חדשות

המימונה בסימן ‘מצא אישה מצא טוב’ על רקע 70 לישראל

האירוע הארצי-מרכזי של חגיגות המימונה בערים; אשקלון, פתח תקוה ◄ סם בן-שטרית יושב ראש הפדרציה העולמית של יהדות מרוקו; "אירועי חג ’המימונה’ התשע"ח, עומדים השנה בסימן; "מצא אישה מצא טוב" (משלי, י''ח-כ"). המורשת היהודית כתרה כתרים רבים לאישה, ליופייה, למארחת למופת וכעקרת הבית ◄ השירות המטאורולוגי; מזג האוויר, צפוי להיות החל מהלילה (שישי-שבת) במישור החוף, השפלה ובצפון הנגב, צפוי להיות ערפלי. מחר ראשון, 08/04, צפוי להיות מעונן חלקית. יתכן גשם קל במזרח הארץ.
0
0
נשות עדת יהדות יוצאי מרוקו בליל המימונה
נשות עדת יהדות יוצאי מרוקו בליל המימונה

ערב חג ’המימונה’ התשע”ח, הנהוג בקרב יהודי יוצאי צפון-מערב אפריקה ובעיקר של יהדות מרוקו במוצאי שביעי של פסח, באסרו חג נחוג ברחבי ארץ ישראל, אירועי המימונה, יעמדו השתא בסימן; ״מצא אישה מצא טוב״ (ישעיהו סב, א) ייפתחו הערב ליל המִימוּנָה, ميمونة (מוצאי שבת | כ”ב ניסן, ה’תשע”ח) בערים אשקלון, פתח תקוה וברחבי ארץ ישראל בכל הרשויות המקומיות ואפילו בקיבוצים, זאת בהשתתפות סָּלְתָּהּ וּשַּׁמְנָהּ של ממשלת ישראל, חברי הכנסת, ראשי רשויות מקומיות המצוחצחים ומחויכים לקראת הבחירות לרשויות המקומיות  ואנשי ציבור וסלבס מכל התחומים.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

מארגני חגיגות המימונה, מבטיחים, את המסיבה הכי גדולה בעיר, בבמות מיוחדות לציבור ובפארקים. מעריכים, כי למעלה מ-2 מיליון איש, צפויים ליטול חלק בחגיגות “ליל המימונה” ו”יום המימונה“.

כידוע, המימונה, הוא חג עממי הנחוג במוצאי חג הפסח, הנהוג בחלק מ’יהדות צפון אפריקה’, ובעיקר בקרב יהדות מרוקו. יום זה נחגג, מכיוון שבימות הפסח, היו נזהרים שלא לאכול האחד אצל חברו (בגלל שוני מנהגים) ואף הקפידו על חומרה זו ביותר. לכן, מיד לאחר חג פסח, היו מארחים אחד את השני, כדי להראות שמה שלא אכל אצלו בפסח, לא היה בגלל איבה אלא בגלל חומרה, והנה עתה הם אוכלים האחד ממאכלי השני.

ליל המִימוּנָה, מתאפיין גם בהשארת דלת הבית פתוחה (כל עוד בני הבית נמצאים וערים) כדי להזמין את כל מי שרוצה להיכנס ולאו דווקא בני משפחה, מכרים או מוזמנים מראש.

ביישובים בישראל שבהם היה ריכוז גבוה של יהודי יוצאי מרוקו, התאפיין ליל המימונה במשך שנים רבות גם במעין “סיור כתובות” (או “טיול מימונה“) שבו כמעט כל משפחה הייתה מבקרת אצל כל המשפחות האחרות – מה שהגדיל את תחושת החגיגיות, כיוון שלילה כזה היה לרוב מסתיים בסגירת דלתות הבתים רק לפנות בוקר.

לקראת חגיגות המימונה, נמסר מן השירות המטאורולוגי, כי מזג האוויר, צפוי להיות החל מהלילה (שישי-שבת) במישור החוף, השפלה ובצפון הנגב, צפוי להיות ערפלי. מחר יום ראשון08/04, צפוי להיות מעונן חלקית. תחול ירידה ניכרת בטמפרטורות והן תהיינה רגילות לעונה. יתכן גשם קל במזרח הארץ.

█ סם בן שטרית; חגיגות המימונה הגדולה, תשע”ח” בסימן; “מצא אישה מצא טוב” 

כאמור, לרגל ערב חג ’המימונה’ התשע”ח, מסר יושב ראש הפדרציה העולמית של יהדות מרוקו, מר סם בן שטרית, מסר, כי; “השנה עומדים “חגיגות המימונה הגדולה, תשע”ח” בסימן; “מצא אישה מצא טוב” (משלי, י”ח-כ”). המורשת היהודית כתרה כתרים רבים לאישה, ליופייה, למארחת למופת וכעקרת הבית.

המלך שלמה ב”שיר השירים” הקדיש לה שבחים רבים וביניהם; חכמת נשים, בינתה ביתה. אחותי רעייתי יונתי תמתי. הנך יפה רעייתי, הנך יפה עינייך יונים, שחורה אני ונאוה. כולך יפה רעייתי ומום אין בך.

יושב ראש הפדרציה העולמית של יהדות מרוקו מר סם בן-שטרית,
סם בן-שטרית

וב”משלי” קבע’ המלך שלמה, כי; “מצא אשה – מצא טוב“. ההלכה היהודית, העניקה פריבילגיות רבות לאישה: נשים פטורות ממצוות שהזמן גרמן. דייני מרוקו וחכמיה, נטו בפסיקותיהם לטובת האישה ובין היתר חלקן בירושת ההורים או הבעל כחלקם של האחים או הבנים.

כיום במדינת ישראל ובמדינות נאורות, הוקנו לאישה, זכויות רבות ושוויון בתחומים שונים. ואלה הודות לפעילותן של התנועות הפמיניסטיות. ההגבלה למונוגמיה (אישה אחת) מקורה כנראה באמרת חז”ל; “מרבה נשים, מרבה כשפים“.

חכמי מרוקו ראו במצוות העלייה לארץ ישראל כמצווה שאין חשובה ממנה. וכך פסקו; “בעל הרוצה לעלות לארץ ישראל ואשתו ממאנת (מסרבת), ישלם את כתובתה ויעלה בגפו”.

במאה ה-17, קבע בית דין בראשות הרב בן-זכרי, כך; “גם אישה הרוצה לעלות לארץ ישראל ובעלה מסרב, תשולם לה כתובתה, תיקח את ילדיה עמה ותעלה לארץ ישראל“.

נסיים בדבר אלוקים אל אברהם; “כל אשר תאמר לך שרה שמע בקׂלָה”! (בראשית כ”א-י”ב).

האירוע הארצי-מרכזי של חגיגות המימונה בערים; אשקלון, פתח תקוה

ארועי ליל המימונה ה’תשע”ח, יפתחו הערב מוצאי שבתכ”ב ניסן תשע”ח בשעה 20:30, בהיכל התרבות ברחוב הנשיא 82, אשקלון, במעמד כבוד השופט העליון דר’ יורם דנציגר.

כמו כן, יישאו ברכות; שר האוצר חבר כנסת משה כחלון, שר התקשורת חבר כנסת איוב קרא, דר’ אנדריי גשיורובסקי יושב ראש “יד עזרה לישראל“, חבר כנסת אבי דיכטר יושב ראש ועדת חוץ ובטחון, חבר כנסת דר’ מייקל אורן סגן שר במשרד ראש הממשלה, חברת כנסת ציפי לבני לשעבר שרת החוץ והמשפטים, חבר כנסת עומר בר לב חבר ועדת חוץ ובטחון, מר סם בן-שטרית יושב ראש הפדרציה העולמית של יהדות מרוקו.

בחלק האמנותי תופיע “להקת אוריינטל” וכן הזמר אריק משאלי. הכניסה למופע תהייה חופשית.

▼ אשקלון;

לכבוד המימונה, להלן דברי ראש העיר אשקלון (בפועל) מר תומר גלאם; “ברוכים הבאים! העיר אשקלון, שמחה לארח את ליל המימונה הארצי-מרכזי בשיתוף הפדרציה העולמית של יהדות מרוקו, ולקיים את מנהגי החג בעיר כמיטב המסורת.

ליל המימונה באשקלון
ליל המימונה באשקלון

בשנים האחרונות הפך, ובצדק, חג המימונה מחג עדתי לחג לאומי, לחג המסמל אחדות, אהבת חינם וקירוב לבבות. כבן ליוצאי קהילת המזרח, הזיכרונות מהחג הזה תמיד היו מלווים בחיוך, בצבעוניות, בטעמים מתוקים של בית ובשמחה אמיתית.

מי ייתן ונזכה כולנו לראות את השלום, האחווה והערבות ההדדית המזוהים כל כך עם החג המיוחד הזה בעירנו ובארצנו ושתמיד נחגוג יחד. בברכת חג מימונה שמח, בריאות, שגשוג והצלחה”.

▼פתח תקוה; חוגגת את המימונה

האירוע הארצי-מרכזי, יערך מחר (ראשון, כ”ג בניסן תשע”ו, 08.04.2018) ב-היכל התרבות רחוב המכבים 5, על ידי עיריית פתח תקווה בשיתוף הפדרציה העולמית של יהדות מרוקו בראשות מר סם בן-שטרית, אשר יקיימו את חגיגות מימונה מרכזיות לכל המשפחה.

הפותחים:

ב”היכל התרבות” רח’ המכבים 5, בעיר פתח תקוה, קומה 1 – אולם מרגלית, יתקיים המופע המרכזי שיפתח את חגיגות המימונה המרכזיות בפתח תקוה “מצא אשה מצא טוב“.

חברי הפאנל;

★ ח”כ הרב אלי בן דהן-סגן שר הבטחון ★ עו”ד איתי שונשיין-סגן ראש העיר פ”ת ★ פרופ’ שמעון שטרית-לשעבר שר המדע,הכלכלה והדתות ★ ד”ר יהודה לנקרי-לשעבר שגריר ישראל בצרפת ובאו”ם ★ עו”ד עמי סביר-יועץ משפטי לפדרציה העולמית ★ מר ברוך מאירי-סופר ועיתונאי ★ הרצל ובלפור חקק-לשעבר יו”רים של אגודת הסופרים ★ מר אריה ימיני מנהל אגף התרבות ומנכ”ל היכל התרבות.

ינחה את הפאנל – רב שיח מר סם בן-שטרית. הפותח: עורך דין איתי שונשיין, סגן ראש העיר פתח תקווה. בתום האירוע, תפתחנה חגיגות המימונה המרכזיות במקום. בתכנית האמנותית יופיעו;

להקת שפתיים עם הסולן סמי לזמי
ריימונד אבוקסיס זמרת ארמון מלך מרוקו
שמעון רגב סטנדאפיסט (הכינו ממחטות!)

איציק ברוורמן ראש עיריית פתח תקוה
איציק ברוורמן ראש עיריית פתח תקוה

ראש עיריית פתח תקוה מר איציק ברוורמן; “העיר פתח תקוה מחבקת בחום את קהילת יוצאי מרוקו ומאחלת לבני הקהילה ולכל עם ישראל חג שמח! חגיגת המימונה היא חגיגה לאומית של ממש, המסמלת את אחדות העם, הפתיחות והסובלנות בקרב תושבי ישראל, בני כל קהילות ישראל וכל המגזרים.

מי ייתן וברוח החג נשכיל כולנו לגשר ולפשר. לקבל את האחר והשונה ולפעול למען אחדות העם. איחולי ברכה לבריאות, שגשוג ופרנסה טובה. תרבחו ותסעדו!

▼ברכת סגן ראש עיריית פתח-תקוה פתח תקוה עורך דין איתי שונשיין

“כמי שפועל רבות לקידום תרבות יהדות, מרוקו בפתח-תקוה בשיתוף הפעילים היקרים של הפדרציה בעיר, ולאור הקשר המיוחד שלי לקהילה זו. דומני, שחג המימונה כבר מזמן הופקע מידי יהדות צפון אפריקה והפך ליום חגו של עם ישראל כולו.

חגיגות המימונה נערכות השנה בסימן חגיגות ה – 70, להקמתה של מדינת ישראל, ואין דרך טובה יותר מלציין מועד חשוב זה בתולדות עם ישראל מאשר במסגרת חג המסמל קירוב לבבות, שכנות טובה וסובלנות בין קהילות ועמים.

ברצוני לברך את חברי הפדרציה העולמית של יהדות מרוקו, ואת כלל תושבי פתח-תקוה והסביבה בפרנסה טובה, פריון ובריאות טובה ואיתנה.

אל אירועי ומופעי המימונה, היום ומחר.

? תְרְבְּחוּ וּתְסָעדוּ.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן