צבא | משטרה | ביטחון

אירן זה לא רק גרעין אלא גם השפעה בלבנון, סוריה ובעזה

הרמטכ"ל רב-אלוף איזנקוט; בחזית הסורית נשמר השקט בצפון ואחרי כמעט שש שנים של מלחמת אזרחים כאוטית, אנחנו מצליחים לשמר את הגבול כגבול שקט ולצד זה לעמוד על האינטרסים שלנו בגזרה הצפונית, ולמנוע התעצמות ממי שלא צריך להתעצם מנשק מתקדם... בסיני, יש אתגר מסוג אחר, יש הסכם שלום עם מצרים ובכל זאת יש כאלף אנשי דאעש שפועלים מול הצבא המצרי ופועלים גם מולנו".
0
0
הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט בכנס מאיר דגן לביטחון ואסטרטגיה ב'מכללה האקדמית נתניה'
הרמטכ”ל רב-אלוף גדי איזנקוט בכנס מאיר דגן לביטחון ואסטרטגיה ב’מכללה האקדמית נתניה’ | צילום: דובר צה”ל

“אנחנו נוהגים לדבר עליה בעיקר בהקשר של השגת נשק גרעיני. אירן, מקיימת מולנו מערכה נוספת – מערכה של ההשפעה, מלחמה באמצעות שליחים והיא נמצאת ונוכחת במעגל הראשון גם בלבנון, שם עיקר המאמץ וההשפעה עם השקעה של קרוב למיליארד דולר, גם ב-סוריה עם אלפי מליציות שיעיות וניסיונות השפעה גם ברצועת עזה” – את הדברים אמר הרמטכ”ל רב-אלוף גדי איזנקוט, הבוקר (שלישי, כ”ג באדר התשע”ז) בכנס מאיר דגן לביטחון ואסטרטגיה ב’מכללה האקדמית נתניה’, והתייחס בין השאר לאתגרים המרכזיים העומדים בפני צה”ל בחזיתות השונות.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן נעים’ בפייסבוק’ או בטוויטר.

בסקירת האתגרים של צה”ל אמר הרמטכ”ל רב אלוף איזנקוט, כי; “בראשית שנת 2017, מאותגר צה”ל, בחמש חזיתות פלוס אחת (אירן) יש לו עוד הרבה מאוד אתגרים אחרים, אני מדבר על האתגרים המרכזיים“;

■ האתגר הראשון הוא ארגון חיזבאללה – רא”ל איזנקוט; “הארגון פועל גם מלבנון וגם בסוריה – הוא נוטל חלק בלחימה ושליש מכוחו מושקע בסוריה. מצד אחד הוא רוכש ניסיון קרבי שאי אפשר להתעלם ממנו ומשנה את הפורמציות הפנימיות של הארגון ומצד שני הוא נמצא במשבר לא פשוט. משבר כלכלי עמוק ומשבר מנהיגותי“.

█  כיצד נרצח הרמטכ”ל של ארגון חיזבאללה

“רק בשבועיים-שלושה האחרונים, אנחנו שומעים על גל פרסומים רחב מאוד בעולם הערבי, כיצד נרצח מוסטפה באדר א-דין הרמטכ”ל של ארגון חיזבאללה. על פי פרסומים, הוא נרצח על ידי מפקדיו וזה מצביע על גודל האכזריות, המורכבות והמתח שיש בין ארגון חיזבאללה ובין הפטרון שלו, האיראנים.

הפרסומים האלה, עולים בקנה אחד עם המידע שיש לנו ועם ההערכה שיש לנו על עומק המורכבות והמשבר שהארגון (חיזבאללה) נמצא בו, לצד האכזריות והמוכוונות למשימה שיש כרגע בתוך סוריה“.

■ האתגר השני היא סוריה – רא”ל איזנקוט; “לא אכנס לפירוט. אני חושב שהשכלנו ב-6 שנים האחרונות לקיים מדיניות נכונה מאוד של אי מעורבות גלויה לצד עמידה על האינטרסים שלנו, ויש לנו אינטרס שהמציאות הזאת תימשך עוד שנים ארוכות. אחרי הניצחון של מלחמת יום כיפור בשנת 1973 בחזית הסורית נשמר השקט בצפון ואחרי כמעט שש שנים של מלחמת אזרחים כאוטית, אנחנו מצליחים לשמר את הגבול כגבול שקט ולצד זה לעמוד על האינטרסים שלנו בגזרה הצפונית, ולמנוע התעצמות ממי שלא צריך להתעצם מנשק מתקדם”.

█  מבחן היכולת ומבחן הכוונה

■ האתגר השלישי – חזית רצועת עזה – רא”ל איזנקוט; “אנחנו עומדים בפני אתגר מתמשך בחזית הזאת מאז ‘צוק איתן’“, אמר הרמטכ”ל. “יש מציאות מורכבת ומצד אחד התעצמות וניסיונות לחדש את היכולת התת-קרקעית החודרת למדינת ישראל, יכולת תלות מסלול ויכולות נוספות. לצד זה נשמרת מציאות של שנתיים וחצי, שהן השנים השקטות ביותר בדרום מאז מלחמת ששת הימים- אבל אנחנו מניחים תמיד את מבחן היכולת ומבחן הכוונה ואנחנו יודעים שבנפיצות שאנחנו חיים בה זה יכולת להשתנות באחת”.

 האתגר הרביעי היא המציאות באיו”ש – רא”ל איזנקוט; “החזית שמאתגרת אותנו בשנה וחצי שחלפו היא המציאות ביהודה ושומרון או הגדה המערבית (איו”ש) פיתחנו לאורך השנים דפוס מתקדם מאוד של סיכול טרור. אותו דפוס שמאפשר לספק ביטחון, תחושת ביטחון וחופש פעולה למקבלי החלטה במדינת ישראל. “לפני שנה וחצי ראינו משהו חדש, המשהו חדש הזה זה טרור בהשראה. לא היה צורך בהכוונה ארגונית בפיקוד, בשליטה ובמעבדות, אלא מאות צעירים וצעירות שמחליטים לעשות מעשה עם סכין עם נשק מאולתר או עם רכב כדי לפגוע בנו.

“אני חושב שלקח חודשיים שלושה לפתח מענה ודפוס מבצעי נכון יותר במציאות מורכבת מאוד. זו אותה מדיניות סיכול שמנסה לעצור את האנשים לפני, ואני חושב שהתמודדנו עם זה בצורה טובה לצד ההבנה שלנו שהמאמץ הוא לא רק מאמץ צבאי, אלא גם יש לו מרכיבים אחרים, והאתגר הגדול שלנו הוא להפריד בין טרור לאוכלוסייה ולאפשר לאוכלוסייה לחיות את חייה. זו לא טובה שאנחנו עושים למישהו, אלא אינטרס ישראלי מובהק”.

█  הרמטכ”ל; הפלוס אחד זה אירן…”

■ האתגר החמישי היא אירן  – “רא”ל איזנקוט; הפלוס אחד זה אירן… “אנחנו נוהגים לדבר עליה בעיקר בהקשר של השגת נשק גרעיני. אירן מקיימת מולנו מערכה נוספת – מערכה של ההשפעה, מלחמה באמצעות שליחים והיא נמצאת ונוכחת במעגל הראשון גם בלבנון, שם עיקר המאמץ וההשפעה עם השקעה של קרוב למיליארד דולר, גם בסוריה עם אלפי מליציות שיעיות וניסיונות השפעה גם ברצועת עזה

בסיני, הוסיף ואמר הרמטכ”ל בנאומו; “יש אתגר מסוג אחר, יש הסכם שלום עם מצרים ובכל זאת יש כאלף אנשי דאעש שפועלים מול הצבא המצרי ופועלים גם מולנו”. סיכם הרמטכ”ל רב-אלוף איזנקוט.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן