חדשות בריאות

דיאלוג מציל חיים: קורס ערבית למתנדבי מדא בירושלים

30 מעובדי ומתנדבי מרחב ירושלים של מגן דוד אדום, החלו בלימוד השפה הערבית במטרה לגשר על פערי השפה שבין חלקי העיר ולהעניק טיפול רפואי טוב יותר לתושבי מזרח העיר ◄ אלי בין, מנכ"ל מד"א; "אני גאה במתנדבים ובעובדים שפועלים כל העת לטיפוח ולהתקדמות במתן הסיוע הרפואי ברחבי הארץ ובעולם ואשר בוחרים מדי יום לשים כנר לרגליהם את הצלת החיים, לכל אדם באשר הוא".
0
0
דיאלוג מציל חיים: קורס ערבית למתנדבי מגן דוד אדום בירושלים | צילום: דוברות מדא
דיאלוג מציל חיים: קורס ערבית למתנדבי מגן דוד אדום בירושלים | צילום: דוברות מדא

ירושלים ידועה בהיותה עיר מעורבת ומורכבת מבחינת האוכלוסייה – הצד המזרחי שברובו לא יודע עברית, לעומת הצד המערבי שברובו לא יודע ערבית. מציאות מורכבת זו יצרה בסיס קשה לעובדי ומתנדבי מד”א במרחב ירושלים אשר נאלצים מדי יום להתמודד ולגשר על פערי השפה במטרה להציל חיים בעת אירועי חירום. בניסיון לעזור למתנדבי ועובדי מגן דוד אדום הירושלמים לגשר על פערי השפה, שמקשים בדרך להצלת החיים, החל בחודש האחרון קורס ערבית מדוברת ל-40 ממתנדבי ועובדי התחנה.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

הקורס, שיצא לדרך ביוזמתו של זיאד ג’אדלה, חובש רפואת חירום המתנדב במגן דוד אדום ירושלים, מתקיים פעם בשבוע במשך כל שנת הלימודים האקדמאית בהובלת עמותת “דיאלוג ירושלמי“. חזון העמותה הוא הרחבת אפשרויות השיח בין שני חלקי העיר, בדגש על הכרה משותפת של השתי השפות המדוברות בה, עברית וערבית, והרחבת אפשרויותיהם של המתגוררים בעיר להשתמש בהן, בדגש על מצבים חיוניים. אחד הפרויקטים אותם מפעילה העמותה הוא פרויקט “מגן דוד אדום – מדברים ערבית” שמטרתו לימוד השפה

הערבית לעובדי ומתנדבי מגן דוד אדום. פרויקט זה הוקם על רקע הקשיים בהם נתקלים צוותי מדא בבואם להעניק לתושבי מזרח ירושלים סיוע רפואי, זאת על רקע אי ידיעת השפה הערבית, ואי ידיעת השפה העברית מצד אלו הנזקקים לטיפול. הפרויקט מקיים סדרת שיעורי בסיס בערבית מדוברת, בשילוב תכנים רלוונטיים מעולם הרפואה אשר מקנים לחובשים ולפאראמדיקים של מגן דוד אדום, כלים בסיסיים במתן טיפול רפואי לדוברי ערבית. זוהי השנה הראשונה לפרויקט במסגרתו פועלת קבוצה אחת המונה 40 תלמידי רמת בסיס ו-4 מדריכות המעבירות את השיעורים.

רכזת הקבוצה מטעם עמותת ‘דיאלוג ירושלים’ הגב’ דועאא, מציינת את החשיבות בלימוד צוותי מגן דוד אדום אשר באמצעות השפה יש בידיהם להעניק טיפול רפואי מיטבי, בייחוד עבור תושבי מזרח ירושלים שרובם אינם יודעים עברית; “יש צורך רב באנשי הרפואה שאכפת להם מהאוכלוסייה הירושלמית כולה ורוצים להיות נאמנים למקצועם ולעזור במידת הצורך” ומוסיפה, כי; “במובן הרחב הכרת השפה של האחר פותחת דלת להכיר תרבות חדשה ותורמת ליצירת אוירה נעימה בין הצדדים”.

מדובר בקורס מעניין וחוויתי, אבל בעיקר מציל חיים”

בתחנת מגן דוד אדום ירושלים, מעידים על החשיבות הרבה של הסדנה – בקורס משתתפים פאראמדיקים וחובשים המתנדבים ועובדים במרחב ירושלים של ‘מדא’ ולומדים ערבית ברמת הפרקטיקה. הקורס עוזר ליצור בסיס למשתתפים לתקשר עם האוכלוסייה הערבית בירושלים בעת שהם נקראים לטיפול ב-מצבי חירום רפואיים. כמו כן, במסגרת הקורס עתידים המשתתפים לערוך סיורים במזרח העיר ולהגיע לבתי הספר הערבים במטרה לגבש את האוכלוסיות ולהבין את אורח החיים של האוכלוסייה הערבית, כך שייווצר מאגר ידע בקרב כל מתנדב אשר יכול בעתיד לעזור לו בהבנת סיטואציות רפואיות ואף להוביל להצלת חיי אדם טובה יותר בקרב האוכלוסייה הערבית.

זיאד ג’אדלה, חובש רפואת חירום המתנדב במגן דוד אדום ירושלים ויוזם הקורס: “אני גאה לומר שכלל המשתתפים בקורס נהנים, לומדים ושמחים על עצם קיום הקורס.  ישנה הבנה מוסכמת בין כולם כי הבסיס למתן טיפול רפואי נכון ומציל חיים מתחיל במידע שהמטפל יודע ולשם כך נחוץ דיאלוג בין המטפל והמטופל שמבוסס על שפה משותף. אני מקווה כי הקורס יעזור לגשר על פערי השפה ויעזור לצוותי מדא בקשר עם מטופלים במזרח העיר”.

חובשת רפואת חירום ונהגת אמבולנס מדא המשתתפת בקורס הערבית, הגב’ ענת אורן: “מדובר בקורס מעניין וחוויתי, אבל בעיקר מציל חיים. מחוויה אישית אני יכולה להעיד, כי במהלך הקורס למדנו על תקשורת עם חולים סוכרתיים בערבית וכבר באותו שבוע הוזנקתי במהלך המשמרת לחולה ערבי אשר חולה בסוכרת וכשהגעתי אף אחד מבני המשפחה לא ידע עברית בסיסית. כל הטיפול התבסס על המשפטים – שאלות ותשובות – שלמדנו בקורס בערבית וללא ספק היכולת הזו לתקשר אתו סייעה רבות להציל את חייו. כפי שהעדתי בפני המדריכים – הכי מרגש בעולם להגיע במשמרת למטופל סוכרתי שיודע רק ערבית ולהצליח לגבור על המכשולים ולהציל אותו”.

מנהל מגן דוד אדום מר אלי בין: “במטרה לשמור על חיי אדם מגן דוד אדום פועל כל העת ובכל מקום. בערים, כגון; ירושלים נוצרה סיטואציה מורכבת, בשל פערים תרבותיים בין חלקי העיר המתבטאים בעיקר בקושי לנהל דיאלוג המבוסס על שפה משותפת. יוזמת המרחב לפעול לצמצום פערים אלו על ידי מתן קורס שפה בסיסי למתנדבי ועובדי הארגון, הנה מבורכת ואין ספק, כי תעזור בהצלת חיים.

אני גאה במתנדבים ובעובדים שפועלים כל העת לטיפוח ולהתקדמות במתן הסיוע הרפואי ברחבי הארץ ובעולם ואשר בוחרים מדי יום לשים כנר לרגליהם את הצלת החיים, לכל אדם באשר הוא. אני מאחל המשך עשייה משמעותית ופורה לכולם”.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן