יום הכיפורים | Yom Kippur שני ששון, דיאטנית קלינית תזונה | דיאטה

הכינו גופכם לצום יום כיפור | שני ששון, דיאטנית קלינית

העדר במתן נוזלים ואנרגיה לגופינו יוצרת מצב של חיסכון באנרגיה. גופינו ינסה לחסוך בכל פעילות מואצת של הוצאת אנרגיה על מנת לשמור על תפקוד המערכות החשובות. עקב כך, אנשים רבים יחושו במהלך הצום בעייפות ובחולשה◄מחקר שנעשה בבית חולים סורוקה בשיתוף אוניברסיטת בן גוריון; קיים סיכון גבוה ללידה מוקדמת במהלך הצום.
0
0
שני ששון, דיאטנית קלינית ב'סטודיו סי' הבחירה איך להכין את גופכם לצום יום כיפור | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
שני ששון, דיאטנית קלינית ב’סטודיו סי’ הבחירה איך להכין את גופכם לצום יום כיפור | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

בסוף השבוע הזה (יום שישי, ט’ בתשרי התשע”ח, ערב יום כיפור, תחילת השבת והצום 18:00) נכנס כולנו לזמן של חשבון נפש, נחשוב על השנה שעברה במטרה לשפר את הליכותינו לקראת השנה הבאה. יום כיפורים הוא יום שבו על פי המסורת, נחתם דינו של האדם והוא מתחיל כ”טבולה ראסה” את השנה החדשה.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק’ או בטוויטר.

צום יום הכיפורים נבדל משאר הצומות ביהדות כיוון שהוא נחשב כיום חג ולא יום המציין חורבן ואבל. מעבר לזמני התפילה בבית הכנסת, יום הכיפורים, כידוע,  הוא יום של צום שבו עם ישראל משנה פאזה מתנתק מהחומריות, מהגשמיות ומהיצרים הבסיסיים על מנת ליצור חיבור עם הנפש בצורה העמוקה והאמתית ביותר.

שני ששון, דיאטנית קלינית ב‘סטודיו C’ ה’רשת הנשית, המובילה בישראל לחיטוב, לעיצוב, לכושר ולהרזיה’ משיבה לשאלה מה קורה לגופנו בצום? כאשר אנו מנועים מלהכניס לגופינו מזון, תחול ירידה בסוכר המצוי בדם וגם הסוכר שנאגר בגופינו מבעוד מועד בארוחות הקודמות, יתפרק וינוצל לאנרגיה.

ישנם איברים בגוף כמו המוח וכדוריות הדם האדומות, אשר יכולים להשתמש רק בסוכר (גלוקוז) על מנת להתקיים. כאשר מתחילה להיגמר אספקת הסוכר, גופינו, יחל לפרק רקמת שומן ויחל לייצר גופיפי קטו, אשר מטרתם העיקרית היא להזין את המוח.

פירוק של רקמת השריר, יגיע רק לאחר זמן של ימי צום רבים, ולכן הסיכוי להגיע לפירוקו במהלך צום של יום אחד הוא נמוך מאוד.

העדר במתן נוזלים ואנרגיה לגופנו, יוצרת מצב של חיסכון באנרגיה. גופנו, ינסה לחסוך בכל פעילות מואצת של הוצאת אנרגיה על מנת לשמור על תפקוד המערכות החשובות. עקב כך, אנשים רבים יחושו במהלך הצום בעייפות ובחולשה.

כמו כן, קיימות אוכלוסיות בסיכון אשר רגישות למצב של צום בהשוואה ליתר האוכלוסייה. דוגמא לכך היא קשישים ונשים בהריון, אשר מצויים בסיכון רב יותר להתייבשות.

 מחקר שנעשה בבית חולים סורוקה בשיתוף אוניברסיטת בן גוריון; קיים סיכון גבוה ללידה מוקדמת במהלך הצום

ממחקר שנעשה בבית חולים סורוקה בשיתוף אוניברסיטת בן גוריון נמצא, כי קיים סיכון גבוה ללידה מוקדמת במהלך הצום. הסיבה לכך היא ככל הנראה, הורמון אשר מופרש על מנת להוריד את כמות השתן ולמנוע התייבשות, הורמון זה דומה להורמון אחר המאותת לגוף, כי “הגיע הזמן ללדת” ולכן הגבלת נוזלים, עלולה לעודד צירים ואף לידה מוקדמת. עוד נאמר במחקר, כי מידי שנה חלה עלייה של כ-8% (אחוזים) במספר הלידות ביום כיפור וביום שלאחריו לעומת שאר ימות השנה.

על מנת לעבור את הצום על הצד הטוב ביותר הקפידו על מספר כללי בסיס לפני צום יום הכיפורים ולאחריו;

  1. שתו מים לאורך כל היום לפני כניסת הצום. הקפידו על כוס מים מדי שעה על מנת למנוע התייבשות במהלך הצום עצמו.
  2. אל תחכו לארוחה המפסקת על מנת לאכול. אכלו לאורך כל היום ארוחות קטנות.
  3. אכלו דברים משביעים במהלך היום, ובעיקר בארוחה המפסקת – שומנים כמו טחינה, אבוקדו ואגוזים, פחמימות מורכבות כמו לחם מקמח מלא, אורז מלא וקטניות. הוסיפו לארוחה גם ירקות אשר מכילים כמות נוזלים גבוהה וחלבון מן החי כמו עוף או בשר – כל אלו עשויים לסייע לתחושת שובע לזמן ארוך.
  4. הימנעו ממזון מלוח ומשתיית משקאות המכילים קפאין על מנת להוריד את תחושת הצמא והצורך בביקור תכוף ב-שירותים.
  5. יש לשבור את הצום עם ארוחות אשר אין בהן כמויות גדולות של שומן על מנת להקל על תהליך העיכול שמתארך כאשר אוכלים כמויות גדולות של מזונות שומניים – ניתן לאכול מרק, לחם, ביצים ועוף רזה.

גמר חתימה טובה!

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן