.  Keast DR1, O’Neil CEJones JM; Dried fruit consumption is associated with improved diet quality and reduced obesity in US adults: National Health and Nutrition Examination Survey, 1999-2004; Nutr Res. 2011 Jun;31(6):460-7. doi: 10.1016/j.nutres.2011.05.009.
0
0



אודות הכותב

דיאטנית קלינית שני ששון

הכותבת שני ששון, דיאטנית קלינית של "צנטרום" וכן של "סטודיו סי" הרשת הנשית המובילה בישראל לעיצוב, חיטוב, כושר והרזיה *www.studioc.co.il | 5045.

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן