חקלאות ישראל

בגץ: שמירה על גידול חקלאי גוברת על עקרון חופש העיסוק

בגצ דחה את עתירת התאחדות התעשיינים בישראל, קבע ועיגן בית המשפט את הסדר הקיים שעליו נשען ענף גידול החיטה בישראל. בית המשפט הכיר בחשיבות ההגנה על גידול החיטה המקומי בהיבטים של שמירה על שטחים פתוחים, שמירה על מלאי חירום וחיזוק הפריפריה. קביעתו של בית המשפט משאירה על כנו את הנוהל ליבוא חיטה שקבע משרד החקלאות.
0
0
שר החקלאות אורי אריאל ברקע: ייבוא חיטה | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
שר החקלאות אורי אריאל | רקע: ייבוא חיטה | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

הישג לחקלאי ישראל, עובדי הפלחה, רשות ההגבלים העסקיים, שר הכלכלה ולמשרד החקלאות. בית המשפט הגבוה לצדק, דחה את עתירת ‘התאחדות התעשיינים בישראל’ וקיבל פה אחד את עמדת המדינה בעניין מדיניות משרד החקלאות להענקת ‘רישיונות לייבוא חיטה בפטור ממכס’.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק’ או בטוויטר.

העתירה, אשר הוגשה נגד שר הכלכלה, משרד החקלאות, רשות ההגבלים העסקיים וארגון עובדי הפלחה, תקפה את חוקיותו של הסדר הלינקג’ המעוגן בנוהל משרד החקלאות להענקת רישיונות לייבוא חיטה.

לדברי סמנכל מימון והשקעות במשרד החקלאות מר צביקה כהן; “קבלת עמדת העותרים, הייתה קריאה לייבוש של כרבע מהשטחים המעובדים בישראל. בפסיקתו עיגן בית המשפט את הסדר הלינקג’ הקיים שעליו נשען ‘ענף גידול החיטה בישראל’.

בית המשפט אף הכיר בחשיבות ההגנה על גידול החיטה המקומי בהיבטי שמירה על שטחים פתוחים, שמירה על מלאי חירום וחיזוק הפריפריה. קביעתו של בית המשפט, משאירה על כנו את הנוהל ליבוא חיטה שקבע משרד החקלאות“.

לדברי דוברת דוברת משרד החקלאות ופיתוח הכפר הגב’ דפנה יוריסטה הרי ש”צריכת החיטה למאכל של טחנות הקמח מתבססת בעיקר על חיטה מיובאת לצד חיטה מקומית, החיטה המקומית, גדלה בכרבע מכלל השטחים המעובדים בישראל.

█ אין מניעה חוקית לייבא חיטה לישראל, שלא בהתאם להסדר הלינקג’, אולם ייבוא זה חייב במכס בשיעור של 50%.

הסדר הלינקג’ הינו הסדר הנהוג למעלה מ-20 שנה במסגרתו החיטה המקומית, נמכרת לקבלנים של מלאי חירום, עימם מתקשר משרד החקלאות במכרז מדי 3 שנים. במסגרת תנאי המכרז, הקבלנים רוכשים את החיטה מהמגדלים המקומיים מיד לאחר הקציר, מאחסנים אותה כמלאי החירום של חיטה למאכל, ומוכרים אותה לטחנות הקמח.

המחיר שנקבע לרכישת החיטה המקומית מחושב לפי נוסחה המבוססת על מחיר החיטה בבורסת שיקגו לחיטה אמריקנית. קבלני מלאי החירום רוכשים את החיטה מהמגדלים המקומיים במחיר הלינקג’ במועד הרכישה ומוכרים לטחנות הקמח גם במחיר הלינקג’ במועד המכירה.

בית המשפט בפסיקתו, ציין, כי אין מניעה חוקית לייבא חיטה לישראל, שלא בהתאם להסדר הלינקג’, אולם ייבוא זה חייב במכס בשיעור של 50%. כך שבעצם ההסדר מיטיב עם טחנות הקמח, כי אילולא היה קיים, הן היו נאלצות לייבא את כלל החיטה במכס מלא.

משרד החקלאות, הדגיש במהלך הדיון את חשיבות הרבה של ההסדר לטובת הבטחת גידול החיטה המקומי, בדגש על חשיבות השמירה על מלאי חירום, שמירה על שטחים פתוחים וחיזוק הפריפריה ומצד שני, הסדר זה מאפשר יבוא מאסיבי של יתרת החיטה הנדרשת בפטור מלא במכס.

בית משפט, דחה את הטענות לעניין פגיעה בחופש העיסוק, וכן דחה את הטענה שיש כאן הסדר אסור לפי חוק ההגבלים העסקיים. בית המשפט בהחלטתו ביקר את העותרים, כי אין בנוהל שהוציא משרד החקלאות שום שינוי לעומת הוראות החוק.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן