הטור של גדעון רייכר

הצוללות שצפות ועולות | הטור של גדעון רייכר

האם פרקליטו המסור ידע או לא ידע כאשר היה מעורב עד צוואר ובמלוא הקופה ברכישה. האם יידע את קרובו, ראש הממשלה על כך, או שמא אכן לא עדכן אותו? מי שיכול לשפוט היא רק מכונת אמת וגם ממצאיה מוגבלים ◄ אולי ראוי יותר לערוך משאל עם בשאלות גורליות כאלה; לרכוש צוללות או לאו? העם יחליט!
0
0
הצוללות שצפות ועולות | הטור של גדעון רייכר
הצוללות שצפות ועולות | הטור של גדעון רייכר

פרשת הצוללות שנרכשו עבור חיל הים מסרבת לשקוע. היא עולה וצפה ונותרה עדיין השאלה האחת מדוע היא בוצעה במחשכים? מדוע עקף ראש הממשלה את הרמטכ”ל וראשי הצבא שהרי הם שצריכים להיות שותפים להחלטה חשובה כזו. יושב באולפן הטלוויזיה השר יואב גלנט (אלוף במיל). מזכירו הצבאי לשעבר של ראש הממשלה, איש חיל הים לשעבר, מפקד שייטת, וקובע ללא היסוס; במדינה שבה העומק האסטרטגי מאוד קטן אין חילוקי דעות לגבי הצורך בצוללות.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

שואלת המראיינת העיתונאית איילה חסון; אז מדוע הצבא התנגד לרכישה? השר גלנט, מסביר ללא היסוס; “כאשר הצבא מציג את עמדתו שאין צורך בצוללות מתכוונים להגיד, “האוצר ישלם”… והוא מוסיף; בהיסוס; “הממשלה תשלם…”.

המסקנה הבלתי נמנעת מדבריו היא קשה; כאשר ראשי המדינה והצבא דנים בהצטיידות של הצבא העולה למשלם המסים מיליארדים רבים הצבא משחק במילים. כלומר, כאשר ראשי הצבא אומרים; “לא” לרכישה, הרי שלדברי המרואיין הנכבד הם דווקא רוצים בה.

הצבא חושב שהן חיוניות אבל לא רוצה לשלם עבורן. האומנם? שר הביטחון לשעבר מר משה יעלון שהופרש מתפקידו ואין ספק שהוא ישר הגון ולעתים בוטה לא אומר את דעתו אלא מתמרן בתכסיסי מו”מ הלקוחים מעולם השוק? אין מי שיאמין לכך.

ועוד באותו עניין; איילה חסון איננה מוותרת ושואלת; “כאשר צה”ל אומר שאין לו צורך בצוללות הוא לא מתכוון לכך?”.

גלנט מתעקש; “הצוללות הן צורך חיוני…”.

המסקנה עגומה. אלה המופקדים על ביטחוננו מנהלים דיונים ברמה עליונה בנוסח של תגרנים בכיכר השוק. האומנם?

ואולי המסקנה האחרת העולה מהגילויים האחרונים היא פשוטה יותר: הצבא, אכן איננו רואה צורך חיוני בצוללות היקרות ואילו ראש הממשלה נאבק במלוא כוחו כנגד דעתם על מנת לרכוש אותן.

השאלה הנוספת, היא; האם פרקליטו המסור ידע או לא ידע כאשר היה מעורב עד צוואר ובמלוא הקופה ברכישה. האם יידע את קרובו, ראש הממשלה על כך, או שמא אכן לא עדכן אותו? מי שיכול לשפוט היא רק מכונת אמת וגם ממצאיה מוגבלים.

עוד עובדה שאין לערער עליה שנחשפה בדיון הזה. שר הביטחון לשעבר יעלון, התנגד לעסקה ואיתו ראשי הצבא. ולפתע, ראו זה פלא, רק התחלף שר הביטחון והשר החדש רואה ברכישה היקרה מאוד צורך חיוני.

ואנחנו, המממנים את הרכישה, מאוד מוטרדים; האם אכן מדובר בהחלטה עניינית? ומדוע ראש הממשלה להוט כל כך לבצע את הרכישה הזו?

המסקנה; אוי לאוזניים שכך שומעות – דיון הרה גורל בשאלות חיוניות העוסקות בהגנה על המדינה מוכרע על ידי טענות מופרכות שנועדו רק לצרכי מיקוח.

אולי ראוי יותר לערוך משאל עם בשאלות גורליות כאלה; לרכוש צוללות או לאוו? העם יחליט!

0
0



אודות הכותב

גדעון רייכר

גדעון רייכר, הוא עיתונאי ופובליציסט וותיק. שדרן רדיו, מגיש בטלוויזיה, רייכר, התמחה בסיקור ענייני משפט, צרכנות וביורוקרטיה ובבירור תלונות מאת צרכני התקשורת על גופים ציבוריים. מגיש את התכנית "נדודי שינה עם גדעון רייכר" בתחנת גלי צה"ל, התכנית ששומעת אתכם.
השכלה; האוניברסיטה העברית ירושלים, כיתת ‏1967‏ • ירושלים. תיכון חדש חיפה, כיתת ‏1954‏ • חיפה. הפקולטה למדעי הרוח, האוניברסיטה העברית בירושלים, מדע המדינה וסוציולוגיה.

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן