אוכל טריפוליטאי חג פּוּרִים פורים מתכונים

דֶבְּלָה | בצק עלים, אשר נשות יהדות לוב נהגו להכין לחג פורים

מרדדים כל כדור בצק במכונה המיוחדת לרידוד בצק בשלבים השונים, בכל פעם מהשלב של העובי הגדול ביותר ועד לשלב של העובי הקטן ביותר, עד לקבלת משטח רצועה של בצק דק וארוך וברוחב של כ-12 ס"מ, כאשר למניעת הידבקות מפזרים בכל שלב מעט קמח ◄טיפ; "נראה יפה מאוד. לפני הרדוד במכונה, אני מפזרת קרונפלור שעוזר לפתיחת הבצק הרבה יותר טוב מקמח. הבצק, נפתח דק עם הקונפלור".
0
0
דבלה | עלי בצק בדבש | אשר נהגו ונוהגות נשות יוצאות יהדות לוב, להכין לרגל חג פורים.
דבלה | עלי בצק בדבש

פורים החג היפה והשמח, כבר ממשמש ובא וזה הזמן ממש להתכונן עם חלאוות’ (מגדנות) לחג. כסיפתח, מתכון ל-דבלה (עלי בצק בדבש) אשר נהגו ידעניות הבישול בעולם הלא הן קשישות העדה של יהדות יוצאי לוב, להכין לקראת החג השמח והמקסים. 

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

המתכון להכנת דֶבְּלָה | דבלא, המובא באדיבות יעקב חג’ג’-לילוף מאתר לבלוב‘ – מורשת יהדות לוב, הארגון העולמי של יהודים יוצאי לוב, הינו תאגיד א-פוליטי המהווה עמותת גג פדרטיבית לכל הארגונים של הקהילות היהודיות יוצאות לוב.

משנכנס אדר מרבין בשמחה – שמחה המורגשת במיוחד אצל הילדים, בהכנת צלם דמותו של המן, לשרפתו בפורים
הנשים טרודות בהכנת דברי מתיקה לחג (כמו “מקרוט“, “דבלא“, כעכים, “כעך מלבס” ו”בוריק בלוז” וכו’), אשר נקראו “חלאוות’ פורים“;

בשבת לפני פורים, היה נהוג ללמוד, בכמה בתי-כנסת, את מגילת אסתר עם תרגום בערבית;

בקריאת המגילה בפורים, הקורא נוהג להכות באצבעו על המלה “המן“, בהגיעו למלים “המן הרע הזה“. בהגיע הקורא במגילה לפסוקים: “איש יהודי“, “בלילה ההוא“, “ויאמר חרבונה“, “ומרדכי יצא מלפני המלך“, “ליהודים הייתה אורה ושמחה“.

ובסיום קריאת המגילה, מוחאים המתפללים כפיים והילדים מקימים רעש גדול, ברקיעת רגליים וברעשנים;

לאחר תפילת מנחה בערב פורים נוהגים לתת מעות פורים לילדים, במעות אלו שיחקו הילדים במשחקי מזל, שביום זה, בניגוד ליתר ימות השנה, הותר לילדים לשחק; 

בפורים, כמו כל עם ישראל, נוהגים לקיים מצוות “משלוח מנות“, כאשר האמהות הקפידו לשלוח מן ה”חלוואת” לבנותיהן הנשואות (סנה); 

בלילה השני של החג, שנקרא “ליל סעודת פורים“, רבים נהגו לבקר איש את רעהו, מבית לבית, התכבדו במאכלים ובמשקה חריף וטעמו מן ה”חראיימי” המפורסם של נשות יהודי לוב (תבשיל של דג ברוטב חריף במיוחד).”

█ מתכון דבלה  (דבלא) | עלי בצק בדבש לחג פורים

חומרים לפרח הבצק;

  • 6 ביצים,
  • קמח,
  • 1 כף שמן,
  • שמן לטיגון עמוק,
  • מכונה מיוחדת לרידוד בצק.

אופן הכנת פרח הבצק;

טורפים בקערה הביצים, מוסיפים כל פעם מעט קמח ולשים היטב עד קבלת בצק אחיד מוקשה הנוח לרידוד, קורצים ולשים מהבצק כדורים בגודל אגרוף.

מרדדים כל כדור בצק במכונה המיוחדת לרידוד בצק בשלבים השונים, בכל פעם מהשלב של העובי הגדול ביותר ועד לשלב של העובי הקטן ביותר, עד לקבלת משטח רצועה של בצק דק וארוך וברוחב של כ-12 ס”מ, כאשר למניעת הידבקות מפזרים בכל שלב מעט קמח.

מכל רצועת משטח הבצק שהתקבל חותכים רצועות באורך של כ-50 עד כ-60 ס”מ ומפזרים על שולחן לייבוש עד לטיגון.

כל רצועת בצק מטגנים בשמן עמוק, תוך כדי גלגול, בעזרת מזלג, עד קבלת מעין פרח בצק מגולגל בצבע זהוב. מוציאים ומכניסים למסננת עד לצינונם.

* (לפנים, כאשר לא הייתה מכונה לרידוד הבצק, היו מחלקים הבצק למספר חלקים, מרדדים במערוך על משטח מקומח כל חלק לעלה רחב ודק מאוד. חותכים בסכין רצועות ברוחב של כ 12-10- ס”מ ובאורך של כ- 40 ס”מ ומפזרים על שולחן לייבוש עד הטיגון).

חומרים למי דבש;

  • 1 ק”ג סוכר,
  • 3 כוסות מים,
  • חצי לימון קטן טרי,
  • מעט זאהר (לא חובה),
  • 100 גר’ שומשום קלויים מעט (לקישוט).

אופן הכנת מי הדבש;

מערבבים היטב הסוכר והמים; סוחטים למי הסוכר החצי לימון ומשליכים הקליפה פנימה; מבשלים על להבה בינונית, כ- 20 דקות, עד שהסירופ נהיה סמיך מעט ובצבע זהבהב, ומורידים מן הלהבה.

אופן ההכנה הסופי;

טובלים הדבלה המטוגנת במי הדבש ומכניסים למסננת, מניחים על מגש עם פרגמנט ומפזרים מלמעלה מעט שומשום.

טיפ של הגולשת הגברת רבקה ברדה מהעיר בת ים בדף הפייסבוק; “נראה יפה מאוד. לפני הרדוד במכונה, אני מפזרת קרונפלור שעוזר לפתיחת הבצק הרבה יותר טוב מקמח. הבצק, נפתח דק עם הקונפלור“. 

■ תודה ל-נונה מרי חג’ג’-לילוף לבית פלח-קיש; נונה מלכה חג’ג’-לילוף לבית בן-עטיה תודה לעדנה חג’ג’-לילוף לבית ארץ-קדושה; מלכה צרור לבית חג’ג’-לילוף, תודה למר יעקב חג’ג’ לילוף על שיתוף המתכון!  חג פורים שמח.
0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן