חג החנוכה חקלאות ישראל צרכנות

איך להימנע מקניית שֶמֶן מזויף | טיפים של משרד החקלאות

לרגל חג החנוכה, חושף משרד החקלאות את הנתונים אודות השמן; מהי צריכת השֶמֶן של הישראלי הממוצע? למה כדאי לשים לב בעת הרכישה? מהו ה"מחיר ההוגן" עבור ליטר שמן, מומלץ לקנות השמן במקומות מוסדרים ועליהם תווית: "כתית מעולה" או "כתית" ◄משרד החקלאות: קנו שמן זית איכותי ישראלי במחיר של עד 40 ₪ לליטר. מחירו של 'שמן למאור' בחג החנוכה ב-2016, עמד על כ-14 ₪ לליטר.
0
0
שר החקלאות מר אורי אריאל | רקע: שמן זית | עיבוד: שולי סונגו©
שר החקלאות מר אורי אריאל | רקע: שמן זית | עיבוד: שולי סונגו©

כידוע שֶמֶן הוא שם כללי לנוזלים שומניים שאינם מסיסים במים (הידרופוביים) הוא גם נועד לשימושים רבים בהם גם לרגל חג החנוכה לשמן שימושים נפוצים רבים: בישול ותיבול, וגם להדלקת נרות. במקום בו הופך מוצר נצרך ולבעל שימוש נרחב כל כך, לצערנו, יש המנצלים זאת לעשיית רווחים קלים על חשבון הציבור ב’זיופי שמנים’. 

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק’ או בטוויטר.

שר החקלאות, חבר הכנסת מר אורי אריאל; “כיוון שכמות השמן הנדרשת להדלקת ‘נרות חנוכה’ הינה קטנה ביותר ובמסגרת ההעדפה לטובת חקלאות ישראלית, אני מבקש מאזרחי המדינה להשתמש ב’שמן זית’ המיועד למאכל לחנוכייה ולא בשמן המיועד לתעשייה ולמאור, שהינו שמן זית נחות ובדרך כלל מתוצרת חוץ.

כשם שאנשים מסורתיים מקפידים על הידור מצווה בסוכות ובחגי ישראל השונים, כך גם מן הראוי שיהדרו וישתמשו בשמן זית למאכל איכותי ישראלי”. סיכם  שר החקלאות, מר אורי אריאל את עצתו ובירך את אזרחי המדינה בברכת חג אורים שמח.

מנהלת אגף דוברות, תקשורת והסברה של משרד החקלאות ופיתוח הכפר, הגב’ דפנה יוריסטה, מסרה לפורטל כאן ישראל | כאן נעים, כי; לרגל חג החנוכה, החל מהערב, חושף היום (שלישי, כ”ד בכסלו התשע”ח) איגד משרד החקלאות את הנתונים הדרושים ל’צריכה נכונה של השֶמֶן‘ והוא מזהיר את הציבור מפני רכישת ‘זיופי שמנים’.

כדי למנוע זאת, מומלץ לבדוק האם האריזה נושאת את ‘תווית האיכות של ענף הזית’ ב-מועצת הצמחים, המעידה על איכות השמן ועמידתו בהתאם לקריטריונים המתאימים. ככלל, מומלץ לקנות את השמן במקומות מוסדרים ועליהם תווית של “כתית מעולה” או “כתית“.

█ לצבעו של השמן, אין כל השפעה בהקשר לאיכותו ולטעמו

צריכת השמן למאכל המומלצת היא בבקבוק זכוכית כהה או פח בלבד. יש להימנע מאחסונו של השמן במיכל פלסטיק ולהימנע מחשיפתו לאור, או לאחסונו בטמפרטורה שהיא מעל ל- 20 מעלות, תנאים אלה, תורמים לקלקולו המהיר ולירידה באיכות השמן והעברת חומרי הפלסטיק לשמן. לכן, מומלץ לא להניח את בקבוק השמן המיועד לאכילה, סמוך לכיריים ולתנור האפייה.

המשקעים הקיימים בתחתית שמן הזית, כגון; חתיכות פרי ומוצקים שנשארו מה”כבישה” אינם כלל קריטריון לאיכותו של השמן.

עם זאת, אורך החיים של שמן עם משקעים, יהיה קצר יותר מאשר שמן ללא משקעים וכתוצאה מכך, יתקלקל יותר מהר. על כן, מומלץ לקנות שמן מסונן או לסננו בבית. יתר על כן, במשרד החקלאות, מדגישים, כי לצבעו של השמן, אין כל השפעה בהקשר לאיכותו ולטעמו.

אנשי המקצוע, מסבירים, כי ככל ש’מסיק הזיתים‘ נעשה מוקדם יותר, כך צבעו של השמן, יהיה ירוק יותר, וטעמו חריף יותר.

בנוסף ולטובת הצרכנים, מפרסם משרד החקלאות את המחיר העדכני לצרכן בשנת 2017, עבור ‘ליטר שמן זית למאכל’ שעליו תווית של “כתית מעולה“; המחיר נע בין 38 ₪ בממוצע בחנויות “הדיסקאונט” ל- 43 ₪ בממוצע בחנויות “בעיר“.

משרד החקלאות, ממליץ לצרכנים לערוך “קנייה חכמה” ולקנות שמן זית איכותי ישראלי בחנויות במחיר שלא יעלה על 40 ₪ לליטר. יצוין, כי לעומת זאת, מחירו הממוצע של ‘שמן למאור’ בתקופת חג החנוכה בשנת  2016, עמד על כ-14 ₪ לליטר.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן