גינה גינון ראובן אורן

גינה בחורף, המומחה ראובן אורן, משיב: מה לזרוע ולשתול

איך מתנהגת הגינה האורגנית בחורף? כל מה שאתם צריכים לדעת; מה אנו רואים? מה מריחים? איך הצמחים מתנהגים בעונת חורף? מה חשוב לעשות בחורף ל’מדשאה’? מנהל פורום "גינון אורגני ואקולוגי" של פורטל כאן נעים (kanisrael.co.il), מר ראובן אורן, מגיש הסבר, מידע, טיפים; מתי ומה לזרוע, מתי ומה לשתול? מתי לזרוע, מתי לשתול? בחורף למה זקוקים עצי הפרי שלכם דווקא בחורף? ואיך יהיו הירקות שלכם, נקיים יותר, טעימים יותר ובריאים יותר בגינה (גינה אורגנית).
0
0
גינה בחורף, המומחה ראובן אורן, משיב: מה לזרוע ולשתול
גינה בחורף, המומחה ראובן אורן, משיב: מה לזרוע ולשתול

וְנָתַתִּי גִשְׁמֵיכֶם בְּעִתָּם וְנָתְנָה הָאָרֶץ יְבוּלָהּ וְעֵץ הַשָּׂדֶה יִתֵּן פִּרְיוֹ (ויקרא פרק כ”ו, פסוק ד’). חלף הקיץ הארוך והלוהט. גם הסתיו הסתיים. לכאורה, אנו כבר בחורף, אך הגשמים המרווים, עוד מתמהמהים. והגינה אוהבת גשם. הרבה יותר ממטרות או מתזים או טפטפות. כי הגשם מרווה את כל האדמה, בצורה אחידה, להבדיל מטפטפות המתמקדות על האזור תחתיו הן פרושות.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

כשכל האדמה רטובה וספוגת מים, היא מתחילה להתעורר! כן, ההתייחסות ה‘אורגנית’ לאדמה, אמורה להיות כאל.. ישות סימביוטית אדירה, החיה ונושמת ובתוכה אינסוף תהליכים מורכבים המתרחשים ברמות הביולוגיות, הכימיות והביוכימיות. חיידקי האדמה, מתעוררים מתנומתם היבשה, מתחילים להתרבות במהירות ומענגים אותנו בריח המיוחד והמהביל שאנו קוראים לו; ‘ריח של גשם ראשון’ אותו ריח שכולנו מתבשמים ממנו ומחייכים יחד עם כל היצורים.

לאחר הגשם אנו מתחילים לראות גם תלוליות זעירות – השלשולים התעוררו! מתחילים לחפור מחילותיהם באדמה הלחה, לבלוע אדמה, לעכל ממנה חומר אורגני ולפלוט את אותן תלוליות חדשות המכילות גם; ‘הוּמוּס’ אותה רַקְבּוּבִית שהיא עפ”י ויקיפדיה, מעין סך החומרים האורגניים המצויים בקרקע אשר הגיעו לנקודה יציבה ממנה לא ימשיכו להתפרק. הומוס ממוצע מכיל יסודות חיוניים לצמחים, כגון; ברזל, אשלגן, חנקן, זרחן ומנגן, בעל חומציות נייטרלית, מכיל אנזימים ובקטריות המועילים לצמחים ומכיל ריכוז גבוה של חומצות הומיות ופולבית. חומרים אלה, כידוע, הכרחיים לקיומה של אדמה פורייה, ממנה יכולים צמחים וגידולים חקלאיים לשאוב את המרכיבים הנחוצים לשגשוגם. הומוס, יכול להישאר בקרקע במשך מאות ואלפי שנים.

ה’שלשולים’ מאווררות את האדמה, מתחחות אותה ומאפשרות למים לחלחל לעומק ובו בזמן גם מעלות הומוס למעלה ומדשנות, בחומצות הומייות, את שכבת האדמה העליונה שדי הידלדלה בגידולי הקיץ האחרונים. מרימים ראש גם נבגי פטריות שהוצנעו בתוך האדמה, מתעוררים ומתחילים בתהליך סימביוטי נפלא הקרוי; ‘מיקוריזה‘ – (מיקו פטריה, ריזוס שורשים). צורת חיים זו, מבצעת כמה וכמה תהליכים מיטיבים באדמה שלנו – נלחמת ומשמידה ‘נמטודות’, אותן תולעים מיקרוסקופיות הפוגעות בשורשי הצמחים ונצמדת לשורשי הצמחים כמו ‘זקן לבן’ ובכך מגדילה את שטח הפנים של השורשים ומסייעת להם לקלוט חנקות מהאדמה.

█ מתי לזרוע, מתי לשתול?

סבלנות היא מילת מפתח ראשונית בעבודת האדמה. ובנוסף, העיתוי הנכון שלנו, מול האדמה המתעוררת.  אז, אין תאריכים קלנדריים אחידים לזריעה ושתילה. כל אחת ואחד, גרים באזור גאוגרפי שונה, מבחינת לחות, גובה, סוג אדמה וכמובן, גשמים.

חכו לגשם ראשון, שירטיב היטב את אדמתכם ובינתיים, ישנן שתי אפשרויות;

  1. למצוא משתלה טובה המשווקת שתילי ‘ירקות חורף’ ולרכוש שם שתילים שאתם רוצים לגדל. את השתילים הללו, שמרו אצלכם בגינה (בתנאים דומים לאלו שהיו במשתלה!) וחכו לחורף ולגשם.
  2. התחילו כבר כעת להנביט זרעים של ירקות חורף. בנו לכם ‘מנבטה’ וזרעו בה את הזרעים. ב’מנבטה’ שהיא ‘סביבה המנותקת מהסביבה’, הנביטה מהירה יותר מהנביטה באדמת הגינה. גדלו לכם שתילים בוגרים ואותם שתלו באדמה שקיבלה כבר גשם.

עדיף להעביר לאדמת הגינה, שתילים בוגרים (‘בוגרים’ – עם 2 זוגות של עלים ובית שורשים מפותח). קליטתם תהיה מהירה יותר ובטוחה יותר.  צמחים בוגרים יתחברו מהר לאדמה.

חשוב לזכור – התהליך פשוט ואלמנטרי, בזרעים או בשתילים – בשלב הראשון יוצא שורשון למטה, מתחפר באדמה, טועם אותה ומתחיל להעמיק ולהתפרש לצדדים. רק לאחר שהתחבר היטב לאדמה, עולה למעלה הנבט שמעלה אתו את 2 חלקי הזרע השמנמנים, המשמשים כ’מחסן מזון’ ראשוני לאנרגיה הדרושה להצמחת השורשונים.

2 חלקי הזרע, מתרוקנים והופכים לזוג ‘עלים פסיגיים‘ המתחילים לתפקד כעלים ראשונים מבחינת ביצוע ‘פוטוסינתזה’ עבור הצמח – עלים פסיגיים אלו, שונים לחלוטין מהעלים האמתיים שיהיו בהמשך על הצמח.  בהמשך, כשזוג עלים אמתיים ראשון, יצאו ויתפרשו, העלים הפסיגיים יתנוונו וימותו.

█ מה לזרוע? מה לשתול?

כמובן ש’ירקות חורף’.  לא עגבניות או מלפפונים או פלפלים או דלועים למיניהם – הם ‘ירקות קיץ’. וגם לא ‘צמחי תבלין’ – הם אוהבים ודורשים הרבה שמש ואור לצורך ביצוע פוטוסינתזה מסובכת של ייצור שמנים אתריים – טעם וריח.

‘ירקות חורף’ – כל ה‘אשרושים’ – אותם ירקות שאנו אוכלים את שורשיהם המעובים – סלק, גזר, לפת, צנון, צנונית, קולורבי…  וכמובן בצל – ‘בצל ירוק’ ו..’בצל יבש’ שהם למעשה אותו צמח, רק תלוי כמה זמן הוא נשאר באדמה.

וכמובן תפוחי אדמה

מירב עשבי התיבול – סלרי, פטרוזיליה, כוסברה, מנגולד(ירוק), סלרי עלים(אדום)

כרוב, כרובית, ברוקולי – בכרובית ובברוקולי, אנו אוכלים את התפרחות, הניצנים והגבעולים של התפרחות לפני שהחלו לפרוח.

חסה לסוגיה הרבים

וכמובן, קטניות – סוג גידול טעים, בריא וגם חשוב לגינה, כי הקטניות בעלות אפיון מיוחד! קולטות כמויות גדולות של חנקן מהאוויר ומטמיעות אותו בקרקע.

לא, אין כל צורך בהוספת דשנים לקרקע, לאדמה שלכם, כי:

  • אינכם יודעים אם חסרים מינרלים וכמה.
  • אדמה אורגנית, לא צריכה דשנים. רק זכרו להשיב לאדמה את השאריות והגזם – שום דבר אורגני, לא יוצא מהגינה שלכם. וזהו.
  • אם האדמה שלכם ראשונית, אדמה שהניח הקבלן בבית החדש שלכם, פשוט רעננו אותה, מהבחינה האורגנית עם מנה טובה של קומפוסט – שכבה של כ 5 ס”מ קומפוסט על האדמה ואז, להפוך את האדמה ולהצניע הקומפוסט בתוכה. הקומפוסט מכיל הרבה חומרים אורגניים (ומעט מאוד מינרלים זמינים לצמחים) והוא יהפוך האדמה למקום חביב על יצורי האדמה הסימביוטיים ש’יעירו’ את האדמה שלכם שתתחיל לחיות ולהניב לכם ‘מאה שערים’.

חורף נעים לכולכם,

ראובן אורן.

__________

0
0



אודות הכותב

ראובן אורן

* הכותב הוא ראובן אורן, מומחה בתחומו ומנהל פורום גינון אורגני ואקולוגי בפורטל כאן נעים.

3 Comments

  • שלום ראובן,
    אודה לך מאוד אם תדריך אותי בגידול תות שדה.

  • היי יוסי ומועדים לשמחה

    עניתי ישירות למייל שלך, כי.. לצורך דיאגנוזה מיטבית, רצוי תמונה או שתיים של העץ
    בכל מקרה, הנה תגובתי:

    ‘פירות נפערים’ – מבין שהכוונה ל’פיצוצים’ בפירות..

    זה עניין פשוט. השקייה לא יציבה ועקבית של העץ (“קפיצות” בהשקייה) וייתכן גם שימוש בדשנים מיותרים!

    שים לב שהפירות המפוצצים, הינם בעיקר בצד דרום של העץ, הצד המקבל את מירב השמש

    עוד?

    צלם לי את העץ, תמונה כללית מרחוק, תמונה מקרוב של הגזע באדמה ו.. תמונה של אחד מהפירות.

  • ראובן
    חג שמח
    על עץ הלימון,הפרות נפערים……
    תוכל לומר לי,איך פותרים הבעיה???
    והאם ניתן להשתמש בפירות אלה או אחרים מעץ זה???
    תודה על תשובתך
    יוסי

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן