עו"ד מוני עזורה

שוחד במישור הציבורי; אם כל חטאת | הטור של עו”ד מוני עזורה

יש לערוך "חישוב מחדש" בנושא "חברי ועדת תכנון ובניה". ראינו כבר, כי תוכנית בנין עיר (התב"ע) הינה תוצר של עבודה רבה במישורי וועדות התכנון המקומיות, המחוזיות והארצית והיא שמביאה בסיכומו של דבר ליצירת התב"ע. משנקבעה תוכנית בנין עיר, מדוע זה, יש צורך בהטלת אחריות ציבורית על ראשי עיר ולהעמידם במבחנים ציבוריים ואישיים קשים במיוחד כאשר התחליף להם זה בחירת אנשי מקצוע המתמחים בכך.
0
0
שאלת שוחד במישור הציבורי הוא; אם כל חטאת | הטור של עו"ד מוני עזורה
שאלת שוחד במישור הציבורי הוא; אם כל חטאת | הטור של עו”ד מוני עזורה

מחזה קשה הוא לראות את ראשת עיריית נתניה, הגב’ מרים פיירברג, עצורה ל-6 ימים (אתמול אף נדחה ערעורה) בגלל חשד לקבלת שוחד (קידום עסקי בנייה של קבלנים בעיר). פרשת השבוע, פרשת שופטים, לא מדלגת על מקרה זה ודנה בשאלת השוחד וקובעת; “שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים, תִּתֶּן-לְךָ בְּכָל-שְׁעָרֶיךָ, אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ, לִשְׁבָטֶיךָ; וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם, מִשְׁפַּט-צֶדֶק. יט לֹא-תַטֶּה מִשְׁפָּט, לֹא תַכִּיר פָּנִים; וְלֹא-תִקַּח שֹׁחַד–כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים, וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם. כ צֶדֶק צֶדֶק, תִּרְדֹּף–לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ” (דברים פרק טז, פסוק יח).

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

שאלת ה’שוחד במישור הציבורי’ הוא; “אם כל חטאת“. לצערנו, חזינו בשנים האחרונות ב”נפילת” הרבה ראשי עירייה, כולם אנשים טובים בגלל ’פרשיות שוחד’ דבר שהביא ברוב המקרים לחיסולם הפוליטי, מאחר ואין סליחה ומחילה למי שלוקח שוחד במישור הציבורי.

נשאלת השאלה; כלום אנחנו “לא שמים מכשול בפני עיוור” והרי ראש עיר נבחר לתקופה בלתי מוגבלת ורבים הפיתויים הכספיים שמלווים אותו במיוחד כאשר כל שהוא נדרש זה “רק לקדם קבלן” זה על אחר וכאשר ידוע, כי אין “בית ספר לראשי ערים” שיכול ללמד אותם התנהלות והתנהגות ציבורית ונותנים בידם “כלי משחית” בתפקיד; ’יו”ר הוועדה לתכנון ובנייה’.

לטעמי, יש לערוך “חישוב מחדש” בנושא “חברי ועדת תכנון ובניה“. ראינו כבר, כי תכנית בנין עיר (התב”ע) הינה תוצר של עבודה רבה במישורי וועדות התכנון המקומיות, המחוזיות והארצית והיא שמביאה בסיכומו של דבר ליצירת התב”ע.

משנקבעה תכנית בנין עיר, מדוע זה, יש צורך בהטלת אחריות ציבורית על ראשי עיר ולהעמידם במבחנים ציבוריים ואישיים קשים במיוחד כאשר התחליף להם זה בחירת אנשי מקצוע המתמחים בכך.

נושא זה נוגע גם באירוע האחר שקרה השבוע, קריסת “חניון הברזל” בעיר תל אביב. בעקבות אסון ורסאי בשנת 2001, החליטה הממשלה להקים ’ועדת חקירה ממלכתית’ לעניין בטיחות מבנים ומקומות המשמשים את הציבור. הועדה הייתה אמורה לחקור ולהחליט ב; “… מכלול השאלות המקצועיות והמשפטיות הנוגעות לאחריות על בטיחות מבנים ומקומות המשמשים ציבור… כן, ייבדקו היבטים אופרטיביים ומשפטיים לעניין האחריות על בטיחות במבנים… מימושה ואכיפתה…”.

כבוד השופט זיילר, נקבע כנשיא אותה ועדה “ועדת זיילר” שהוציאה את מסקנותיה בשנת 2003. הועדה השתמשה בביטויים קשים לגבי מצב ענף הבניה והתכנון בישראל וביניהם, טענה, כי ענף זה סובל מ”רעות חולות ורבות“, “מעגל השוטה“, “כוס התרעלה“, “סדר הפורענות“, “דרך החתחתים” ולבסוף, קובע בדו”ח חד משמעי, כי המצב בענף הבנייה קטסטרופלי; “ניצבנו המומים מול עוצמת אי הסדר שיש היום בשדה הבנייה” ומציע פתרונות;

עריכת קוד בניה ברור לתכנון ורישוי מבנים

הקמת מכוני בקרה פרטיים לפיקוח על בקשות להיתרים ועל הבניה

פישוט הליכי רישוי בניה ותעודת גמר

תכנון מפורט לפני תחילת הבניה

מינוי צוות תכנון מלא והסדרת ייחוד הפעולות

ריכוז וייעול האכיפה

קבלת מידע אמין ומלא לקראת תכנון הקמת משרד (מיניסטריון) לתכנון ולבניה

ביטול השיטה הקיימת של מכרזי תכנון על בסיס מחיר

העברת רוב ההוראות בנוגע לתכנון ולבניה אל התקנים, במקום בתקנות

קיצור ופישוט הליכי תכנון של תכניות מפורטות

לצערנו וכפי שהבהיר זאת יפה השופט – הנשיא זיילר בראיון לעיתון “גלובס“; “אני אתנבא שלא יישמו את הדו”ח. יישום הדו”ח זה לא דבר קל, אבל זה רחוק מלהיות קשה…”.

ראשת עיריית נתניה הגב’ מרים פיירברג-איכר בעת מעצרה בפרשת שוחד הנדל"ן
ראשת עיריית נתניה הגב’ מרים פיירברג-איכר בעת מעצרה בפרשת שוחד הנדל”ן | צילום: ארכיונעים וערוץ 10 | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

והנה אנחנו ניצבים שוב בפני תוצאת אמת המאשררת את דבריו וכפי ששום מסקנה של ועדת חקירה ממלכתית לא יושם, כך גם לגבי הבניה.

אנחנו רואים שוחד מהו ולצערנו הוא זלג בעיקר ל’ענף הבניה’ ואכיפה שם. זה מזכיר לי את הספר “כולם היו בניי” שלמדנו לבגרות באנגלית ושם הודה האב, כי הוא מכר חלקים פגומים בגלל בצע כסף וכך קרה ואותם טייסים שטסו במטוסים אלו לא הגיעו לביתם בשלום, וכפי שנאמר שם; “ממתינים לרכבת שלעולם לא תגיע“.

בנימה של אופטימיות שנקווה, כי כל הגורמים ילמדו את אשר קרה השבוע, נאמר שבת שלום.
___________

* הכותב עו”ד עזורה מוני הבעלים של משרד עורכי הדין, הינו בוגר אוניברסיטת תל אביב ובעל רישיון עריכת דין מאז 1988. מומחה בייצוג זוכים בתיקי הוצל”פ (הוצאה לפועל) ודיני חברות. חייבים בתיקי פשיטות רגל, חברות במסגרת פירוק ו/או הקפאת הליכים, מייצג הורים בנושאי חינוך שונים, מייצג בעתירות מינהליות, ערעורים אזרחיים.

עו”ד עזורה מוני הוציא לאור ספר בשם “ש”ח-מט הגבייה” ובו מנסה הוא להעביר מניסיונו הרב לטובת הגנה על עסקים מפני עוקצים ולאחרונה הוציא חוברת “פנקס קליטת לקוח” לטובת קליטה נכונה של לקוח חדש בבית העסק. עו”ד עזורה, מייצג צדדים בבתי משפט השונים ובכל הערכאות המשפטיות, מייצג רשויות מקומיות, בנקים מייצג הורים בנושאי חינוך שונים, מייצג בעתירות מינהליות, ערעורים אזרחיים.

בתחום המקרקעין (עסקאות מכר וחלקן בשיתוף עם אחיו רו”ח אבי עזורה שהוא בעליו של משרד רואי חשבון, הפקעה, חיובי היטלים ואגרות בנייה ועוד), תחום עריכת חוזים מסחריים, תחום שיקום וליווי חברות, תחום הנזיקין, תחום תביעות לפי חוק איסור לשון הרע, ייצוג בעבירות בנייה, ניהול וייצוג בתיקים פליליים נבחרים ובתיקי אישות נבחרים.

עו”ד עזורה מוני הוציא לאור ספר בשם “ש”ח-מט הגבייה” ובו מנסה הוא להעביר מניסיונו הרב לטובת הגנה על עסקים מפני עוקצים ולאחרונה, הוציא חוברת “פנקס קליטת לקוח” לטובת קליטה נכונה של לקוח חדש בבית העסק.

■ מצאתם טעות בכתבה, זה לא נעים! לחצו כאן ספרו לנו ונתקן.

0
0



אודות הכותב

מוני עזורה

* הכותב עו"ד עזורה מוני הבעלים של משרד עורכי הדין, הינו בוגר אוניברסיטת תל אביב ובעל רישיון עריכת דין מאז 1988. מומחה בייצוג זוכים בתיקי הוצל"פ (הוצאה לפועל) ודיני חברות. חייבים בתיקי פשיטות רגל, חברות במסגרת פירוק ו/או הקפאת הליכים, מייצג הורים בנושאי חינוך שונים, מייצג בעתירות מינהליות, ערעורים אזרחיים.

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן