צבא | משטרה | ביטחון

בהתרסקות מסוק אפאצ’י נהרג טייס וטייס שני נפצע קשה

בתאונה בבסיס חיל-האוויר רָמוֹן, נהרג רב סרן מיל') דודי (דוד) זהר, טייס במילואים. הטייס הנוסף נפצע באורח קשה ופונה לבית-החולים ◄ההתרסקות, כנראה, עקב תקלה טכנית, עליה דיווח, צוות המסוק, מספר דקות לפני הנחיתה ◄מפקד חיל-האוויר, האלוף אמיר אשל, הורה על הקמת צוות מומחים לחקירת נסיבות אירוע ההתרסקות המסוק בבסיס חיל-האוויר רָמוֹן ◄ מערך מסוקי האפאצ'י ('פתן') קורקע עד לסיום התחקיר.
0
0
רב סרן (מיל') דודי (דוד) זהר, טייס במילואים של מסוק אפאצ'י שנהרג בהתרסקות, טייס שני נפצע קשה בבסיס חיל-האוויר רָמוֹן | צילום אתר חיל האוויר | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
רב סרן (מיל’) דודי (דוד) זהר, טייס במילואים של מסוק אפאצ’י שנהרג בהתרסקות המסוק בבסיס רָמוֹן | צילום: אתר חיל האוויר | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

רב סרן (מיל’) דודי (דוד) זהר, טייס במילואים, בן 43, תושב חיפה, נִסְפָּה וקצין נוסף נפצע באורח קשה מאד בהתרסקות מַסּוֹק קרב מסוג “פתן” בבסיס חיל-האוויר רָמוֹן, אמש (שני, ט”ו באב, תשע”ז). הודעה על האסון נמסרה לבני המשפחה. הטייס השני במסוק, סגן בשירות סדיר, שנפצע באורח קשה, פונה לקבלת טיפול רפואי ב”בית החולים סורוקה”בעיר באר שבע כשהוא מורדם ומונשם.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק’ או בטוויטר.

חיל האוויר, הודיע, כי התאונה התרחשה בעת גיחת אימון שגרתית של מטוס מסוג “פתן” (אפאצ’י) מ‘טייסת מגע הקסם’ שהסתיימה בהתרסקות על מסלולי בבסיס חיל-האוויר רָמוֹן (המוכר; כנף 25) הוא בסיס טיסה של חיל האוויר, השוכן ברמת מטרד, לא רחוק מן הישוב מצפה רמון.

מתחקיר ראשוני, מעריכים, כי ההתרסקות, נבעה, ככל הנראה, עקב תקלה טכנית, עליה דיווח אמש (ב’) צוות המסוק, מספר דקות לפני החזרה לנחיתה בבסיס רָמוֹן.

דובר צהל, מסר הבוקר (ג’) בשעה 10:30, נודע, כי מהממצאים הראשוניים של ועדת החקירה, עולה, כי לא נמצא קשר בין התקלה שאירעה אתמול במסוק, לסיבה שבגללה קורקע המערך של מסוקי האפאצ’י, לפני כחודש וחצי.

עם היוודע דבר האסון עקב התאונה, הנחה מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, להקים צוות מומחים בראשות קצין בדרגת אלוף-משנה לבדיקת נסיבות המקרה.

אתר חיל-האוויר, דיווח וציין, כי מערך מסוקי האפאצ’י, היה כבר בתהליך חזרה לכשירות באופן הדרגתי מאז שקורקע לפני יותר מחודש, עקב המלצת הגורמים הטכניים בחיל-האוויר.

מפקד חיל האוויר, הנחה את החיל על קרקוע מערך מסוקי האפאצ’י, זאת עד לסיום התחקיר המלא והמקיף שיערוך החיל.

דובר צהל, תת אלוף רונן מנליס, נאלץ אמש (ב) גם להדוף ולהכחיש גל שמועות ברשתות החברתיות, מהן עלה, דבר מותם או פציעתם של מפקדים נוספים באירוע השמועות אינן נכונות.

צהל, הודיע, כי הוא משתתף בצער המשפחה של הקצין שנהרג וימשיך ללוותה ואת משפחת הפצוע. חיל-האוויר, מסר, כי הוא מלווה את בני המשפחות וכי אנשי הטייסת ומערך מסוקי הקרב בחיל כואבים על אובדן הלוחם והחבר.

דובר צהל, מסר כי לוויתו של רב-סרן (מיל’) דודי (דוד) זהר זכרו לברכה, תערך היום (שלישי), ט”ז באב התשע”ז, 8 באוגוסט 2017, בשעה 18:30 בבית העלמין הצבאי בעיר חיפה.  דובר צהל, העביר את בקשת המשפחה להימנע מסיקור תקשורתי של ההלוויה.

 מסוקי אפאצ’י, מסוק קרב עם פעילות מבצעית רחבה

אתר חיל-האוויר, יודע לספר, כי למסוקי (‘פתן’) ה-AH-64 אפאצ’י (Apache) יש חלק משמעותי בפעילות המבצעית השוטפת של החיל. בחיל-האוויר הישראלי, שני דגמים של מַסּוֹק האפאצ’י; “פתן” ו”שרף“. האפאצ’י הוא מַסּוֹק קרב דו-מושבי, שנועד ללחימה בשעות היום וגם בשעות הלילה, בעיקר לחימתו היא נגד מטרות קרקעיות.

מסוק אפאצ'י של חיל האוויר הישראלי | צילום: אתר חיל האוויר | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
מסוק אפאצ’י של חיל האוויר הישראלי | צילום: אתר חיל האוויר | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

מסוקי אפאצ’י הראשונים (2 במספר) הגיעו ארצה בספטמבר 1990. יום לאחר מכן, נפתחה בבסיס רמון טייסת האפאצ’י הראשונה והמסוק, קיבל את השם העברי; “פתן“.

את הפעילות המבצעית הראשונה שלהם בחיל-האוויר, ביצעו מסוקי האפאצ’י ב-24 באוקטובר 1990, זאת כחודש וחצי, לאחר פתיחת הטייסת. המסוקים, ביצעו תקיפת מבנה מחבלים במחנה-הפליטים ראשידייה בלבנון.

מאז התקיפה, עוסקים מסוקי האפאצ’י בפעילות ביטחון שוטף, ומבצעים תקיפות מדויקות נגד יעדי מחבלים.

בספטמבר 1993, נקלטו בחיל-האוויר הישראלי, עוד 24 מסוקי אפאצ’י. בשנת 2005, רכש חיל-האוויר מסוקי “שרף” (אפאצ’י-לונגבאו).

במהלך ‘מלחמת לבנון השנייה’ ביצעו המסוקים מאות גיחות במשימות סיוע לכוחות צהל, ציד משגרי רקטות, תקיפת מטרות מחבלים, תקיפת תשתיות וליווי של מסוקי סער במשימותיהם בדרום לבנון.

במהלך מלחמת לבנון השנייה, קרתה תאונה קטלנית קשה בה התנגשו שני מסוקי “פתן” בצפון הארץ. רב סרן רן כוכבא זכרו לברכה, נהרג ואילו הטייס סרן נועם גרשוני, נפצע קשה.

עימו נפצעו שני טייסים נוספים. מַסּוֹק אפאצ’י, נוסף איבד את הרוֹטוֹר הראשי שלו במהלך טיסה בגובה 8,000 מטרים מעל לבנון. שני הטייסים, אלוף משנה צביקה לופט זכרו לברכה וסרן תם פרקש זכרו לברכה, נִספו.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן