טור בר-דעה של קובי ברדה

החל המפץ גדול במזרח התיכון וכעת שינוי הרכב ממשלת ישראל

לטעמי, התרחיש היותר סביר, יהיה הפסקה מיידית של התמיכה בחמאס וב'אחים המוסלמים'. לקטארים, יש פשוט יותר מדי מה להפסיד ◄האפקט הזה ישפיע על מרחב התימרון של הממשלה, ומכאן גם על הרכבה. השאלה היא לא האם תשנה הממשלה את הרכבה, אלא מתי ועם מי? זה נכון שהמועמדות של מפלגת העבודה, עם היושב ראש החדש או הישן שלה, מיד לאחר הפריימריז, נראת כמעט כמו המובן מאליו.
0
0

העולם התעורר היום לחדשות מסעירות , הברית הסונית המתונה (סעודיה,מצרים, בחריין ואיחוד האמירויות) הודיעו על ניתוק היחסים הדיפלומטים עם קטאר. הידיעה הזאת פותחת בשעה זו את אתר ynet ולא בכדי…
על פי ההודעה, הסגלים הדיפלומטים, יפונו תוך 48 שעות,  המרחב האווירי נסגר בפני תנועת מטוסים מ-קטר, נחסמו המעברים היבשתיים אל סעודיה ואזרחים קטרים, יגורשו ממדינות אלה.

רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן נעיםבפייסבוקאו בטוויטר.

הקוראים של בלוג זה, קראו עוד ביום חמישי-שישי את הידיעה; עתיד לוט בערפל על בידוד קטר מצד טראמפ והציר הסוני ויכלו לצפות לאן הולך החזון של מזה”ת של טראמפ. עוד בביקור ראש הממשלה בוושינגטון, ב – 16.2.17, הוצגה הפרשנות לדרך בה יקדם הנשיא טראמפ את חזונו למזה”ת. בקליפת האגוז, הפתרון המוצע יהיה פתרון אזורי, שישען על ציר המדינות הסוניות החשובות במרחב וכנגד איראן. הציר יכלול את ירדן- מצרים- סעודיה- מפרציות כפטרון פלשתינאי ביחד עם ישראל ובחסות אמריקאית.

 לשבירה לכיוון איראן?

הפעלת הלחץ המסיבי של המדינות על קטאר, יכול לעורר אחד משני תרחישים אפשריים;

  • הראשון והיותר הגיוני – הפסקת התמיכה באחים המוסלמים והחמאס.
  • השני  (והפחות הגיוני)  – שבירה לכיוון איראן.
הנשיא דונלד טראמפ ואמיר של קטאר, שייח 'תמים בן חמד אל-תני
הנשיא דונלד טראמפ ואמיר של קטאר, שייח ‘תמים בן חמד אל-תני

 מעורבותה של קטאר בתמיכה בטרור ברחבי העולם, יעלו נגדה צעדים נוקשים

לטעמי, התרחיש היותר סביר, יהיה הפסקה מיידית של התמיכה בחמאס וב’אחים המוסלמים‘. לקטארים, יש פשוט יותר מדי מה להפסיד. לראייה, מיד לאחר ההודעה על הניתוק, התרסקה הבורסה בקטאר ב – 8%. המדובר באיום חמור ביותר על יציבות המשטר של משפחת אל-ת’אני.

  לקטארים, יש פשוט יותר מדי מה להפסיד. 

חשוב להבין, קודם כל ולפני הכל את התמיכה האמריקאית ובראשה, בסיס חיל האוויר אל חודיד (Al Udeid Air Base) שליד דוחא. דובר הבית הלבן, כבר אמר, כי ישנן חקירות מתמשכות בנוגע למעורבותה של קטאר בתמיכה בטרור ברחבי העולם, וכי יינקטו נגדה צעדים נוקשים.

מעבר לכך, כל החשיפה של קטאר לעוינות של הציר הסוני ובהתחשב בגודלה הננסי, ולאור העובדה, כי היא הצליחה לגייס את האירוח של אירועים בין לאומיים גדולים (ובראשם המונדיאל ב- 2022), יכריחו אותם “לשלם מחיר” , ולזנוח את תמיכתם בציר העויין באופן מיידי.

  קריסה טוטלית של תנועת החמאס?

כבר בסיור של הנשיא טראמפ לפני כשבועיים ובפני מנהיגי העולם הערבי-סוני, הכריז הנשיא על תנועת החמאס כ-“תנועת טרור“. היה זה הצעד המקדים לשאר הצעדים שמגיעים לאחר מכן. היום כבר החלו הגירושים של 6 בכירים מהחמאס מקטאר ובהם: סאלח אל-עארורי, שאחראי על הקמת חוליות צבאיות של חמאס בגדה המערבית ומוסא דודין שפעל להכוונת פיגועים נגד יעדים ישראליים, הם שני חברי חמאס, שנאלצו לעזוב את קטאר בהתאם לדרישתה.

החמאס, חי מההקצבות של ממשלת קטאר, הפסקת התמיכה הכספית של קטאר, שנאמדת בלמעלה מ- מיליארד דולר לאורך השנים, תביא לקריסה טוטלית של תנועת החמאס, הנמצאת במצוקה תקציבית קשה וחוסר יכולת לשלם משכורות למנגנון או לממן את הפקת מים והחשמל.

ניתוק היחסים הדיפלומטים עם קטאר בכותרות אתרי האינטרנט
ניתוק היחסים הדיפלומטים עם קטאר בכותרות אתרי האינטרנט צילום מסך אתר ynet

התוצאה של ניתוק הצינור הכלכלי, יכול להביא לסוג של העברת שילטון או שיתוף פעולה במסגרת ממשלה עם תנועת הפת”ח.

  השאלה היא לא האם תשנה הממשלה את הרכבה, אלא מתי ועם מי?

האפקט הזה ישפיע על מרחב התימרון של הממשלה, ומכאן גם על הרכבה. השאלה היא לא האם תשנה הממשלה את הרכבה, אלא מתי ועם מי?

זה נכון שהמועמדות של מפלגת העבודה, עם היושב ראש החדש או הישן שלה, מיד לאחר הפריימריז, נראת כמעט כמו המובן מאליו.

אני לא שולל הפתעה מוקדמת יותר, עם החלטה של ציפי לבני וחברי תנועתה להוות “כח חלוץ” בכניסה אל ממשלת ישראל כשרת החוץ והאחראית על ניהול המשא ומתן על ההסכם האזורי.

0
0



אודות הכותב

קובי ברדה

קובי ברדה הוא מומחה לגאו-אסטרטגיה והשפעת פוליטיקה אמריקאית על יחסי החוץ. מלגאי של קתדרת חייקין לגאואסטרטגיה. ברדה חוקר את התפתחותן של תנועות עממיות פוליטיות (Grassroots Movments) וכדוקטורנט בחוג להיסטוריה כללית של אוניברסיטת חיפה, עבודת הדוקטורט שלו עוסקת באופן הקמתה של השדולה האוונגלית למען יחסי ישראל–ארצות הברית, כאשר לפני כן השלים בהצטיינות כתיבת תזה על הקמתה של איפא"ק.

בעל משרד "בר-דעה" אסטרטגיה שיווקית • ‏‎Spokesperson‎‏ ב-‏מנהלת הליגות לכדורגל- IPFL‏ • בעלים‏ ב-‏בר-דעה אסטרטגיה שיווקית‏ • ‏דובר העירייה‏ לשעבר ב-‏עיריית נתניה‏ • ‏סגן דובר‏ לשעבר ב-‏עיריית תל-אביב-יפו‏ • ‏דובר‏ לשעבר ב-‏כנסת ישראל (ח"כ קולט אביטל)‏ • ‏יו"ר אגודה‏ לשעבר ב-‏אגודת הסטודנטים האקדמית ת"א-יפו‏ • למד ‏מדעי המדינה וסוציולוגיה‏ ב-‏‎Tel-Aviv Academic College‎‏ • למד ב-‏אורט רמת יוסף‏ • למד ב-‏קוגל חולון‏ • גר בעיר ‏חולון‏ • נשוי ל‏מיכל פרנקו-ברדה‏.

המוטו; "כל עוד אנחנו מאמינים במטרה שלנו ויש לנו רצון ברזל לנצח, הניצחון לא יחמוק מידנו". וינסטון צ'רצ'יל.

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן