צרכנות צרכנות ירוקה

החברה לפיתוח הגליל, סוף לצבע הכתום של המשמש

? "הבשורה הגדולה מגיעה מענף המשמש", אומר אלקנה בן ישר מנכל מחקר ופיתוח צפון; "אם בעבר השוק היה מבוסס על זן בודד שהחזיק כחודש ימים, היום אנחנו מציגים זנים רבים נוספים וייחודיים שיאריכו את עונת המשמש לארבעה חודשים, אין ספק שזו בשורה של ממש לחקלאים, המעניקה להם יתרון שיווקי בארץ ובעולם".
0
0
מהפיכת המשמש של החברה לפיתוח הגליל, האם הגיע סוף לצבע הכתום | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
מהפיכת המשמש של החברה לפיתוח הגליל, האם הגיע סוף לצבע הכתום | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

הצגת זני פטנט של מחקר ופיתוח צפון, החברה לפיתוח הגליל וקרן קימת לישראל, התקיימה אתמול (שני, ט’ בתמוז התשע”ז) ב’חוות המטעים’ בגליל העליון, למרות השרב הגדול. הבשורה מגיעה מענף המִשמֵש, משמש חדש בצבע אדום. מגוון הזנים יגדל משמעותית ועונת הקטיף תוארך מחודש לארבעה חודשים!

רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן נעיםבפייסבוקאו בטוויטר.

למרות השרב הכבד, בטמפרטורה של 43 מעלות, התקיימה הבוקר (שני 03.07), תצוגה של 36 זנים חדשים של מִשמֵש (Prunus armeniaca), נקטרינה ודובדבנים, בחוות  המטעים של מחקר ופיתוח צפון, החברה לפיתוח הגליל ו-מועצה אזורית גליל עליון.

מדובר בזנים שאוקלמו ופותחו על ידי מחקר ופיתוח צפון, החברה לפיתוח הגליל וקק”ל, לאורך שנים של מחקר ולאחר 10-12 שנים של בחינות מעמיקות, במהלכם נפסלו מאות זנים, הוצגו היום הזנים המובחרים לחקלאים שיוכלו לגדלם. את הזנים החדשים תפגשו בשווקים בעוד כשלוש שנים.

“הבשורה הגדולה מגיעה מענף המשמש“, אומר אלקנה בן ישר מנכלבמחקר ופיתוח צפון; “אם בעבר השוק היה מבוסס על זן בודד שהחזיק כחודש ימים, היום אנחנו מציגים זנים רבים נוספים וייחודיים שיאריכו את עונת המשמש לארבעה חודשים, אין ספק שזו בשורה של ממש לחקלאים, המעניקה להם יתרון שיווקי בארץ ובעולם” – אומר בן ישר.

בין זני המשמש החדשים שהוצגו, זן ייחודי ‘וורטיג’ המשנה באופן מהותי את מראה הפרי כפי שהכרנו בצבע אדום! צבעו אדום, דומה בצורתו יותר לאפרסק. גדול יחסית וטעמו מתוק. תקופת ההבשלה הינה מיוני ועד יולי.

║ מנהל תחום נשירים במחקר ופיתוח צפון, מר שמעון זית, “בעונה הבאה צפויים חקלאים רבים להסב את שטחי הגידול לזנים חדשים אלו”

הזן, נמצא כמתאים במיוחד לאזורים הגבוהים ובעל חיי מדף ארוכים וטובים. זן חדש נוסף שהוצג אתמול לחקלאים, הינו; ‘מאליס’, הנחשב ל”משמש בוטיק” קטן במיוחד בעל טעם מתוק במיוחד.

בתחום השזיף, הזן החדש שהוצג הינו ה”בלאק ספלנדר“, צבעו סגול כהה, הפרי גדול במיוחד, מקדים את העונה במספר שבועות ועסיסי מאוד. כמו כן, מבדיקות שבוצעו בפרי, עולה, כי הוא עשיר במיוחד באנטי אוקסידנטים (נוגד חמצון).

האם הגיע סוף לצבע הכתום של המִשמֵש  | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
האם הגיע סוף לצבע הכתום של המִשמֵש  | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

מנהל תחום נשירים במחקר ופיתוח צפון, מר שמעון זית, ציין, כי מדובר בזני הפירות המובחרים ביותר שעברו בחינות רבות ומגוונות, לרבות אזורי גידול שונים מבחינת גובה וטמפרטורה.

לדבריו,  של מר זית; “בעונה הבאה צפויים חקלאים רבים להסב את שטחי הגידול לזנים חדשים אלו”.

סמנכל חקלאות בחברה לפיתוח הגליל, מר עמוס לוין, הוסיף: “במציאות המשתנה של החקלאות בארץ, פיתוח זנים חדשים המעניק לחקלאי הגליל יתרון מבחינת איכות ואורך העונה, הינו מטרה מרכזית וחשובה”.

? מִשמֵש כתום

מִשמֵש מקורי | צילום: ויקיפדיה | עיבוד צילום: שולי סונגו
מִשמֵש מקורי | צילום: ויקיפדיה | עיבוד צילום: שולי סונגו

על פי ויקיפדיההמִשמֵש, (Prunus armeniaca) הוא עץ נשיר נושא פרי, שמקורו בסין. הוא משתייך לסוג פרונוס, שעימו נמנה גם השזיף.

גודל העץ מוגדר כבין קטן לבינוני וחופתו הצפופה והמתפשטת מגיעה לגבהים של 8 – 12 מטר.

צורת עליו מזכירה לב, קצותיהם מחודדים, אורכם כ-8 ס”מ ורוחבם 3 – 4 ס”מ; צבעיהם ירוק כהה. צבע פרחיו נע בין לבן לוורדרד.

הפרי דומה לאפרסק או לנקטרינה וצבעיו נעים בין צהוב לכתום ולעתים נזרק בהם גם צבע אדום.

פניו חלקים וכמעט חסרי שערות. הפרי הוא גלעיני, בכל אחד זרע אחד בלבד. עונתו של הפרי בין אמצע מאי לסוף יולי.

טעמו של הפרי חמוץ-מתוק. את פריו נוהגים לאכול טרי, מיובש או משומר ומכינים ממנו ריבות או לפתנים.

גלעינו המוצק של הפרי משמש בישראל כמשחק ילדים ומכונה בשם “גוגו” או ברבים; “גוגואים“. עוד על המִשמֵש.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן